Valikko Sulje

Tisha B’Av

Tishah B’Av , jota vietetään heprealaisen Av-kuukauden 9. päivänä (tishah), on surupäivä molempien muinaisten temppelien tuhoamisesta Jerusalemissa. Liberaali juutalaisuus ei ole koskaan osoittanut muinaiselle temppelille keskeistä uskonnollista roolia, joten temppelin tuhoamisen sureminen ei ehkä ole erityisen merkityksellistä liberaaleille juutalaisille. Nykyaikana monet juutalaiset ymmärtävät Tishah B’Avin päivän, jolloin muistetaan monia juutalaisille historian aikana kokeneita tragedioita ja pohditaan kärsimystä, jota maailmassamme edelleen esiintyy.

Tavallisesti Tishah B’Av on paastoamiselle ja surulle varattu aika. Kuten  Jom Kippurissa , paasto jatkuu auringonlaskusta seuraavaan auringonlaskuun. Synagogassa   lauletaan Eikan kirjaa (Valituslauluja), samoin kuin  kinot , jotka ovat keskiajalla kirjoitettuja virtoja . Juutalaiset istuvat matalilla jakkarailla, joka liittyy kuolleiden suremiseen, ja lukivat osia Jeremian ja Jobin kirjoista sekä Raamatun ja Talmudin kohtia, jotka käsittelevät temppelien tuhoa vuosina 586 eaa. ja 70 jKr.

Jotkut juutalaiset yhteisöt aloittavat puolisuran kolme viikkoa ennen Tishah B’Avia, heprealaisen Tammuz-kuukauden 17. päivänä. Oletettavasti tänä päivänä vuonna 586 eaa., kun babylonialaiset tunkeutuivat ensimmäisen kerran Jerusalemin temppeliin. Tästä päivämäärästä alkaen tätä tapaa noudattavat juutalaiset pidättäytyvät häiden ja juhlallisuuksien järjestämisestä tai hiusten leikkaamisesta. Suru voimistuu Av:n ensimmäisenä päivänä, kun lihaa tai viiniä ei kuluteta, uusia vaatteita ei osteta eikä parranajoa ole sallittu. Tishah B’Avia edeltävänä iltana alkaa 24 tunnin paasto, ja synagogan jumalanpalveluksissa lauletaan Valituslaulua. Kun Tishah B’Av osuu sapattiksi , sen vietto alkaa sapatin päätyttyä ja jatkuu seuraavaan päivään.

Useimmille liberaaleille juutalaisille Tishah B’Av on haalistunut rituaalina, koska Jerusalemin keskeisen temppelin jälleenrakentaminen on menettänyt prioriteettinsa ja merkityksensä nykyaikana. Vaikka historioitsijat kiistävät sen tosiasian, että molemmat temppelit tuhoutuivat tänä päivänä, Tishah B’Avista on tullut juutalaisten kärsimyksen ja menetyksen symboli. Vuosisatojen aikana tänä päivänä on muistettu muita traagisia tapahtumia, kuten ristiretkien julmat joukkomurhat, juutalaisten karkottaminen Espanjasta ja holokausti.

Temppelin hävityksen muistopäivä

Tiša be’av on juutalainen juhlapäivä, jota vietetään juutalaisessa kalenterissa heinä- tai elokuulle osuvan av-kuukauden yhdeksäntenä päivänä. Se on juutalaisen vuoden surullisin päivä. Tälle päivämäärälle osuvat eräät juutalaisen historian suurimmista onnettomuuksista.

Juutalaisen tradition mukaan viidennen kuun  9. päivä on surullisin päivä Israelin kalenterissa. Tätä päivää on paastottu Salomonin temppelin tuhoutumisesta lähtien aina tähän päivään asti.

Av-kuukauden 9. päivänä tapahtuneita kansallisia onnettomuuksia:

  • Mooseksen aikana israelilaiset hyväksyivät 12 tiedustelijan kielteisen raportin ja siksi JHVH ei antanut kansan astua tuolloin luvattuun maahan. 
  • V. 586 eKr. Babylonialaiset Nebukadnessarin johdolla tuhosivat ensimmäisen temppelin. 100,000 juutalaista tapettiin ja miljoonat menivät pakkosiirtolaisuuteen. Ensimmäinen Temppeli ehti olla paikallaan 410 v, mutta tuhottiin murhien, moraalittomuuden ja epäjumalanpalveluksen tähden. JHVH on armollinen. Kuten Jeremia oli profetoinut,juutalainen kansa palasi Jerusalemiin 70 vuoden jälkeen ja Temppeli rakennettiin uudelleen. 
  • Roomalaiset Tiituksen johdolla tuhosivat toisen temppelin. Pari miljoonaa juutalaista kuoli ja noin miljoona meni pakkosiirtolaisuuteen. V. 70 jKr. Rooman armeija piiritti Jerusalemin ja 17. Tammuz päivittäinen uhri taas lakkautettiin. Roomalaiset polttivat 9. Av toisen temppelin. Valtava kuumuus ja tuli sai temppelin kullan sulamaan ja vuotamaan raunioiden ja kivien väliin. Kun oli viilentynyt, roomalaiset sotilaat käänsivät joka kiven etsiessään kultaa. 
  • Bar Kochba kapina tukahdutettiin Rooman keisari Hadrianuksen toimesta. Betarin kaupunki oli viimeinen, joka seisoi roomalaisia vastaan. Se valloitettiin ja hävitettiin. Yli 100 000 juutalaista tapettiin.
  • Roomalainen kenraali Turnus Rufus kynsi temppelialuetta ja sen ympäristöä ja Jerusalemista rakennettiin pakanakaupunki, jolle annettiin nimi Aelia Capitolina. Juutalaisilta oli pääsy kielletty. 

5. Moos.  4:25 – 4:40