Valikko Sulje

Milloin Israelin valtio perustettiin?

Israelin valtion perustaminen on yksi 1900-luvun merkittävimmistä tapahtumista, joka vaikutti paitsi Lähi-idän politiikkaan myös globaaliin diplomatiaan ja kansainvälisiin suhteisiin. Valtio perustettiin 14. toukokuuta 1948, jolloin David Ben-Gurion, joka toimi Israelin ensimmäisenä pääministerinä, julisti Israelin itsenäiseksi valtioksi Tel Avivissa. Tämä tapahtuma merkitsi uuden juutalaisvaltion syntyä historialliselle maalle, jota juutalaiset pitivät kotinaan tuhansia vuosia.

Kansainvälinen tuki juutalaisvaltion perustamiselle

Juutalaisten paluu esi-isiensä maille alkoi jo 1800-luvulla, kun sionistinen liike syntyi Euroopassa. Tämän liikkeen tavoitteena oli perustaa juutalaisille oma kansallisvaltio muinaiseen Israelin maahan, jossa heidän kulttuurinen ja uskonnollinen perintönsä oli syvällä juurtuneena. 1800-luvun loppupuolella juutalaisten muuttoliike Ottomaanien hallitsemaan Palestiinaan alkoi voimistua, ja sionistinen liike teki aktiivista työtä juutalaisten asuttamisen ja maanviljelyn kehittämiseksi.

Ensimmäinen merkittävä kansainvälinen tuki juutalaisvaltion perustamiselle tuli vuonna 1917, kun Britannian hallitus julkaisi Balfourin julistuksen, jossa se ilmoitti tukevansa juutalaisten kansallisen kodin perustamista Palestiinaan. Tämän jälkeen, ensimmäisen maailmansodan jälkeen, Kansainliitto antoi Britannialle mandaattivallan Palestiinan alueella. Mandaattikauden aikana juutalaisten muutto alueelle kasvoi huomattavasti, mutta samalla myös jännitteet juutalaisten ja arabien välillä kiristyivät.

Toisen maailmansodan ja holokaustin vaikutus

Toinen maailmansota ja erityisesti holokausti loivat valtavan paineen juutalaisvaltion perustamiselle. Natsi-Saksan suorittama kansanmurha, jossa kuoli kuusi miljoonaa juutalaista, lisäsi juutalaisten tarvetta turvalliselle kodille, jossa he voisivat elää ilman vainoa. Sota herätti myös kansainvälisen yhteisön huomion juutalaisten tilanteeseen, ja monet maat alkoivat aktiivisesti tukea sionistista liikettä.

YK:n jakosuunnitelma

Vuonna 1947 Yhdistyneet Kansakunnat (YK) esitti suunnitelman Palestiinan jakamisesta juutalaisten ja arabien valtioiksi. YKyleiskokous hyväksyi jakosuunnitelman 29. marraskuuta 1947, ja siinä ehdotettiin, että Palestiina jaettaisiin kahteen valtioon – toinen juutalaisille ja toinen arabeille. Jerusalemista oli tarkoitus tehdä kansainvälinen kaupunki. Juutalaiset hyväksyivät suunnitelman, mutta arabimaat ja Palestiinan arabit hylkäsivät sen.

Israelin itsenäisyysjulistus

14. toukokuuta 1948, juuri ennen kuin Britannian mandaatti Palestiinassa päättyi, David Ben-Gurion luki Israelin itsenäisyysjulistuksen Tel Avivin kaupungintalolla. Julistuksessa todettiin, että juutalainen valtio nimeltään Israel oli perustettu ja että se kutsui kaikkia ympäröiviä kansoja rauhaan ja yhteistyöhön. Valtio perustettiin juutalaiselle historialliselle maalle, ja sen perustaminen oli monille juutalaisille sionistisen liikkeen huipentuma ja vastaus holokaustin traagisiin seurauksiin.

Välitön reaktio oli sota

Israelin itsenäisyys julistettiin juhlallisesti, mutta heti seuraavana päivänä Israel joutui sotaan. Useat arabimaat, kuten Egypti, Jordania, Syyria ja Irak, hyökkäsivät vastaperustettuun valtioon. Tätä konfliktia kutsutaan Israelin itsenäisyyssodaksi, ja se kesti toukokuusta 1948 heinäkuuhun 1949. Vaikka Israelin tilanne oli aluksi heikko, maa onnistui lopulta säilyttämään itsenäisyytensä ja jopa laajentamaan hallinnassaan olevia alueita.

