Yeshua ei kumonnut kosher-käskyjä, vaan syvensi niiden merkityksen
Monissa kristillisissä piireissä on vallalla ajatus, että Uusi testamentti olisi kumonnut Tooran ruokasäännökset – erityisesti kohdat kuten Mark. 7:19 ja Apostolien teot 10 esitetään usein todisteina siitä, että “kaikki ruoka on puhdasta”. Tarjoamme kuitenkin toisenlaisen näkökulman: Uusi testamentti ei kumoa kosher-käskyjä, vaan syventää ymmärrystä puhtaudesta ja Jumalan tahdosta.
Yeshua ei kumonnut Tooraa – hän täytti sen
Yeshua sanoi:
”Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia tai profeettoja. En minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.”
(Matt. 5:17)
Tämä “täyttäminen” ei tarkoita käskyjen mitätöimistä, vaan niiden täydellisen merkityksen paljastamista ja elämistä todeksi. Erityisesti ruokasäädösten kohdalla kyse ei ole vain siitä, mitä suuhun pannaan, vaan sydämen asenteesta ja kuuliaisuudesta Jumalan liittotahtoa kohtaan.
Mark. 7:19 – Mikä saastuttaa ihmisen?
Markuksen evankeliumissa Yeshua opettaa:
”Ei mikään, mikä menee ihmiseen ulkoa, voi häntä saastuttaa… koska se ei mene sydämeen vaan vatsaan ja menee ulos.”
(Mark. 7:18–19)
Monet raamatunkäännökset lisäävät sulkuihin: ”(näin hän julisti kaikki ruoat puhtaiksi)”. Huomautamme kuitenkin, että tämä ei ole Yeshuan suoranaista puhetta, vaan evankelistan mahdollinen tulkinta – ja konteksti liittyy rituaaliseen käsienpesuun, ei Tooran käskyihin.
Tässä ei ole kyse kosherin kumoamisesta, vaan sydämen puhtauden nostamisesta ulkoisen puhtauden yläpuolelle.
Apostolien teot 10 – Näky eläimistä ja ihmisistä
Kun Pietari näkee näyssä suuret määrät eläimiä ja kuulee kehotuksen ”teurasta ja syö”, hän kieltäytyy vedoten kosher-lakiin:
”En suinkaan, Herra! En ole koskaan syönyt mitään epäpyhää tai epäpuhdasta.”
(Apt. 10:14)
Tämän jälkeen Jumala sanoo: ”Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi.” Näyn tarkoitus ei kuitenkaan ole opettaa ruokavaliosta, vaan valmistella Pietaria ottamaan vastaan pakana Cornelius perheineen – ihmisiä, joita juutalaiset pitivät epäpuhtaina. Itse Pietari tulkitsee näyn näin:
”Jumala on osoittanut minulle, etten saa pitää ketään ihmistä epäpyhänä tai saastaisena.”
(Apt. 10:28)
Korostamme tätä: Näyssä ei kumottu Tooran käskyjä, vaan purettiin kansojen välinen rajaeväste, jotta evankeliumi voisi levitä kaikille.
Kosherin paikka juutalaiselle uskovalle
Uusi testamentti ei vaadi pakanataustaisia uskovia noudattamaan kashrut-säädöksiä (ks. Apt. 15), mutta juutalaiselle uskovalle kosher säilyy edelleen merkityksellisenä:
- Se on osa liittoa
- Se muistuttaa Jumalan pyhyydestä
- Se vahvistaa juutalaista identiteettiä Messiaan yhteydessä
Hengellinen puhtaus ja sydämen motiivit
Todellinen puhtaus alkaa sydämestä. Tämä ei tee ruokaohjeista merkityksettömiä, vaan asettaa ne oikeaan kontekstiin – ei pelastuksen ehtona, vaan hengellisen kuuliaisuuden ja Jumalan rakkauden vastauksena.
Yeshua ei opettanut: “Syö mitä haluat, mikään ei merkitse.” Hän opetti: “Elä Jumalan tahdossa – myös ruokatavoissasi, mutta ennen kaikkea sydämessäsi.”
Uuden testamentin valossa kosher-käskyt eivät ole kumottuja, vaan täytettyjä ja syvennettyjä. Ne säilyvät juutalaisille uskoville liiton merkkinä, ja pakanataustaisille uskoville ne ovat mahdollisuus osoittaa rakkautta ja kunnioitusta yhteydessä.
Yeshua ei hylännyt Tooraa – hän toi sen täyteyteen. Ja siksi myös kosher kantaa edelleen merkitystä niille, jotka kulkevat liiton tietä.
Suositeltuja raamatunkohtia jatkopohdintaan:
- Matt. 5:17–20 – Tooran täyttäminen
- Mark. 7:1–23 – Sydämen puhtaus
- Apt. 10:1–28 – Pietarin näky ja sen merkitys
- Room. 3:31 – Lain vahvistaminen uskossa
- Room. 14:14–23 – Vapaus ja lähimmäisen rakkaus
- 1. Joh. 2:3–6 – Totinen usko näkyy käskyjen noudattamisessa