Jerusalemissa pyhiinvaelluspisteen on oltava kunnioitusta pelättävää, mutta ovatko ne kadut, joilla Jeesus todella käveli, vettä, jota hän kosketti?
Kristittyjen pyhiinvaeltajien Jerusalemissa olemisen on oltava kunnioitusta pelkäävässä tilassa. Astuessaan kiville, jolla Jeesus käveli, upottamalla sormet veteen, josta hän joi, tuo pyhät kirjoitukset elävään elämään. Mutta ovatko ne kivit, joilla hän käveli, sitä vettä hän kosketti, ja jos evankeliumeissa ja apostolien teoissa kuvatut tapahtumat tapahtuivat, missä ne todella tapahtuivat? Kuinka aitoja sivustoja markkinoidaan pyhiinvaeltajille?
Evankeliumeissa kuvatut tapahtumat olisivat tapahtuneet 1. vuosisadan alkupuolella, mutta Jeesuksen nykyajan seuraajat eivät merkinneet pisteitä. Ensimmäiset kirkot ja pyhäköt alkoivat nousta vasta kolme vuosisataa myöhemmin, joten voi olla vaikea tietää, ovatko Jeesukseen liittyvät paikat Jerusalemissa vilpittömiä.
Aikakaudesta jäljellä oleva niukka arkeologinen näyttö osoittaa usein toisin: monet kohteet eivät voineet olla aitoja. Nykypäivän ilmapiiri voi myös olla kauhistuttavaa joillekin, kuten myyjille, jotka haukuttavat tavaroita Via Dolorosan varrella. Silti jotkut voisivat olla todellinen juttu. Sivusto on nyt kunnioitettu, koska Golgotha on sellainen.
Golgotha - Kyllä. Jeesuksen ristiinnaulitsemisen perinteinen paikka sijaitsee luonnollisen kukkulan huipulla, joka nyt löytyy Pyhän haudan kirkosta. Pyhän Helenan, Rooman keisari Constantinus -äidin äidin rakentaman kirkon 4. vuosisadan alussa kirkossa on selkeästi hyvin muinaiset juuret, mutta suuri kysymys on, ulottuvatko ne 300 vuotta taaksepäin aina Jeesuksen aikaan saakka.
Myönteiseen tunnistamiseen on avuksi se, että toisen vuosisadan roomalaiset, jotka olivat hyvin askeleita vastaan tulevaa uskontoa kutsuttavaa kristinuskoa vastaan, kävivät suuria ponnistuksia poistaakseen syntyvän kristittyjen pyhien paikkojen jäljet rakentamalla siellä temppelin. jumalatar Aphroditelle. Yrittäessään peittää sivuston yhteyden Jeesukseen, he tekivät ironisesti hienoa työtä säilyttäen meille tarkat karttakoordinaatit. Terve roomalaisille!
Muut evankeliumeista löydetyt maantieteelliset vihjeet kuuluvat tiukasti linjaan: Golgothana merkitty kukkula sijaitsee aivan tuolloin kaupungin muurien ulkopuolella, lähellä kaupungin porttia ja hyvin kuljetun tien lähellä. Sitten siellä on alueen arameankielinen nimi – Golgotha, tarkoittaen kallo :, Arkeologit ovat löytäneet alueelta lukuisia 1. vuosisadan hautoja, jotka sopivat hyvin nimeen.
Haudan hautausluola – Ei todennäköistä. Tämä on luola, johon Jeesuksen oli tarkoitus haudata myöhään sinä perjantai-iltapäivänä, pääsiäisen ensimmäisenä päivänä. Sen tarjosi Joseph of Arimathea, Sanhedrinin rabbinalistisen tuomioistuimen jäsen, joka oli opiskellut Jeesuksen kanssa ja vaikuttunut Jeesuksesta. Hän tarjosi oman vastahakatun hautausluolinsa Jeesuksen käyttöön.