Israelin valtion perustamisen merkitys

Israel oli ensimmäinen juutalainen valtio lähes 2000 vuoteen, ja sen perustaminen oli merkittävä hetki sekä juutalaisille ympäri maailmaa että kansainväliselle yhteisölle. Valtio tarjosi juutalaisille turvapaikan, ja siitä tuli keskeinen poliittinen ja uskonnollinen toimija Lähi-idässä. Samalla se kuitenkin loi pohjan pitkäkestoisille jännitteille arabien ja juutalaisten välillä, sillä monet arabimaat eivät tunnustaneet Israelin olemassaoloa.

Israelin valtio perustettiin 14. toukokuuta 1948, mutta sen taustalla oli vuosikymmenten mittainen poliittinen ja sosiaalinen kehitys, johon vaikutti erityisesti sionistinen liike ja toisen maailmansodan kauhut. Vaikka Israelin perustaminen toi juutalaisille oman valtion, se myös syvensi arabien ja juutalaisten välistä konfliktia, joka on jatkunut näihin päiviin saakka.

Israelin valtion perustamisen jälkeiset vaikutukset

Israelin perustamisen jälkeiset vuodet ovat olleet täynnä haasteita, mahdollisuuksia ja konflikteja. Itsenäisyyssota merkitsi Lähi-idän voimatasapainon muutosta ja arabien sekä Israelin välisten suhteiden kiristymistä. Vaikka sota päättyi tulitaukoon, rauhaa ei saavutettu, ja alueen tilanne on pysynyt jännitteisenä vuosikymmenien ajan. Tämä konflikti on heijastunut koko maailmaan, ja siitä on tullut kansainvälisen politiikan yksi keskeisistä kysymyksistä.

Pakolaiskriisi ja Palestiinan arabit

Israelin itsenäisyyssota johti myös suureen pakolaiskriisiin, joka vaikuttaa Lähi-itään yhä tänä päivänä. Sodassa noin 700 000 palestiinalaista joutui lähtemään kodeistaan. Näitä palestiinalaisia ja heidän jälkeläisiään kutsutaan palestiinalaispakolaisiksi, ja heitä asuu yhä pakolaisleireillä useissa arabimaissa. Tämä pakolaiskysymys on yksi Israelin ja palestiinalaisten konfliktin keskeisistä tekijöistä. Palestiinalaiset katsovat menettäneensä maansa sodassa, ja monilla on edelleen haave paluusta kotiin.

Israelin poliittinen ja taloudellinen kehitys

Valtion perustamisen jälkeen Israel on kasvanut sekä taloudellisesti että poliittisesti merkittäväksi toimijaksi. Huolimatta jatkuvista konflikteista ja turvattomuudesta, Israel on onnistunut kehittämään vahvan talouden, joka perustuu erityisesti teknologiaan, maatalouteen ja sotateollisuuteen. ”Startup Nation” -nimitys viittaa Israelin vahvaan innovaatiokulttuuriin ja maailman johtavaan asemaan teknologian saralla.

Poliittisesti Israel on joutunut tasapainottelemaan kansainvälisen diplomatian ja sisäisten jännitteiden välillä. Vaikka maa on solminut rauhansopimuksia joidenkin naapurimaiden, kuten Egyptin (1979) ja Jordanian (1994), kanssa, konfliktit palestiinalaisten kanssa ovat jatkuneet, ja rauhanprosessit ovat usein kariutuneet erimielisyyksiin alueiden hallinnasta ja pakolaisten oikeuksista.

YK ja kansainväliset suhteet

Israelin itsenäisyyden julistus ja sen seuraukset ovat vaikuttaneet merkittävästi maan asemaan YKja kansainvälisessä yhteisössä. Israelin perustaminen hyväksyttiin alun perin YKjakosuunnitelman perusteella, mutta konfliktit arabivaltioiden ja palestiinalaisten kanssa ovat johtaneet toistuviin jännitteisiin YK. Monet YKpäätöslauselmat ovat käsitelleet Israelin ja palestiinalaisten välistä konfliktia, ja maa on kohdannut kansainvälistä painostusta erityisesti Länsirannan ja Gazan alueiden tilanteen vuoksi.

