Valikko Sulje

Perjantai 11.04.2025

Israelin kevätsää valmistautuu Erev Pesachin rauhaan

Perjantaina 11. huhtikuuta Israelissa eletään hiljalleen laskeutuvaa kevättä, jonka tunnelma on sekoitus virkistävää sadetta ja auringon pilkahduksia – aivan kuin maa valmistautuisi puhdistumaan ennen suurta juhlaa.

Rannikkoalueilla, kuten Tel Avivissa ja Haifassa, päivä alkaa melko leppeästi, mutta iltapäivän edetessä taivaanranta tummentuu ja sadekuurot saattavat yllättää kulkijan – erityisesti Välimeren suunnalta saapuvat pilvet muistuttavat keväisestä arvaamattomuudesta. Lämpötila pysyy kuitenkin maltillisena: Tel Avivissa mitataan noin 19 astetta, Haifassa hieman vähemmän.

Jerusalemissa, Pyhän kaupungin kiviseinät saavat osakseen raikkaan ja viileän tuulahduksen, kun puolipilvinen taivas ja noin 14 asteen lämpötila pitävät tunnelman rauhallisena mutta hieman koleana. Kevättuuli kantaa mukanaan tuoksuja valmistautuvista kodeista – Matzot, karitsanliha ja puhdistetut huoneet viestivät siitä, että Erev Pesach, pääsiäisen aatto, on aivan nurkan takana.

Eteläisessä Beershebassa kevätsää tarjoaa kuivemman ja aurinkoisemman kokemuksen. Lämpö nousee 18 asteeseen, mutta aamu voi olla viileä ja kirkas, täydellinen päivä markkinoille tai viime hetken valmisteluihin.

Ja sitten koittaa lauantai 12. huhtikuuta – Erev Pesach. Luonto tuntuu kuin hidastavan hengitystään: taivas selkenee, sade väistyy ja Israel peittyy juhlaa enteilevään hiljaisuuteen. Lämpötilat pysyvät miellyttävän keväisinä, ja rauha laskeutuu kaupunkien ylle, kun leivänmurut on lakaistu pois ja seder-aterian valmistelut saavat täyden huomionsa.

Tämä on hetki, jolloin aika tuntuu kulkevan toisin – juutalainen kansa pysähtyy muistamaan vapautumisen historiaa. Ja kevään sade, tuo puhdistava ja elämää antava lahja, ikään kuin siunaa valmistautuvan maan.

Talous: Doral kehottaa uusiutuvan energian asettamista Israelin strategiseksi painopisteeksi

Israelilainen energiayhtiö Doral on esittänyt vetoomuksen, jossa se kehottaa Israelin hallitusta asettamaan uusiutuvan energian kehittämisen maan strategiseksi painopisteeksi. Doralin mukaan nykyiset geopoliittiset haasteet ja kasvava energiantarve edellyttävät siirtymistä kohti kestävämpiä energialähteitä. Yhtiö korostaa, että investoinnit aurinko- ja tuulivoimaan voivat vahvistaa Israelin energiaomavaraisuutta ja vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Tämä aloite heijastaa maailmanlaajuista trendiä, jossa maat pyrkivät vähentämään hiilidioksidipäästöjään ja torjumaan ilmastonmuutosta. ​

Talous: Israelin talous kasvaa hallituksen politiikasta huolimatta, asiantuntija varoittaa

Asiantuntijat ovat ilmaisseet huolensa siitä, että vaikka Israelin talous osoittaa kasvua, tämä tapahtuu hallituksen politiikasta huolimatta eikä sen ansiosta. He varoittavat, että ilman johdonmukaista ja kestävää talouspolitiikkaa nykyinen kasvu saattaa olla lyhytaikaista. Asiantuntijat suosittelevat, että hallitus keskittyy pitkäjänteisiin investointeihin koulutukseen, infrastruktuuriin ja teknologiaan varmistaakseen talouden vakauden ja kilpailukyvyn tulevaisuudessa. ​

Teknologia: Israelilaiset yritykset laajentavat toimintaansa Floridaan, vahvistaen taloudellisia siteitä

