Tooran säätämä Uudenvuoden juhla
Rosh HaShana, juutalaisen kalenterin mukainen uudenvuoden juhla, on yksi Tooran määräämistä juhlapyhistä. Se tunnetaan myös nimellä ”puhaltamisen päivä” (Yom Teruah), ja sitä vietetään heprealaisen kalenterin seitsemännen kuukauden, tishri-kuun, ensimmäisenä ja toisena päivänä. Toora viittaa tähän juhlaan erityisesti 3. Mooseksen kirjassa (23:23-25) ja 4. Mooseksen kirjassa (29:1-6).
Toorallinen merkitys ja määräykset
Rosh HaShanaa ei suoraan Toorassa kutsuta ”uudenvuoden juhlaksi,” mutta sen merkitys ajanlaskun uudistamisena ja hengellisenä valmistautumisena on juurtunut juutalaiseen traditioon. 3. Mooseksen kirjan mukaan Jumala määräsi, että tätä päivää tulisi juhlia muistopäivänä, jolloin soitetaan erityisesti soofareita eli oinaansarvia. Tämä puhallus toimii herätyshuutona ja muistutuksena Jumalan ylivertaisuudesta ja tuomiosta.
Rosh HaShana on Tooran säädösten mukaan pyhäpäivä, jolloin kaikki tavallinen työ tulee keskeyttää. Tämä päivä on erityinen siinä, että se aloittaa kymmenen päivän jakson, joka tunnetaan nimellä ”katumuksen päivät” (Aseret Yemei Teshuvah) ja huipentuu Jom Kippuriin, suureen sovituspäivään. Näiden päivien aikana ihmisiä kehotetaan arvioimaan omaa elämäänsä, katumaan syntejään ja tekemään parannusta, jotta he voisivat saada anteeksiannon ja aloittaa uuden vuoden puhtain sydämin.
Rosh HaShanan symboliikka
Rosh HaShana on juutalaisuudessa aikaa, jolloin Jumala arvioi ihmisten teot ja päättää heidän kohtalostaan seuraavalle vuodelle. Tämä juhla on merkityksellinen hengellinen hetki, jolloin juutalaiset kaikkialla maailmassa tunnustavat Jumalan kuninkuutensa, kiittävät Häntä menneestä vuodesta ja rukoilevat siunausta ja suojaa tulevalle vuodelle.
Soofarin puhaltaminen on yksi juhlien keskeisimmistä rituaaleista. Sen ääni toimii ikään kuin herätyskellona, joka muistuttaa ihmisiä parannuksen tarpeesta ja siitä, että Jumala on valtaistuimellaan arvioimassa kaikkien elämää. Perinne opettaa, että Rosh HaShanan päivinä Jumala avaa kolme kirjaa: yksi elämän kirja vanhurskaille, yksi kuoleman kirja pahoille ja yksi keskeneräisten kirja, johon useimmat ihmiset sijoittuvat. Näiden päivien aikana ihmiset voivat muuttaa kohtaloaan tekemällä parannusta ja pyytämällä anteeksiantoa.
Rosh HaShanan perinteet ja käytännöt
Vaikka Toora asettaa Rosh HaShanan hengellisen merkityksen, monet siihen liittyvät perinteet ovat kehittyneet myöhempinä vuosisatoina. Tavanomaisia Rosh HaShana -perinteitä ovat muun muassa makeiden ruokien, kuten hunajaan kastetun omenan, syöminen, mikä symboloi makeaa ja siunattua uutta vuotta. Erityisesti makea challa-leipä korostaa toiveita tulevan vuoden hyvästä kohtalosta.
Rukous on myös olennainen osa Rosh HaShanaa. Synagogapalveluksissa korostetaan Jumalan kuninkuutta ja Hänen valtaansa koko maailman yläpuolella. Rosh HaShanan aikana juutalaiset rukoilevat kirjaimellisesti ”elämää” ja rukoilevat, että heidät merkittäisiin vanhurskaiden kirjaan.
Yksi erityinen tapa, joka liittyy Rosh HaShanaan, on ”Tashlich”-seremonia, jossa ihmiset menevät veden äärelle ja symbolisesti ”heittävät” synnit pois heittämällä pieniä leivänpaloja veteen.
Rosh HaShanan ajaton sanoma
Rosh HaShana on juutalaisessa perinteessä paljon enemmän kuin pelkkä kalenterin vuosiensiemen. Se muistuttaa ihmisiä uudistumisen mahdollisuudesta, itsensä arvioinnista ja Jumalan kunnioittamisesta. Tooran ohjeiden mukaan tämä päivä kutsuu ihmisiä pysähtymään ja ottamaan aikaa hengelliseen uudistumiseen ja yhteyden syventämiseen Jumalan kanssa.
Koska Rosh HaShana korostaa parannuksen, sovinnon ja Jumalan tuomion teemoja, se kutsuu myös ihmisiä lähestymään toisiaan rakkaudella ja myötätunnolla, pyrkimään sovintoon ja rakentamaan vahvempia, eettisempiä yhteisöjä tulevaksi vuodeksi.
Shana Tova ve Metuka! שנהטובהומתוקה Hyvää ja Makeaa Uutta Vuotta!
Rosh HaShana, uusi vuosi, kirjaimellisesti Vuoden pää. Tätä päivää pidetään päivänä, jolloin Aatami ja Eeva luotiin.
Rosh HaShanana tervehditään: – ”Le-Shana Tova Tikatevu ve-Techatemu / לשנה טובה תיכתבו ותיחתמו” (Olkoon nimesi kirjoitettuna elämän kirjaan)
Jom Kippurina – ”Chatima tova”, Olkoon kohtalosi ratkaistu, sinetöity hyvin elämän kirjassa.
”Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.” Ilm. 20:12
1. Moos. 21:1–34
4. Moos. 29:1–6
1 Sam. 1:1–2:10
1 Tess. 4:13–18