Israel on kuitenkin ylläpitänyt vahvoja liittosuhteita moniin maihin, erityisesti Yhdysvaltoihin, joka on ollut sen läheisin liittolainen ja tukija sekä sotilaallisesti että taloudellisesti. Yhdysvaltojen tuki on ollut ratkaisevan tärkeää Israelin puolustuksen ja turvallisuuden varmistamisessa.

Nykytilanne

Vuonna 2023 Israelin valtio täytti 75 vuotta, ja vaikka se on saavuttanut paljon niin taloudellisesti kuin poliittisesti, maan sisäinen ja ulkoinen tilanne on edelleen haastava. Israelin ja palestiinalaisten konflikti on yhä ratkaisematta, ja alueelliset jännitteet Lähi-idässä jatkuvat. Viime vuosina Israel on solminut useita historiallisia sopimuksia arabimaiden kanssa, kuten Yhdistyneiden arabiemiirikuntien ja Bahrainin kanssa, ns. Abrahamin sopimusten kautta. Nämä sopimukset ovat herättäneet toiveita laajemmasta rauhanprosessista, mutta samalla palestiinalaisten tilanne on edelleen ratkaisematta, mikä tekee konfliktin lopullisesta ratkaisusta monimutkaisen.

Israelin merkitys juutalaisille ja maailmanpolitiikalle

Israel on juutalaisille ympäri maailmaa symboli historiallisesta kotimaasta ja toivosta. Holokaustin kauhujen jälkeen Israelin perustaminen tarjosi juutalaisille paikan, jossa he voivat elää vapaasti ja turvassa. Samalla se on juutalaisten kulttuurinen ja uskonnollinen keskus, ja Israelin valtio on juutalaisten identiteetin keskiössä.

Maailmanpolitiikassa Israelin asema on merkittävä. Maa on strateginen toimija Lähi-idässä, ja sen vaikutus ulottuu myös suurvaltojen, kuten Yhdysvaltojen ja Venäjän, välisiin suhteisiin. Israelin rooli Lähi-idän rauhanprosessissa ja sen sotilaallinen voima tekevät siitä keskeisen tekijän alueen geopoliittisessa dynamiikassa.

Israelin valtion perustaminen 1948 on vaikuttanut merkittävästi niin Lähi-itään kuin kansainvälisiin suhteisiin. Se on tuonut juutalaisille oman kansallisvaltion, mutta myös synnyttänyt pitkittyneen konfliktin, joka jatkuu tänäkin päivänä. Israel on kasvanut merkittäväksi taloudelliseksi ja poliittiseksi toimijaksi, mutta sen matka rauhaan ja vakauteen Lähi-idässä on edelleen kesken. Juhliessaan 75-vuotisjuhlavuottaan Israel jatkaa pyrkimyksiään turvata kansalaisensa ja löytää pysyvä ratkaisu alueen konflikteihin.

Palestiinalainen kansa vai Palestiinan arabit?

Historiallinen näkökulma

Keskustelu siitä, onko olemassa ”palestiinalaista kansaa”, on ollut kiistanalainen sekä poliittisessa että akateemisessa keskustelussa vuosikymmenten ajan. Monet ovat esittäneet, että Palestiinan alueella ei ollut itsenäistä kansakuntaa ennen Israelin valtion perustamista vuonna 1948, ja että ennen tätä alueella asuneet ihmiset olivat ensisijaisesti osa laajempaa arabikulttuuria. Toiset taas korostavat palestiinalaisten kulttuurista ja kansallista identiteettiä, joka on muodostunut osana heidän historiallista ja poliittista kehitystään.

Kuka asui Palestiinassa?

Palestiina-niminen alue on ollut olemassa jo antiikin ajoista lähtien. Rooman valtakunta käytti nimitystä ”Palestiina” viitatakseen Juudean alueeseen ensimmäisellä vuosisadalla, kun he halusivat vähentää juutalaisten valtiollista identiteettiä hävitettyään Jerusalemin temppelin. Sen jälkeen alue kuului useille eri imperiumeille, kuten Bysantin, arabien, Ottomaanien ja brittien hallintaan.