Tutkimuksen mukaan yhä useammat israelilaiset yritykset laajentavat toimintaansa Floridaan, mikä vahvistaa taloudellisia siteitä Israelin ja Yhdysvaltojen välillä. Floridan suotuisa liiketoimintaympäristö ja kasvavat teknologiakeskittymät houkuttelevat israelilaisia startup-yrityksiä ja vakiintuneita yrityksiä. Tämä ilmiö edistää sekä Israelin että Floridan talouskasvua ja innovaatioekosysteemiä. ​

Historia: Eksoottisten hyödykkeiden lisääntyminen Jerusalemin ollessa Assyrian vasallina

Arkeologiset tutkimukset ovat paljastaneet, että Jerusalemin ollessa Assyrian valtakunnan vasallina kaupungissa tapahtui merkittävä eksoottisten hyödykkeiden lisääntyminen. Tämä viittaa siihen, että alueella oli laajat kauppasuhteet ja kulttuurivaihtoa tuona aikana. Löydöt tarjoavat uutta tietoa muinaisen Jerusalemin taloudellisista ja kulttuurisista yhteyksistä. ​

Uskonto: Wheaton Collegen anti-sionistinen tapahtuma herättää keskustelua evankelisten keskuudessa

Yhdysvaltalainen evankelinen Wheaton College järjesti tapahtuman, jossa käsiteltiin anti-sionistisia näkemyksiä. Tämä on herättänyt laajaa keskustelua evankelisten kristittyjen keskuudessa, sillä monet heistä ovat perinteisesti tukeneet Israelia. Tapahtuma nostaa esiin kysymyksiä uskonnollisten yhteisöjen suhtautumisesta Lähi-idän politiikkaan ja Israelin valtioon. ​

Kulttuuri: Donald Trumpin esitys herättää keskustelua neroudesta ja hulluudesta

Israel Hayom raportoi entisen Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin esityksestä, joka on herättänyt keskustelua hänen toiminnastaan ja päätöksistään. Esitys käsittelee Trumpin politiikkaa ja sen vaikutuksia sekä Yhdysvalloissa että kansainvälisesti, herättäen kysymyksiä hänen päätöstensä taustalla olevasta logiikasta ja motiiveista. ​

Historia: Ensimmäinen, mutta ei viimeinen exodus

Tami Lehman-Wilzigin blogikirjoitus Times of Israelissa käsittelee juutalaisten historiaa ja heidän kokemuksiaan eri aikoina tapahtuneista joukkopaosta, korostaen erityisesti Egyptin exodusta ja sen merkitystä juutalaiselle identiteetille.Kirjoitus tarjoaa syvällisen analyysin siitä, miten nämä tapahtumat ovat muovanneet juutalaista kulttuuria ja perinteitä. ​

Rabbi Meir Mazuzin terveydentila heikentynyt – Julkisuutta pyydetään rukoilemaan parantumisen puolesta

Rabbi Meir Mazuzin, yhden Israelin tunnetuimman sefardijuutalaisen oppilaitoksen, Kisei Rahamim -yeshivan, johtajan ja vaikutusvaltaisen haredi-rabbien, terveydentila on viime tuntien aikana heikentynyt. Rabbi Mazuz on pitkään ollut keskeinen hahmo sefardijuutalaisessa yhteisössä ja tunnettu vahvoista lausunnoistaan yhteiskunnallisissa ja uskonnollisissa kysymyksissä.

Sairaalajakso ja uudelleen sisäänottaminen

Rabbi Mazuz kärsi viime viikkoina kivusta ja heikkoudesta, minkä vuoksi hänet toimitettiin sairaalahoitoon. Hän vietti sairaalassa kokonaisen viikon, kunnes hänet kotiutettiin perjantaina. Vain muutamaa päivää myöhemmin hänen vointinsa kuitenkin heikkeni merkittävästi, ja hänet otettiin takaisin sairaalaan.

Yhteisön rukouskutsu

Rabbi Mazuzin terveydentilan huononemisen johdosta Kisei Rahamim -yeshivassa järjestetään erityinen rukoustilaisuus keskiviikon ja torstain välisenä yönä, juuri puolen yön jälkeen. Yeshivan henkilökunta ja opiskelijat pyytävät nyt julkisuudessa kaikkia Israelin juutalaisia rukoilemaan rakastetun rabbin puolesta.

