Valikko Sulje

Jom Teruah

Pasuunan soiton päivä tai Huudon päivä

Jom Teruah’na uskotaan taivaan portin olevan avoinna. Muinaisissa juutalaisissa häissä, kun sulhanen tuli hakemaan morsianta, hänen tuli hakea morsian kotoa ja tuoda isänsä kotiin ja tätä kutsuttiin ”Nisuin” eli ”Kotiin haku”. Nisuin tulee sanasta, jonka merkitys on ’nostaa ylös, kohottaa, noukkia’. 

Pasuunansoiton päivä aloittaa aina syksyn juhlakauden. Päivällä on useita teemoja. Tärkein niistä on kuolleiden ylösnousemus. Joka syksyinen pasuunansoiton päivä on siis eräänlainen vuosittainen kertausharjoitus; ”tulevaisuuden varjo siitä päivästä, kun JHVH itse puhaltaa pasuunaan, niin että kuolleet heräävät ja elossa olevien Messiaan pyhien ruumiit nousevat ylös  pilviin kohtaamaan Ylkäkuninkaansa.

Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki memuutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa; sillä pasuuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.  (1.Kor 15:51-52).

Seuraavia nimiä käytetään myös Tishri-kuun ensimmäisestä päivästä:

  • Jom HaDin (Tuomion päivä) 
  • Jom HaZikkaron (Muistamisen päivä)
  • Jom HaKeseh (Kätketty päivä) 

Raamatussa puhutaan kolmesta nimetystä pasunasta: 

  • Ensimmäinen pasuna Shavuotiin, helluntaihin, (Jumalan ääni Shavuotina)
  • Viimeinen pasuna Jom Teruahiin, (Jumalan ääni pasunansoiton päivänä)
  • Suuri pasuna Jom Kippuriin, suureen sovituspäivään. (valitut kerätään neljästä taivaan tuulesta suurena sovituspäivänä)

Rosh HaShanana/ Jom Teruah’na puhalletaan 4 eri tyyppistä shofarin ääntä:

  • Tekia 
  • Shevarim
  • Teruah
  • Tekia HaGadola (viimeinen pasuna, joka puhalletaan pasunansoiton juhlassa. Sitä puhalletaan kovaa ja pitkään.)

JHVH:n asettamat juhlapäivät ovat profeetallisia, ”tulevaisten varjo”. 
Viimeisin profeetallisesti täyttynyt juhla oli seurakunta-ajan alussa, helluntai, Shavuot, ja seuraava olisi siis täyttymisvuorossa Jom Teruah