Ottomaanien valtakunnan aikana, joka kesti vuoteen 1917, Palestiina oli osa laajempaa arabimaailmaa, eikä sillä ollut itsenäistä kansallista identiteettiä. Asukkaat, niin muslimit, kristityt kuin juutalaisetkin, pitivät itseään usein osana laajempaa arabiyhteisöä tai uskonnollista yhteisöä. He olivat siis ”Palestiinan arabeja” osana Ottomaanien hallitsemia alueita, eivät kansallinen ryhmä omana entiteettinään.

Brittien mandaatti ja kansallinen identiteetti

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen brittiläinen mandaattihallinto perustettiin Palestiinaan Kansainliiton toimesta. Britit hallitsivat aluetta vuodesta 1920 aina Israelin valtion perustamiseen asti vuonna 1948. Tuona aikana alueen arabit, jotka olivat pääosin muslimeja, alkoivat vähitellen kehittää omaa poliittista ja kulttuurista identiteettiään. Tämä kuitenkin liittyi ensisijaisesti vastustukseen sionistista liikettä kohtaan, joka pyrki juutalaisen valtion perustamiseen Palestiinaan.

Vaikka termi ”palestiinalainen” viittasi tuolloin kaikkiin Palestiinassa asuviin ihmisiin, mukaan lukien juutalaisiin, arabien kohdalla se alkoi saada erityisen kansallisen merkityksen 1900-luvun puolivälin jälkeen. Kuitenkin ennen tätä ajanjaksoa monet alueen arabit pitivät itseään ensisijaisesti osana arabimaailmaa, eivätkä erillisenä palestiinalaisena kansana.

Kansallisen identiteetin muotoutuminen

Palestiinalaisten kansallinen identiteetti alkoi muotoutua voimakkaammin Israelin valtion perustamisen jälkeen. Vuoden 1948 Israelin itsenäisyyssota ja sitä seurannut arabien ja juutalaisten välinen konflikti ajoivat monia alueen arabeja pakenemaan tai muuttamaan muualle, erityisesti naapurimaihin, kuten Jordaniaan, Syyriaan ja Libanoniin. Näitä pakolaisia alettiin kutsua palestiinalaisiksi, ja he alkoivat kehittää vahvempaa omaa kansallista identiteettiään osana pakolaisuuttaan ja taisteluaan paluuoikeuden puolesta.

Vuonna 1964 perustettu Palestiinan vapautusjärjestö (PLO) tuli symboloimaan palestiinalaista kansallista liikettä. PLOjohtaja Yasser Arafat oli keskeinen hahmo palestiinalaisen kansallisen identiteetin vahvistumisessa. Arafat ja PLO pyrkivät luomaan kansainvälistä tietoisuutta palestiinalaisten oikeuksista ja edistämään ajatusta palestiinalaisesta kansasta, joka halusi itsenäisyyttä ja omaa valtiota. Tämä prosessi vahvisti käsitystä palestiinalaisesta kansasta, vaikka se pohjautuikin suurelta osin poliittiseen vastarintaan Israelia vastaan ja pakolaisuuteen.

Onko palestiinalaista kansaa?

Kriitikot väittävät, että palestiinalainen kansallinen identiteetti on suhteellisen moderni ja kehittynyt vasta vastauksena sionismiin ja Israelin valtion perustamiseen. Heidän mukaansa ennen 1900-luvun puoliväliä alueen arabit eivät identifioituneet palestiinalaisina, vaan osana laajempaa arabikansaa. Tämä väite perustuu siihen, että Palestiinan alueella ei ollut ennen Israelin perustamista itsenäistä hallintoa tai kansallista liikettä, joka olisi erottanut sen asukkaat muista arabeista.

Tämä näkemys korostaa, että ”palestiinalaisten” kansallinen identiteetti syntyi vastareaktiona ja poliittisen tarpeen johdosta. Aikaisemmin Palestiinan alueella asuneet arabit pitivät itseään lähinnä osana arabimaailmaa, ja vasta Israelin perustamisen myötä he alkoivat identifioida itsensä erillisenä kansana.