Rukouspyyntö on kohdistettu erityisesti nimellä Rabbi Meir Nissan ben Kamsana, ja hänet liitetään rukouksissa kaikkien muiden Israelin sairaiden joukkoon: ”tehillat refu’at Rabbi Meir Nissan ben Kamsana betoch she’ar cholei Yisrael”.

Rabbi Meir Mazuz – Vaikuttaja ja uskonnollinen opettaja

Rabbi Mazuz on syntynyt Tunisiassa ja tunnetaan yhtenä johtavista sefardijuutalaisista auktoriteeteista. Hän on kirjoittanut useita uskonnollisia teoksia, joista monet keskittyvät Talmudiin, halakhaan ja perinteiseen sefardijuutalaiseen ajatteluun. Hän on myös ollut aktiivinen yhteiskunnallisessa keskustelussa ja tunnettu suorapuheisista kannanotoistaan esimerkiksi Israelin politiikkaan, Euroopan juutalaisten tilanteeseen ja myös Donald Trumpin puolesta rukoilemisesta.

Hänen näkemyksensä herättävät usein keskustelua sekä Israelissa että sen ulkopuolella, mutta hänen hengellistä auktoriteettiaan arvostetaan laajasti, erityisesti sefardiyhteisöissä.

Yhteisön tuki ratkaisevaa

Haredi- ja sefardiyhteisöjen keskuudessa rabbi Mazuzia pidetään viisauden ja hengellisen vakauden lähteenä. Hänen opetuksensa ovat vaikuttaneet tuhansiin opiskelijoihin vuosikymmenien ajan, ja hänen terveydentilansa heikkeneminen koetaan kollektiivisesti suurena huolena.

Rukousyhteisön merkitys on juutalaisessa perinteessä keskeinen, ja tällaisissa tilanteissa koko kansan yhtyminen rukoukseen koetaan voimakkaaksi vastaukseksi kriisiin.

98 kuollut Dominikaanisen tasavallan yökerhoturmassa – Jet Set -klubin romahdus järkyttää kansakuntaa

Yksi Dominikaanisen tasavallan historian traagisimmista rakennusonnettomuuksista vaati lähes sata ihmishenkeä, kun Santo Domingon tunnetun Jet Set -yökerhon katto romahti kesken konsertin tiistai-iltana.

Kaaos suositussa yökerhossa

Katto romahti kesken merengue-musiikin live-illan, joka oli osa Jet Set -klubin legendaarista maanantai-iltojen tapahtumasarjaa. Klubi on ollut merkittävä osa Santo Domingon yöelämää jo viidenkymmenen vuoden ajan, ja tapahtuma oli erityisen suosittu. Arvioiden mukaan tilassa saattoi olla jopa 500–1 000 ihmistä onnettomuushetkellä.

Romahdus tapahtui juuri, kun tunnettu merengue-artisti Rubby Pérez esiintyi lavalla. Pérez kuului onnettomuuden uhreihin – hän menehtyi lavalle sortuneen rakenteen alle. Lisäksi menehtyneiden joukossa oli maakunnan kuvernöörikansanedustaja, sekä kaksi entistä Major League Baseball -pelaajaa Yhdysvalloista. Tapaus on järkyttänyt laajalti niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Pelastustyöt jatkuivat tuntikausia

98 ihmistä on vahvistettu kuolleiksi, ja yli 160 loukkaantui. Pelastustyöt jatkuivat vielä kaksitoista tuntia myöhemmin romahduksen jälkeen. Pelastajat käyttivät raskasta kalustoa, droneja ja etsintäkoiria yrittäessään löytää mahdollisia eloonjääneitä raunioista. Sairaalat alueella ovat olleet valmiustilassa koko yön.

Suru ja epävarmuus syystä

Yökerhon omistaja Antonio Espaillat julkaisi lausunnon sosiaalisessa mediassa:

”Sanat eivät riitä kuvaamaan tämän tapahtuman aiheuttamaa surua. Tämä on ollut musertava isku kaikille.”

