Valikko Sulje

Rosh Chodesh Kislev

Rosh Chodesh Kislev – Uuden kuun juhla ja Kislev-kuun alku

Rosh Chodesh on juutalaisessa kalenterissa uuden kuun juhla, jolloin vietetään jokaisen kuukauden alkua. Näin myös Rosh Chodesh Kislev juhlistaa Kislev-kuukauden alkamista. Kislev on heprealaisen kalenterin yhdeksäs kuukausi, ja se osuu yleensä marras-joulukuulle gregoriaanisessa kalenterissa. Tämä kuukausi on erityinen paitsi Rosh Chodeshin vuoksi, myös sen takia, että Kislev tuo mukanaan yhden juutalaisuuden tunnetuimmista ja rakastetuimmista juhlista, Hanukan.

Rosh Chodesh – Uuden kuun merkitys

Rosh Chodesh on perinteisesti erityinen päivä, joka muistuttaa juutalaisten siteestä kuunkiertoon perustuvaan kalenteriin. Toora sääti Rosh Chodeshin yhdeksi merkittävistä juhlapäivistä, ja se mainitaan erityisesti 4. Mooseksen kirjassa (10:10), jossa Jumala käskee Israelin kansaa julistamaan uuden kuun alkua puhaltamalla torviin. Tänä päivänä rukoillaan erityisiä rukouksia ja tuodaan uhreja temppeliin. Rosh Chodesh ei ole täysimittainen juhlapyhä, mutta sitä kunnioitetaan erityisenä ajankohtana, jolloin kiitetään Jumalaa uuden kuukauden lahjasta ja pyydetään siunausta tuleville päiville.

Kislev-kuukauden erityispiirteet

Kislev on kuukausi, joka symboloi valoa ja toivoa. Juutalaisessa perinteessä Kislevin tunnetuin juhla on Hanukka, kahdeksanpäiväinen valon juhla, joka alkaa Kislevin 25. päivä. Hanukka juhlistaa makkabealaisten voittoa Seleukidien hallitsijoista ja temppelin uudelleen vihkimistä Jerusalemiin, erityisesti ihmettä, jossa temppelin öljylamppu paloi kahdeksan päivää vain yhden päivän öljyvarastolla.

Kislev-kuun valon teemaa voidaan nähdä laajemminkin juutalaisessa ajattelussa. Se on kuukausi, joka osuu vuoden pimeimpään aikaan, jolloin valon symboliikka korostuu. Kislevin aikana juutalaiset keskustelevat usein toivosta, Jumalan ihmeistä ja sisäisen valon merkityksestä.

Rosh Chodesh Kislevin vietto

Rosh Chodesh Kislevin viettoon liittyy monia perinteisiä tapoja:

  • Rukoukset: Synagogassa lausutaan erityisiä lisärukouksia, kuten Hallel, joka koostuu kiitospsalmeista. Näin juhlitaan Jumalan ihmeitä ja siunausta uuden kuukauden alkamiselle. Lisäksi rukoillaan Ya’aleh Veyavo -rukous, jossa pyydetään Jumalan siunausta ja suosiota uudelle kuukaudelle.
  • Kuukauden kiittäminen: Rosh Chodesh Kislev on myös tilaisuus kiittää Jumalaa edellisestä kuukaudesta ja pyytää siunausta tulevalle kuukaudelle. Tämä korostaa jatkuvuutta ja Jumalan johdatusta arjen elämässä.
  • Naiset ja Rosh Chodesh: Juutalaisessa perinteessä Rosh Chodeshia pidetään erityisen merkittävänä naisille. Tämä perustuu midrashiin, jonka mukaan naiset eivät osallistuneet Kultaista Vasikkaa koskevaan syntiin Siinain erämaassa, joten he saivat palkinnoksi erityisen aseman kuun juhlan vietossa. Monissa perheissä naiset saattavat ottaa Rosh Chodesh-päivänä hieman vapaata arjen töistä ja keskittyä hengellisiin asioihin.
  • Opiskelu ja pohdinta: Monet käyttävät Rosh Chodesh Kisleviä mahdollisuutena omistautua Tooran opiskelulle ja hengelliselle pohdinnalle. Tämä kuukausi on erityinen hetki reflektoida valon merkitystä sekä kirjaimellisesti että symbolisesti elämässään.

Kislevin valmistelu Hanukkaa varten

Rosh Chodesh Kislev aloittaa valmistelut Hanukan juhlaan. Tämä on aikaa, jolloin juutalaiset valmistelevat kotiaan ja yhteisöjään Hanukan viettoon, joka muistuttaa heitä valon ihmeestä ja Jumalan pelastuksesta. Hanukka tuo mukanaan juhlan iloa, valon sytyttämistä hanukkiassa (Hanukka-menorassa) ja perinteisiä ruokia, kuten latkeja ja sufganiyot-leivonnaisia.

Rosh Chodesh Kislev avaa siis kauden, joka johtaa valoon ja juhlaan vuoden pimeimpinä päivinä, tarjoten sekä fyysistä että hengellistä lämpöä ja toivoa.

Rosh Chodesh Kislev on erityinen juhla, joka juhlistaa uuden kuun ja Kislev-kuukauden alkua. Se on merkittävä ajankohta hengelliselle valmistautumiselle ja kiitollisuudelle. Tämä kuukausi korostaa valoa, toivoa ja ihmeitä, joita juutalaiset juhlivat erityisesti Hanukan aikana. Rosh Chodesh Kislev toimii näin porttina Hanukan iloon ja muistuttaa valon merkityksestä sekä yhteisössä että yksilön elämässä.