Nykyisen vierailija saattaa hämmästyttää haudan äärimmäistä läheisyyttä Golgothaan, joka on enintään 25 metrin päässä. Yksi tuntee, että tähän haudan läheisyyteen teloituspaikasta viitataan tekstissä, mutta se ei ole. Tämän kriitikon arvion mukaan Golgotha saa korkeat arvosanat uskollisesti ristiinnaulitsemisen paikasta, mutta hauta on hoikkaammalla maalla.
Yksi rakenne, joka ei ehdottomasti ole alkuperäinen, on se, että Pyhän haudan kirkon rotundan alla on oletettavasti hauda. Se on vain apuväline, pyhäkkö, joka on rakennettu hyvin ristiretkien jälkeen. Alkuperäinen 1. vuosisadan hautausluola purettiin vuonna 1008 Fatimid-kalifilla Al Hakim bi-Amr Allahilla, joka uskoi olevansa muslimi messias ja käski kristittyjen pyhät paikat tuhota.
Via Dolorosa – ei mitenkään. ”Kärsimysten tie” koostuu 14 asemasta, joiden oletetaan seuraavan Jeesuksen reittiä perjantaina. Mutta siellä on ongelma: polku itse asiassa kehittyi ensin Euroopan katedraalien ja kirkkojen pihoilla, ja se siirrettiin vasta myöhemmin Jerusalemiin, paljon ristiretkeläisen jälkeen.
Alkuperäiset kristilliset pyhiinvaeltajat, jotka palasivat perjantaina, pitivät ilmeisesti neliaseman reittiä nimeltä Via Crucis (Ristin tie), joka sisälsi Getsemanen puutarhan, juutalaisten ylimmän papin Caiafaksen talon, Daavidin tornin (Jeesuksen tuomitsemisen paikkakunta). Pontiuksen kuolema) ja Pyhän haudan kirkko. Pohjimmiltaan vain lopullinen asema on yhteinen molemmille reiteille.
Viimeinen ehtoollinen, Siionin vuorella – ei . Coenaculum (koena on latinankielisiä ruokia) on ’ylähuone’, jossa viimeisen ehtoollisen pidettiin. Se sijaitsee suoraan kuningas Daavidin väitetyn haudan yläpuolella Siionin vuorella.
Bysanttilaiset kristityt, jotka tunnistivat nämä kaksi paikkaa, olivat epäilemättä vaaleanpunaisia, jotta ne vastakkaisivat Daavidin ja Jeesuksen, messiaanisen linjan ajavan miehen ja lupauksen täyttäneen miehen. Ongelmana on, että 1860-luvulta lähtien tehtyjen kaivausten perusteella meillä ei ole syytä ajatella, että hauta oli Daavidin, ja että bysantit olivat syyllistyneet toiveajatteluun, mikä voi olla tilanne myös yläkerran viimeisen ehtoollishuoneen kohdalla.
Getsemanen puutarha – Ehkä. Ihannetapauksessa puutarhassa tulisi olla samanniminen öljypuristin (Gethsemane = heprealaisesta, gat shmanim = öljypuristin). Ei, tai ainakaan sitä ei ole löytynyt. Puutarhassa on joitain mahtavia muinaisia oliivipuita, joiden vieressä on nimeltään fransiskaanien omistama kirkko, mutta tuskin se on vakaa todiste – oliivipuut (ja puristimet) olivat kaikkialla oliivimäellä.
Vaikka nykyisen version taustalla on hieno bysanttilainen kirkon mosaiikki, ei ole todisteita siitä, että muinainen kirkko olisi koskaan liittynyt ’tuskayöhön’. Vaikeuttaen edelleen asioita, sekä kreikkalaiset että venäläiset ortodoksiset kirkot väittävät, että Getsemanen alkuperäinen puutarha on heidän omien lähialueidensa sisällä. Todennäköisesti kaikki ovat väärässä.
Nousupaikka oliivimäkeltä – Ehkä. Apostolien tekojen ensimmäisessä luvussa kerrotaan, kuinka Jeesus valaistui taivaaseen oliivimäestä. Vanhin ehdokas paikalle on 4. vuosisadan ylösnousemuksen kappeli, vaikka on myös kaksi muuta kilpailijaa – Venäjän ortodoksinen kirkko ylösnousemuksesta ja sen luterilainen versio Augusta Victoriassa. Tässä tapauksessa Raamatussa esiintyvä sivuston kuvaus on liian yleinen ollakseen hyödyllinen, joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se uskoon.
Bethesdan uima-allas – kyllä. Joh. 5 tarjoaa tarinan Jeesuksesta, joka parantaa paralyyttiä Bethesdan uima-altaalla, joka sijaitsee lähellä Leijonan porttia Temppelivuoren pohjoispuolella. Roomalaiset hyväksyivät sitten perinteen tulla parantuneeksi uima-altaan vieressä, ja he perustivat täällä temppelin Asclepiuselle (Rooman lääketieteen jumala).
Allas (samoin kuin Rooman temppelin jäänteet) löydettiin ja kaivettiin yli vuosisataa sitten – sopii täydellisesti Raamatun kuvaukseen.
Siloam-allas – Kyllä. Johannes 9 kertoo jakson, jossa Jeesus palauttaa sokean ihmisen näkyvyyden levittämällä lialta ja sylkeltä koostuvaa voidetta ja käskemällä sitten häntä hyppäämään Siloamin uima-altaalle, kuningas Hiskian vesitunnelin päässä. Allas löydettiin vuonna 2004, ja siitä tuli heti yksi uskottavimmista Jeesus oli-täällä -sivustoista Jerusalemissa.
12-vuotias Jeesus opiskelee Tooraa sanhedrinin rabbien kanssa:Luuk. 2 kertoo jakson, jossa Maria ja Joseph suuntautuvat kotiin pääsiäisloman lopussa, mutta tietävät matkan varrella, että Jeesus on jätetty Jerusalemiin ja lopulta Löydä hänet temppelialueelta syvällä keskustelulla Sanhedrinin, maan korkeimman oikeuden, jäsenten kanssa.
Ainakin kaksi lähdettä (Josephus, Mishnah) selittää, että Sanhedrin kokoontuu Royal Stoassa, kolossaalisessa rakennuksessa Temppelivuoren eteläpäässä. Nykykävijä voi seisoa Al Aqsa -moskeijan edessä, joka on rakennettu kuninkaallisen Stoan entiselle paikalle, ja kuvailla Jeesusta ”istuvan keskellä opettajia, kuuntelemalla heitä ja esittämällä heille kysymyksiä. Ja kaikki hänet kuulleet hämmästyivät hänen ymmärryksestään ja vastauksistaan. ”
Puutarhahauta – ihana. Tämä on protestanttinen vastaus siihen, että hän ei ole ollut Jerusalemissa, kun turve ja oikeudet jaettiin Pyhän haudan kirkossa. Garden Tomb -niminen sivusto sijaitsee vain Damaskoksen portista pohjoisessa, ja siinä on kalliomuodostelma, joka näyttää hirveästi ihmisen pääkallalta (“Golgotha”), sekä lähellä oleva hauta (“hauta”).
Yksi hankala ongelma on se, että hauta oli lähes varmasti kaivettu kallioon ensimmäisen temppelin aikana, ts. Se on vähintään 500 vuotta vanhempi kuin kävijöiden kerrotaan olevan.
Silti puutarhahauta tarjoaa jotain, mitä mikään edellä mainituista kirkoista ja pyhäkköistä ei tee. Se on ulkoilma ja au naturel, kuten kaikki nämä paikat olisivat olleet Jeesuksen aikoina. Mitä sillä voi puuttua vahvistettavissa olevissa todistuksissa omistajuudesta, jonka se korvaa henkisessä ilmapiirissä. Aitoutta etsinyt kävijä pystyy paremmin lepäämään ja arvostamaan muuttumatonta yleistä maisemaa, jossa säkeet alun perin olivat avautuneet. Ja se on ehdottomasti legit.