Tällä hetkellä on epäselvää, mikä tarkalleen aiheutti katon sortumisen. Rakenteiden tarkastushistoriaa ei ole vielä julkistettu, eikä tiedetä, milloin kattorakenteita on viimeksi huollettu tai tarkastettu. Klubin johto on luvannut täyden yhteistyön viranomaisten kanssa tutkinnassa.

Kolmen päivän kansallinen suruaika

Dominikaanisen tasavallan presidentti Luis Abinader vieraili romahduspaikalla keskiviikkona ja julisti kolmen päivän kansallisen suruajan. Lippuja lasketaan puolitankoon, ja julkisia tapahtumia on peruttu uhrien muistoksi.

Romahdus on saanut aikaan laajaa keskustelua maan rakennusturvallisuudesta, erityisesti vanhojen viihde- ja kokoontumistilojen osalta. Kansalaiset ja viranomaiset vaativat nyt tiukempaa valvontaa ja läpinäkyvyyttä rakennusten kunnossapidossa, jotta vastaavat tragediat voidaan tulevaisuudessa estää.

Jet Set -yökerhon romahdus ei ole ainoastaan suuronnettomuus – se on kansallinen trauma, joka on vaatinut merkittäviä henkilöuhreja ja jättänyt pysyvän jäljen maan kulttuurielämään. Menetettyjen joukossa on sekä suuria nimiä että tavallisia juhlakansalaisia, joiden elämät päättyivät äkillisesti musiikin, tanssin ja yhteisöllisyyden keskellä.

Netanyahu todisti oikeudessa vain kolme tuntia USA:n-matkan jälkeen – Taustaa Case 1000 -jutusta

Israelin pääministeri Benjamin Netanyahu ilmestyi keskiviikkoaamuna oikeuden eteen Tel Avivissa vain kolme tuntia palattuaan viralliselta Yhdysvaltain-vierailultaan. Kyseessä oli osa hänen puolustustaan niin sanotussa ”Case 1000” -tapauksessa, joka on yksi kolmesta häntä vastaan nostetusta korruptiosyytteestä.

Taustaa Case 1000:stä

Case 1000, tunnetaan myös nimellä ”lahjatapaus”, koskee väitteitä, joiden mukaan Netanyahu ja hänen perheensä olisivat vastaanottaneet luksuslahjoja – muun muassa sikareita, koruja ja samppanjaa – varakkaalta liikemieheltä Arnon Milchanilta ja australialaiselta miljardööriltä James Packerilta vuosien ajan. Vastineeksi Netanyahu’n väitetään tarjonneen poliittista tai liiketoiminnallista hyötyä lahjoittajille. Netanyahu on kiistänyt kaikki syytteet ja todennut, että lahjat olivat ystävien välisiä eikä niillä ollut vaikutusta päätöksentekoon.

Todistajanlausunto pitkän lennon jälkeen

Keskiviikkona Netanyahu saapui Tel Avivin käräjäoikeuteen vain kolme tuntia sen jälkeen, kun hänen lentonsa Yhdysvalloista oli laskeutunut. Pääministerin puolustusasianajaja Amit Hadad totesi istunnon aluksi:

”Pääministeri on erittäin väsynyt, hän ei ole nukkunut koko yönä. On myös oikeuden edun mukaista, että hän todistaa hereillä ja keskittyneenä.”

Tuomari Rivka Friedman-Feldman kuitenkin vastasi lyhyesti: ”Aloitetaan ja katsotaan, miten asiat etenevät.”

Vastauksia ja kiistoja

Oikeudenkäynnissä Hadad kysyi Netanyahulta muun muassa hänen odotuksistaan joulukuussa 2016 liittyen mahdolliseen tutkintaan liikemies Shaul Elovitchin kanssa käydystä suhteesta. Netanyahu vastasi:

”En odottanut tutkintaa. Olin itse pyytänyt valtiontarkastajaa tekemään selvityksen – se oli minun aloitteeni. Tällä ei ollut mitään tekemistä rikollisen toiminnan kanssa.”