Palestiinan arabit ja poliittinen todellisuus

Toisaalta monet tutkijat ja historioitsijat korostavat, että kansalliset identiteetit kehittyvät ja muuttuvat historian aikana. Palestiinalaisten kohdalla kansallinen identiteetti on voimistunut erityisesti konfliktin ja diasporan seurauksena. Kuten monet kansat maailmassa, myös palestiinalaisten kansallinen identiteetti on kehittynyt ajan myötä ja osana poliittisia olosuhteita.

Vaikka Palestiinan arabit eivät aiemmin identifioituneet erillisenä kansana, he ovat viimeisten vuosikymmenten aikana kehittäneet vahvan kansallisen identiteetin, joka keskittyy heidän historialliselle maalleen ja oikeuteen itsenäiseen valtioon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että heidän kansallinen identiteettinsä olisi vanha tai kiistaton, mutta se heijastaa kansojen historiallisesti muuntuvaa luonnetta.

Kysymys siitä, onko palestiinalainen kansa olemassa, ei ole yksinkertainen. Historiallisesti Palestiinan arabit olivat osa laajempaa arabimaailmaa ilman erillistä kansallista identiteettiä. Kuitenkin Israelin valtion perustamisen ja sitä seuranneiden tapahtumien myötä palestiinalaisten oma kansallinen identiteetti alkoi kehittyä. Nykyään termi ”palestiinalainen” viittaa niihin arabeihin, jotka kokevat kuuluvansa historialliseen Palestiinan maahan ja joilla on yhteinen kokemus pakolaisuudesta, sodasta ja taistelusta itsenäisen valtion puolesta.

Kuten monet kansalliset identiteetit, myös palestiinalaisuus on seurausta historiallisista, poliittisista ja sosiaalisista tapahtumista, jotka ovat muovanneet sen nykyiseen muotoonsa. Näkemykset siitä, onko palestiinalainen kansa vanha ja alkuperäinen vai moderni poliittinen konstruktio, heijastavat suurempia kiistoja Israelin ja arabien välisessä konfliktissa, ja nämä kysymykset ovat yhä keskeisiä kansainvälisessä keskustelussa.

Palestiinalainen identiteetti ja sen kehitys

Palestiinalaisen identiteetin kehitys on sidoksissa poliittiseen ja alueelliseen historiaan. Vaikka Palestiinan arabit eivät historiallisesti muodostaneet omaa kansakuntaansa ennen 1900-lukua, heidän identiteettinsä on vahvistunut merkittävästi Israelin perustamisen ja sitä seuranneiden vuosikymmenten aikana. Tämä identiteetti on muotoutunut pitkälti kokemuksesta, jossa Palestiinan arabit ovat joutuneet kohtaamaan sotia, miehitystä ja pakolaisuutta. Juuri nämä traumaattiset kokemukset ovat olleet keskeisiä tekijöitä palestiinalaisten kansallisen identiteetin rakentumisessa.

Kansainvälinen näkökulma

Kansainvälinen yhteisö on myös vaikuttanut palestiinalaisen kansallisen liikkeen vahvistumiseen. Vuonna 1974 Yhdistyneet Kansakunnat (YK) tunnusti Palestiinan vapautusjärjestön (PLO) palestiinalaisten lailliseksi edustajaksi, mikä toi kansainvälisen tunnustuksen palestiinalaiselle identiteetille ja heidän pyrkimyksilleen itsenäisen valtion perustamiseen. Tämä oli merkittävä askel palestiinalaisen kansallisen liikkeen virallistamisessa ja sen poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Lisäksi PLOjohtaja Yasser Arafat esiintyi YKvuonna 1974 ja korosti puheessaan palestiinalaisten oikeutta itsemääräämisoikeuteen ja itsenäiseen valtioon. Tämä puhe teki selväksi palestiinalaisten pyrkimyksen saada kansainvälistä tukea ja tunnustusta heidän oikeudelleen omaan valtioon.

Kansallinen narratiivi ja symboliikka

Palestiinalaisten kansallinen narratiivi perustuu suurelta osin 1948 vuoden sotaan ja sitä seuranneeseen pakolaiskriisiin. Tämä narratiivi keskittyy ajatukseen ”katastrofista” (arab. nakba), joka viittaa siihen, kuinka monet arabit menettivät kotinsa ja maansa Israelin valtion perustamisen yhteydessä. Nakban muistaminen on keskeinen osa palestiinalaista kansallista identiteettiä, ja se vahvistaa heidän yhteistä kokemustaan menetyksestä ja epäoikeudenmukaisuudesta.

