Valikko Sulje

Rosh Chodesh

Jumala sanoi: ”Tulkoon valot taivaan avaruudessa erottamaan päivä yöstä; ne toimivat merkkinä asetetuille ajoille – päiville ja vuosille; ja ne toimivat valona taivaan avaruudessa loistaakseen maan päälle. ” Ja niin oli. Jumala loi kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, ja tähdet. Ja Jumala asetti heidät taivaan valoon loistamaan maan päälle, hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeydestä. Ja Jumala näki, että tämä oli hyvä.

Juuri ennen Egyptistä lähtöä Jumala käskee israelilaisia ​​merkitsemään vuoden kuukaudet:

Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa: Tämä kuukausi merkitsee sinulle kuukausien alkua; se on vuoden ensimmäinen kuukausi sinulle.

Ja iloisina tilaisuuksina – kiinteinä juhlapäivinä ja uuden kuun päivinä – soitat trumpetit polttouhreistasi ja hyvinvointiuhreistasi. Ne muistuttavat sinua Jumalasi edessä: Minä, Herra, olen sinun Jumalasi.

Talmud yhdistää Rosh Chodeshin noudattamisen Shekhinan, jumalallisen läsnäolon kanssa:

Rabbi Aha ben Hanina sanoi myös rabbi Assin nimissä rabbi Yohananin nimessä: Joka julistaa siunauksen uuden kuun aikana oikeaan aikaan, suhtautuu ikään kuin Shekhinan läsnäoloon. Eräässä kohdassa sanotaan: ”Tässä kuussa” (2. Moos. 12: 2), kun taas muualla sanotaan: ”Tämä on minun Jumalani, ja minä kunnioitan häntä” (2. [”Tämä” tarkoittaa tässä jotain, johon voitaisiin osoittaa sormella, ja ”tämän” käyttö kahdessa jakeessa viittaa siihen, että se, joka ylistää Jumalaa kuun ajoittaisessa uudistumisesta, todistaa jumalallisen kirkkauden ilmestyksestä luonnonilmiöissä.]

Talmud kertoo legendan kuusta, joka on pienempi kuin aurinko:

Rabbi Shimon ben Pazzi huomautti ristiriidasta [auringon ja kuun luomiskertomuksessa]. Eräässä jakeessa sanotaan: ”Jumala loi kaksi suurta valoa” (1. Moos. 1:16), ja heti jae jatkuu: ”Suurempi valo… ja pienempi valo”. Kuu saapui Pyhälle, siunattu olkoon hän, ”maailmankaikkeuden suvereeni! Onko kahdella kuninkaalla mahdollista käyttää yhtä kruunua? ”Hän vastasi:” Mene sitten ja pienennä itsesi. ” ”Universumin suvereeni!” Kuu huusi. ”Koska olen ehdottanut, että mikä on asianmukaista, minun täytyy sitten pienentää itseäni?” Hän vastasi: ”Mene ja sinä hallitset päivällä ja yöllä.” ”Mutta mikä on tämän arvo?” Kuu huusi. ”Mitä hyötyä lampusta on päivänvalossa?” Hän vastasi: ”Mene. Sinun kauttasi Israel laskee päivät ja vuodet. ”” Mutta on mahdotonta ”, sanoi kuu,” tehdä ilman aurinkoa vuodenaikojen laskemiseksi, kuten on kirjoitettu: ”Ne toimivat merkkinä asetetuille päiville ja vuosille” Mene. Vanhurskaat nimetään teidän mukaanne [vanhurskaat nimetään ”pieniksi” kuun mukaan, josta oli tullut pieni valo], kuten löydämme, Jaakob Pieni [ks. Amos 7: 2], Samuel Pieni [1. vuosisata rabbi], David Pieni [ks. 1.Samuelin kirja 17: 4].

Nähdessään, ettei sitä lohdutettaisi, Pyhä, siunattu olkoon Hän, sanoi: ”Tuo minulle sovitus, joka tekee kuusta pienemmän.” Tätä tarkoitti rabbi Shimon ben Lakish, kun hän julisti: ”Miksi on niin, että nuorella kuulla uhrattu urospuolinen uros erottuu siitä, että siitä on kirjoitettu’ Herralle ’(4.Moos. 28:15)? Koska Pyhä, siunattu hän, sanoi: ’Olkoon tämä vuohi uros minulle sovitukseksi siitä, että olen pienentänyt kuun.”

Pirkei de-Rabbi Eliezer kertoo legendoja luomisen ajoista Israelin lasten vaelluksiin autiomaassa:

Naiset kuulivat kultaisen vasikan rakentamisesta ja kieltäytyivät toimittamasta korujaan aviomiehelleen. Sen sijaan he sanoivat heille: ”Haluatko rakentaa epäjumalan ja naamion, joka on kauhistus, jolla ei ole lunastuksen voimaa? Emme kuuntele sinua. ”Ja Pyhä, siunattu Hän, palkitsi heidät tässä maailmassa siinä, että he näkisivät uudet kuut enemmän kuin ihmiset, ja seuraavassa maailmassa siinä, että heidän on määrä uudistua uusien kuiden tavoin.

Exodus Rabbahin rabbit kommentoi Exoduksen käskyä kuukausien merkitsemiseksi:

Voimme havainnollistaa vertauksella kuninkaasta, jolle poika syntyi, minkä jälkeen hän vietti iloisen juhlan; mutta poika otettiin vangiksi ja vietti pitkään vankeudessa. Vapauttaessaan kuningas määräsi vuosipäivän. Niinpä myös ennen Israelin laskeutumista Egyptiin he laskivat vuosia; mutta kun he olivat menneet Egyptiin ja orjuutuneet siellä, Jumala teki heille ihmeitä, ja he lunastettiin; ja sitten he alkoivat laskea kuukausia, kuten sanotaan: ”Tämä kuukausi merkitsee sinulle kuukausien alkua” (2. Moos. 12: 2).

Rashi, keskiaikainen Tooran kommentaattori, keskustelee Talmudin osasta Tooran julkisesta lukemisesta arkisin, juhlapäivinä ja uusina kuukausina:

”Uudet kuukaudet.” Työlle ei ole ehdotonta kieltoa, mutta naiset eivät tee työtä sinä päivänä, jonka olen oppinut ikääntyneeltä opettajalta, olkoon hänen muistonsa siunaukseksi, että tämä käsky annettiin heille [naisille], koska he eivät toimittaneet korujaan kultainen vasikka.

Uudelleenpainettu Moonbeamsin luvalla: A Hadassah Rosh Hodesh Guide, toimittanut Carol Diament, julkaisija Hadassah.