Netanyahu kiisti myös väitteet siitä, että Channel 14, konservatiivinen uutiskanava, tukisi häntä saadakseen sääntelyllisiä etuja:

”Tiedän, että se ei pidä paikkaansa. He tukevat politiikkaani ideologisesti – samoin kuin Elovitchin perhe. Mutta he eivät painostaneet uutistoimitusta, joka oli hyvin vihamielinen.”

Kritiikki oikeuslaitosta ja mediaa kohtaan

Netanyahu käytti tilaisuutta hyväkseen myös esittääkseen voimakasta kritiikkiä tutkintaa kohtaan. Hän väitti, että viranomaisilta on vuodettu valtava määrä aineistoa medialle poliittisessa tarkoituksessa:

”Tutkinnasta on vuodettu tuhansia asiakirjoja – materiaalia, jota oli vain poliisin hallussa. Tällainen ilmiö on ennenkuulumaton länsimaissa. Näillä vuodolla on pyritty vaikuttamaan tuomareihin, todistajiin ja jopa oikeuskansleriin. Kyseessä on poliittisesti motivoitu oikeusjärjestelmän väärinkäyttö.”

Väitteet vuodetuista aineistoista

Yksi keskustelunaihe oli tammikuun 2019 tapahtumat, jolloin puolustuksen mukaan heillä ei ollut vielä pääsyä tutkintamateriaaleihin. Hadad kysyi:

”Pääministeri, toimititteko te nämä materiaalit Channel 12:lle, jotta media voisi esittää väitteen poliittisesta suunnitelmasta syrjäyttää Naftali Bennett?”

Netanyahu kielsi väitteen:

”En tietenkään. Kaikki materiaali oli tuolloin poliisin ja syyttäjän hallussa. Nämä vuodot palvelivat poliittista agendaa. Bennett kilpailee kanssani oikeiston äänistä. Ajatus, että olisin kiduttanut häntä tai suunnitellut hänen poliittista eliminointiaan, on absurdi. Kyse on vääristyneestä kuvasta ja laajamittaisesta kampanjasta.”

Benjamin Netanyahun oikeusprosessi etenee edelleen monivaiheisena ja poliittisesti herkullisena tapahtumana, jossa yhdistyvät oikeudellinen, mediapoliittinen ja henkilökohtainen taso. Hänen esiintymisensä oikeudessa vain kolme tuntia pitkän Yhdysvaltain-matkan jälkeen osoittaa, kuinka keskeinen ja kuormittava oikeusprosessi on myös hänen nykyiselle pääministerikaudelleen.

Israelin poliisi pidätti miehen, joka ampui kivienheittäjiä – oikeus vapautti nopeasti

Israelin Jordaninlaaksossa viime perjantaina sattunut välikohtaus on herättänyt kiivasta keskustelua turvallisuudesta, oikeudenmukaisuudesta ja poliisin toiminnasta Juudeassa ja Samariassa. Tapaus sai alkunsa, kun useat arabit hyökkäsivät israelilaisten kimppuun Al-Aujan alueella, ja tilanne kärjistyi, kun yksi israelilaismies – entinen Golani-prikaatin sotilas – käytti asetta estääkseen kivien heittämistä ohiajaviin ajoneuvoihin. Tapahtuman seurauksena poliisi pidätti kuitenkin aseenkäyttäjän eikä kivienheittäjiä.

Tapahtumien kulku

Välikohtaus sattui 4. huhtikuuta, sapattina, kun israelilaismies oli pienten lastensa kanssa Al-Aujan purossa Jordaninlaaksossa. Useat arabit lähestyivät aluetta ja alkoivat käyttäytyä uhkaavasti israelilaisia kohtaan. Mies ei tuolloin puuttunut tilanteeseen, ja arabit poistuivat noin 20 minuutin kuluttua. Poistuessaan alueelta mies näki samat henkilöt heittämässä kiviä ja esineitä ajoneuvoihin vilkkaalla tiellä – sekä israelilaisiin autoihin että vastakkaiseen ajosuuntaan.

Mies, jolla oli laillinen ase, otti aseen esiin ja laukaisi kaksi varoituslaukausta hyökkääjien ajoneuvoa kohti. Poliisit saapuivat myöhemmin hänen kotiinsa ja pidättivät hänet kuulusteluja varten – kesken sapatin.