Symboliikka, kuten palestiinalainen lippu, kansallislaulu ja marttyyrien muisteleminen, ovat myös keskeisiä elementtejä palestiinalaisessa kansallisessa identiteetissä. Näiden symbolien kautta palestiinalaiset ilmentävät paitsi poliittista taisteluaan myös kulttuurista ja historiallista yhteenkuuluvuutta.

Palestiinan valtion asema ja haasteet

Vuonna 1988 Palestiinan vapautusjärjestö julisti Palestiinan valtion perustetuksi. Vaikka tällä julistuksella oli lähinnä symbolinen merkitys, se sai kansainvälistä tunnustusta. Vuonna 2012 YK myönsi Palestiinalle tarkkailijavaltion aseman, mikä oli merkittävä diplomaattinen voitto palestiinalaisille ja lisäsi heidän kansainvälistä legitimiteettiään.

Tästä huolimatta Palestiinan valtion asema on edelleen kiistanalainen, eikä se ole saanut täysjäsenyyttä YK, koska useat merkittävät valtiot, kuten Yhdysvallat ja Israel, eivät tunnusta Palestiinaa itsenäiseksi valtioksi. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että Palestiinan valtio ei vielä hallitse täysin omia alueitaan, ja sen sisäiset poliittiset jakolinjat – erityisesti Fatahin ja Hamasin välillä – ovat vaikeuttaneet yhtenäisen valtionrakentamisprosessin edistymistä.

Poliittinen realismi ja palestiinalaisten tulevaisuus

Historiallisesti ”palestiinalaisen kansan” olemassaolo voidaan kyseenalaistaa poliittiselta ja historialliselta näkökannalta, mutta nykyhetkessä palestiinalaisten kansallinen identiteetti on kiistaton osa Lähi-idän poliittista todellisuutta. Olipa palestiinalainen kansallinen liike syntynyt reaktiona sionismiin tai osana laajempaa arabinationalismia, tosiasia on, että palestiinalaisten yhteinen kokemus konfliktista, miehityksestä ja pakolaisuudesta on luonut heille vahvan kansallisen yhteenkuuluvuuden.

Palestiinalaisten haasteena tulevaisuudessa on löytää kestävä ratkaisu Israelin kanssa käytävään konfliktiin ja saavuttaa pysyvä rauha, joka mahdollistaisi itsenäisen valtion syntymisen. Tässä prosessissa palestiinalaisten kansallisen identiteetin ja heidän historiansa ymmärtäminen on avainasemassa.

Kuka määrittää kansallisuuden?

Kysymys siitä, onko ”palestiinalainen kansa” olemassa, ei ole yksiselitteinen, ja siihen vaikuttavat sekä historialliset että poliittiset näkökulmat. Kansallinen identiteetti on usein monimutkainen ja monimuotoinen ilmiö, joka syntyy historian ja poliittisten prosessien kautta. Palestiinan alueen arabit ovat käyneet läpi pitkän ja vaikean historiallisen matkan, jonka aikana heidän identiteettinsä on muotoutunut ja vahvistunut erityisesti konfliktin ja diasporan myötä.

Lopulta kansallisuus on monessa mielessä sosiaalinen konstruktio, ja kansallinen identiteetti voi syntyä eri tekijöistä, kuten yhteisistä kulttuurisista, kielellisistä ja historiallisista kokemuksista. Palestiinalaisten kohdalla tämä identiteetti on muodostunut osana poliittista kamppailua ja heidän yhteistä taisteluaan itsenäisyyden puolesta. Niinpä keskustelu siitä, onko olemassa palestiinalaista kansaa, ei ainoastaan liity historialliseen analyysiin, vaan myös poliittiseen todellisuuteen, joka on monimutkainen ja edelleen kehittyvä.

Palestiinan arabien kansallinen liike on kiistatta muovannut modernia Lähi-itää, ja se tulee jatkossakin olemaan keskeinen osa alueen poliittisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä.