Kirjoittanut: Keijo Lindeman 

”Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista” (1.Kor.13:9). 

OVENVARTIJOIDEN VALVONTATEHTÄVÄ 

”Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee. On niinkuin muille maille matkustaneen miehen: kun hän jätti talonsa ja antoi palvelijoilleen vallan, kullekin oman tehtävänsä, käski hän myös ovenvartijan valvoa. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, milloin talon herra tulee, iltamyöhälläkö vai yösydännä vai kukonlaulun aikaan vai varhain aamulla, ettei hän, äkkiarvaamatta tullessaan, tapaisi teitä nukkumasta.Muttaminkä minä teille sanon, sen minä sanon kaikille: valvokaa” (Mark.13:33-37). 

”…että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs japerustus”(1.Tim.3:15). 

”Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus” (1.Kor.3:9). 

Kymmenen neitsyen vertauksessa keskeinen sanoma, jota tarkastelimme edellisessä Yovellehden numerossa, on valvominen taivaallisen Yljän Jeshuan tulemusta odotettaessa. 

Valvomisen kehotus löytyy myös vastaavasta Markuksen evankeliumin sanomasta: valvokaa ja rukoilkaa, ettei Hänen tulemuksensa yllättäisi. Messias, talon Isäntä, on asettanut palvelijansa eri tehtäviin Hänen ruumiissaan eli seurakunnassaan sillä aikaa, kun Hän on poissa Isän kodissa, valmistamassa sijaa omilleen (1.Kor.12:1-31; Joh.14:1-6). Erityisesti Jeshua vielä mainitsee ovenvartijan, jonka tehtävänä on valvoa. 

Kuka on ovenvartija ja mikä on hänen valvontatehtävänsä Jumalan huoneessa eli Jumalan seurakunnassa, odottaessamme talon Herran, Jeshua Messiaan, paluuta? 

Löydämme ovenvartijoiden merkityksen ja tehtävät vanhan liiton temppelipalvelusta tarkastelemalla, joka on esikuvaa uuden liiton Pyhän Hengen temppelin eli Jumalan seurakunnan tehtävistä. Tarkastelemme vielä myös kymmenen neitsyen vertaukseen sisältyvää sydänyön huutoa ja siihen liittyvää viimeistä herätystä ja öisiä vartiohetkiä. 

Ovenvartijoiden tehtävä Messiaan talossa 

”Näiden ovenvartijain osastojen, päämiesten, samoinkuin heidän veljiensä, tehtävänä oli vartiopalvelus; sillä heidän oli palveltava Herran temppelissä” (1.Aik.26:12). 

”Ja hän asetti ovenvartijat Herran temppelin porteille, ettei pääsisi sisälle kukaan, joka oli jollakin tavalla saastainen” (2.Aik.23:19; vrt. Mal.1:10). 

”Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskomattoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuinJumalaonsanonut: ’Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minunkansani’.Sentähden: ’Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko, niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias’.” (2.Kor.6:15-18). 

”…sillä ne neljä ylintä ovenvartijaa olivat pysyvästi luottamustoimessaan. Nämä olivat leeviläiset. Heidän oli myöskin valvottava kammioita ja Jumalan temppelin aarteita” (1.Aik.9:26). 

”Ja hän sanoi heille: ’Niin on jokainen kirjaoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa” (Mat.13:52). 

”Poikani, jos sinä otat minun sanani varteen ja kätket mieleesi minun käskyni, niin että herkistät korvasi viisaudelle… jos haet sitä kuin hopeata ja etsit sitä kuin aarretta…” (Snl.2:1-2, 4). 

”…ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikkiviisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä” (Kol.2:2-3). 

Vanhan liiton päivinä Jerusalemin temppelin porteilla olivat osastoittain palvelevat ovenvartijat, jotka valvoivat, ettei kukaan saastainen päässyt sisälle Herran temppeliin. 

Uuden liiton Jumalan temppelissä eli Herran seurakunnassa ovenvartijoilla on sama tehtävä. Heidän tulee valvoa, ettei kukaan saastainen, joka ei ole Jumalan Karitsan verellä pesty synnistä ja saastasta, pääse sisälle Herran seurakuntaan (1.Joh.1:7-10). 

Tällä tarkoitetaan uskosta osattomia, jotka elävät ilman pelastusta ja puhdistusta synnistä. Heidän paikkansa ei ole jäseninä sisällä Jumalan seurakunnassa, ennen kuin ovat tehneet parannuksen, ottaneet pelastuksen vastaan Messiaassa ja kokeneet puhdistuksen synneistään Jeshuan sovintoveressä ja uskovien kasteessa (Joh.14:6; Ap.t.10:43; 1.Piet.1:1719; Ap.t.2:38; 8:35-39; 22:16). 

Tämä koskee myös uskovia, jotka ovat langenneet syntiin. Heidänkin tulee tehdä parannus ja puhdistautua synnistä Messiaan kalliissa sovintoveressä, etteivät astuisi saastaisena ”Herran temppeliin” (Jaak.5:1620). 

Ovenvartijoiden tehtävänä oli myös valvoa kammioita ja temppelin aarteita. Samoin on uuden liiton seurakunnassa. Ovenvartijoiden tulee valvoa Jumalan salaisuutta, Messiasta, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä ja julistaa Häntä uskoville ja kaikille ihmisille pelastukseksi ja viisaudeksi ja tiedoksi. 

Temppelin aarteisiin kuuluvat myös kaikki Jumalan Sanan aarteet, opetukset ja käskyt, joita ovenvartijat valvovat jakaen niitä Jumalan kansalle, tuodenesiinvanhaajauutta liitoa, alkaen Mooseksesta ja profeetoista, kuten Jeshua Emmauksen tiellä (Luuk.24:27). 

Tässä tehtävässä ei saa nukahtaa, Herramme saapuessa äkkiarvaamatta. 

Ovenvartijat ja temppelin puhdistus 

”Sitten kuningas käski ylimmäistä pappia Hilkiaa ja häntä lähimpiä pappeja sekä ovenvartijoita viemään Herran temppelistä pois kaikki kalut, mitä oli tehty Baalille ja Aseralle ja kaikelle taivaan joukolle. Ja hän poltatti ne Jerusalemin ulkopuolella Kidronin kedoilla, mutta vei niiden tuhan Beeteliin. Ja hän pani myös viralta epäjumalain papit, jotka Juudan kuninkaat olivat asettaneet polttamaan uhreja uhrikukkuloilla Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin ympäristössä ja jotka polttivat uhreja Baalille, auringolle, kuulle, eläinradan tähdille ja kaikelle taivaan joukolle” (2.Kun.23:4-5). 

Baabelin tornista alkoi mysteeriuskonto, Semiramus-Tammus-kultti eli äiti-lapsi-kultti, auringon ja taivaan joukon palvonta ja uhraaminen taivaan kuningattarelle. 

Baabelin uskonto on turmellut lähes koko kristillisen maailman ja osin sekoittunut myös muihin pakanauskontoihin. Kristikuntaan tämä kultti on tullut pääasiassa Rooman kirkon kautta, kun alkuperäiseen Raamatun opetukseen ja käytäntöön sekoitettiin Baabelin kultin aineksia. 

Alkuperäisen Raamatun ajanlaskun ja viikkojärjestyksen tilalle on tullut roomalainen ajanlasku ja kalenteri, jonka mukaan kristikunnalla on sunnuntai eli auringon päivä, maanantai eli kuun päivä, tiistai eli Marsin päivä jne. 

Alkuperäisen Jumalan säätämän lepopäivän, sapatin, tilalle on tullut sunnuntai eli auringon päivä, Konstantinuksen määräyksellä v. 321. Jeshuan todennäköisen syntymäajan eli lehtimajanjuhlan tilalle saatiin joulu eli muinainen auringonjumalan syntymäjuhla 300-luvulla. 

Alkuperäisen Nisan-kuun 14. päivänä pidetyn pääsiäisen vieton tilalle, jota alkuseurakuntakin vietti (myös kreikkalaisalueilla), tehtiin roomalainen pääsiäinen Nikean kirkolliskokouksen päätöksellä v. 325 (3.Moos.23:6-8; Ap.t.20:6; 1.Kor.5:6-8). 

Semiramus-Tammus kultin tilalle saatiin neitsyt-Maria-Jeesus-lapsikultti ja Mariasta tehtiin taivaan kuningatar. Monia muitakin Baabelin eli Babylonin kultin aineksia on sekoittunut kristinuskoon. 

Tämä Baabelin uskonnon kultti turmeli aikoinaan Israelin kansan Baalin ja Aseran palvonnan nimellä. 

Israelin kuningas Ahab avioitui vastoin Herran käskyä pakanallisen Iisebelin kanssa, joka toi Baalin ja Aseran kultin Israeliin ja niin israelilaiset ja myös Juudan heimo joutuivat tämän kultin valtaan ja vihoittivat Herran (1.Kun.16:29-33; Hes.8; Jer.7:18; 44:1228). 

Kun Joosia tuli Juudan kuninkaaksi, hän korjasi Jerusalemin temppelin ja uudisti jumalanpalveluksen. Jerusalemin temppeli puhdistettiin kaikesta epäjumalanpalvonnasta ja saastaisuus vietiin pois. 

Ovenvartijat osallistuivat myös tähän puhdistukseen ja kaikki Baalin ja Aseran kultin saastaisuus ja tavarat vietiin temppelistä pois ja poltettiin tuhkaksi. 

Näin ovenvartijat olivat ennalleenasettamassa jumalanpalvelusta ja puhdistamassa Baabelin uskonnon saastaisuutta pois Herran temppelistä. 

Tämä on myös lopun ajan ovenvartijoiden tehtävä. Heidän on oltava mukana Herran seurakunnan ennalleenasettamisessa ja Baabelin uskonnon saastaisuuden puhdistamisessa pois Messiaan temppelistä eli Jumalan seurakunnasta. 

Kaikki se Baabelin uskonnon saastaisuus, mitä Rooman kirkko on tuonut Herran seurakuntaan puhtaan Raamatun opetuksen tilalle, on puhdistettava pois ja jumalanpalvelus uudistettava sellaiseksi kuin se oli apostolisen alkuseurakunnan päivinä. Tässä tehtävässä ovenvartijat eivät saa nukahtaa, vaan valvoa ja toimia sitä ahkerammin, mitä enemmän Messiaan paluu lähestyy. 

Valvokaa ja rukoilkaa paetaksenne tulevaista vihaa 

”Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella. Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä…Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä” (Luuk.21:25-28, 34-36). 

”Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ’Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä’.” (Mat.3:7-8). 

”…ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta” (1.Tes.1:10). 

”…sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä. Kun he sanovat: ’Nyt on rauha, ei hätää mitään’, silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon. Mutta te veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas…Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta” (1.Tes.5:2-4, 9). 

Ovenvartijoiden ohella kaikkien Herran tulemusta odottavien tulee valvoa ja rukoilla, ettei Herran vihan päivä tuomioineen pääse yllättämään. 

Uskosta osattomat ja myös valvomattomat uskovat tulevat yllätetyiksi, kun Herran päivä ja Herran tulemus äkkiarvaamatta yllättää heidät kuin varas yöllä, eivätkä he pääse pakoon tulevaista vihaa, kun Jumalan vihan tuomiot kohtaavat jumalatonta maailmaa. 

Valvovia uskovia Herran päivä ja Herran tulemus eivät yllätä. Vaikka emme tiedäkään Messiaan tulemuksen päivää emmekä hetkeä, ei se yllätä, koska valvovat ovat joka hetki valmiustilassa odottaen Herransa tulemusta ja he pääsevät pakoon ahdistuksen ajasta ylösotossa Herran vihan tuomioita, kun heidät kohotetaan ylösnousemusruumiissa niinkuin kotkat Herraa vastaan yläilmoihin (1.Tes.4:13-18; Jes.40:2831; Luuk.17:26-37). 

Valvovat uskovat seuraavat myös aikain merkkejä, jotka kertovat Messiaan paluun lähestymisestä, eivätkä Herran päivän lähestymisen merkit ole heiltä kätkössä. He luottavat Herraansa, joka pitää heistä huolen myös vaikeiden aikojen keskellä. Maailma ahdistuu ja on peloissaan Herran päivän pelottavien merkkien ilmentyessä maailmassa, mutta uskovat saavat nostaa päänsä ja rohkaista mielensä, sillä nämä merkit kertovat Messiaan tulemuksen ja uskovien vapautuksen lähestymisestä. 

Sydänyön huuto viimeinen herätys 

”Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: ’Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan’. Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa (menoransa) kuntoon” (Mat.25:5-6). 

”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa” (1.Tes.4:16-17). 

”Viisaus huutaa kadulla, antaa äänensä kuulua toreilla; meluisten katujen kulmissa se kutsuu, porttien ovilta katujen kulmissa sanansa sanoo (jakeet 20-21 hepr. VT:n mukaan: Chakhmot bachuts taronah barechovot titen kolah. Berosh homiot tikra bepitchei she’arim ba’ir amareiha tomer = Viisaat (fem.) ulkona riemuitsevat, kaduilla antavat äänensä. Pauhinoiden alussa huutavat (kutsuvat, julistavat) porttien aukoissa sanoen): 

Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa? Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne. Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut, vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini, niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte, kun myrskynä tulee se, mitä te kauhistutte. 

Kun hätänne saapuu tuulispäänä, kun päällenne tulee vaiva ja ahdistus. Silloin he minua kutsuvat, mutta minä en vastaa, etsivät minua, mutta eivät löydä” (Snl.1:20-28). 

”Voi paljojen kansojen pauhua ne pauhaavat, niinkuin meri pauhaa, ja kansakuntien kohinaa ne kohisevat, niinkuin valtavat vedet kohisevat! Kansakunnat kohisevat, niinkuin suuret vedet kohisevat,muttahännuhtelee niitä, ja ne pakenevat kauas; ne karkoitetaan niinkuin akanat tuulessa vuorilla, niinkuin lentävät lehdet rajuilmassa. Katso, ehtoolla on oleva kauhu, aamun tullen ei heitä enää ole. Tämä on riistäjäimme osa, ryöstäjäimme arpa” (Jes.17:1214). 

”…ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella” (Luuk.21:25-27). 

Kymmenen neitsyen vertaukseen sisältyy myös sydänyön huuto, ylienkeli Mikaelin käskyhuuto, jolloin tapahtuu myös armotalouskauden viimeinen herätys ahdistuksen ja myrskyn ajassa. 

Yljän tulo ennakoidaan huudolla ja silloin kaikki uneen vaipuneet neitsyet heräävät ja laittavat menoransa kuntoon, kaikki 7 lamppua. Silloin kaivetaan ”lamppusakset” esille ja poistetaan karsta lampuista, jotta menora voisi palaa iloisesti (4.Moos.4:9). 

Tämä kaikki tapahtuu silloin, kun maailmassa alkaa suuri ahdistus ja kansojen meren pauhu ja kuohunta (Dan.12:13; Mat.24:20-22, 29-31). Silloin viisaat riemuitsevat ja antavat kaduilla äänensä. Silloin he, viimeisen herätyksen työhön puhdistetut taidolliset, kansojen pauhinoitten alussa, antavat kutsuhuutonsa ja julistuksensa kaikua kaupungeissa, kaduilla, toreilla ja kaikkialla (Dan.11:33-35; 12:10, 3). 

Silloin taivaan kuningas lähettää uskolliset palvelijansa teille ja aitovierille, julistamaan kutsua Karitsan häihin, aikakauden viimeisessä, lyhyessä ja rajussa herätyksessä (Mat.22:8-10). 

Viimeinen raju ja nopea herätys pelastaa paljon sieluja Karitsan häihin, niin että Jumalan valtakunnan ”hääsali” täyttyy uskoon tulleista ”häävieraista”. Herätys on oleva niin raju ja lyhyt, että vain viisaat ehtivät mukaan, mutta valmistautumattomat tyhmät neitsyet jäävät häähuoneen ulkopuolelle (Room.9:27-28). 

Sydänyö ja öiset vartiohetket 

”Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat. Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä hetkellä varas tulee, hän ei sallisi taloonsa murtauduttavan. Niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette arvaa, Ihmisen Poika tulee” (Luuk.12:38-40). 

”Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki” (Ps.90:4). 

Vanhempina aikoina yö oli todennäköisesti jaettu kolmeen yövartioon (Tuom.7:19). Matteuksen ja Markuksen tekstin perusteella on ilmeistä, että juutalaiset jakoivat myöhemmin yön neljään yövartioon, kuten roomalaisetkin (Mat.14:25; Mark.6:48). Puhuessaan tulemuksestaan, Jeshua kehotti valvomaan ja rukoilemaan, koska emme tiedä, millä yövartiolla Hänen tulemuksensa tapahtuu (Mat.24:43-44; Mark.13:32-37). 

Kuitenkin kymmenen neitsyen vertaus ja Markuksen teksti antaa vihjeen siitä, että Messiaan tulemus tapahtuu toisen ja kolmannen yövartion vaiheilla, sydänyön aikoihin, jolloin viimeisen herätyksen kutsuhuuto kuuluu. Vaikka emme voikaan tehdä siitä liian pitkälle meneviä ja tarkkoja johtopäätöksiä, näyttää siltä, että Messiaan tulemus on mahdollisesti kahden yövartion eli noin 2000 vuoden jakson jälkeen. 

Tärkeintä on olla valmiina lopun ajan tapahtumia, viimeistä herätystä ja israelilaisten exodusta ja Messiaan tulemusta varten (Hes.39:28-29). Jos vielä emme ole Herran omia, meidän tulee ottaa vastaan Jeshua Messias Pelastajana ja Kuninkaana ja olla valmiina Hänen tulemustaan varten. 

Kategoriat: Israel