Poliisin toiminta kyseenalaistettu

Kuulustelujen yhteydessä poliisi pyysi oikeudelta viiden päivän pidätyslupaa. Tuomari kuitenkin hyväksyi vain yhden vuorokauden jatkon. Myöhemmin alueen turvallisuuspäällikön lausunto ja lisätodistukset johtivat siihen, että mies vapautettiin saman päivän aikana ennen seuraavaa oikeuskäsittelyä.

Asianajaja Daniel Shimshilashvili, joka edusti miestä Honenu-oikeusavustusjärjestön puolesta, totesi oikeudessa:

”Kyseessä oli tappoyritys. Kivien heittäminen liikkuviin ajoneuvoihin – molempiin ajosuuntiin – on hengenvaarallista. Mies teki, mitä hänet on koulutettu tekemään. Jos hän olisi ampunut suoraan päähän, häntä tulisi kiittää eikä rangaista. Onko Israelin poliisi terroristien asialla?”

Toinen asianajaja, Adi Kedar, arvosteli poliisin toimintaa vielä jyrkemmin:

”Poliisi ei ainoastaan jättänyt kivienheittäjät pidättämättä, vaan valitsi pidättää nimenomaan henkilön, joka esti toisen iskun. Jos poliisi olisi toiminut heti ensimmäisen yhteenoton jälkeen, toinen kivienheittotilanne olisi voitu estää kokonaan.”

Laajempi tausta ja reaktiot

Tapauksen käsittelyssä kävi ilmi, että poliisi ei ollut kuulustellut tai pidättänyt ainuttakaan hyökkääjää. Sen sijaan todistajanlausuntojen ja todisteiden perusteella nimenomaan israelilaismies joutui epäillyksi.

Asian saama julkisuus nostaa esiin laajemman kysymyksen: kuinka tasapainoisesti turvallisuusviranomaiset kohtelevat juutalaisia asukkaita ja arabihyökkääjiä tilanteissa, joissa väkivaltaa esiintyy molemmin puolin? Oikeuslaitoksen nopea vapautuspäätös nähtiin monien mielestä osoituksena siitä, että poliisin toiminta oli virheellistä.

Tapauksen herättämä julkinen keskustelu ei todennäköisesti laannu vielä hetkeen. Se liittyy laajempaan kehykseen, jossa Juudean ja Samarian asukkaat kokevat jäävänsä ilman riittävää viranomaisapua – ja samalla joutuvat syytetyiksi, jos he puolustavat itseään tai läheisiään.

Ra’ananan iskun terroristit saivat elinkautiset ja 60 vuoden lisärangaistukset – oikeus korosti teon suunnitelmallisuutta ja vihaa

Kaksi hebronilaista sukulaista, Ahmed ja Mahmoud Zidaat, tuomittiin tiistaina 8. huhtikuuta 2025 Israelissa elinkautiseen vankeuteen ja 60 lisävuoteen Ra’ananassa kesäkuussa 2024 tehdystä terrori-iskusta. Hyökkäyksessä kuoli 79-vuotias Edna Blustein ja loukkaantui 18 muuta israelilaista. Tapauksen oikeudenkäynti päättyi ankaraan tuomioon, jonka yhteydessä oikeus teki selväksi, että kyseessä oli äärimmäisen vakava, vihaan perustuva ja tarkasti suunniteltu isku siviilejä vastaan.

Hyökkäyksen kulku ja tausta

Isku tapahtui Ra’ananan kaupungissa kesäkuussa 2024. Zidaatin serkukset varastivat auton ja ajoivat tarkoituksella väkijoukkoon, surmaten ikääntyneen naisen ja aiheuttaen vakavia vammoja lähes kahdellekymmenelle muulle. Teko ajoittui pian lokakuun 7. päivän hyökkäysten jälkimaininkeihin, ja oikeuden mukaan se tehtiin solidaarisuuden osoituksena Hamasin aloittamalle terroriaallolle.

Oikeuden perustelut ja uhrien muistaminen

Tuomion langetti tuomari Hagai Tarsi, joka lausui liikuttavat sanat uhrien omaisille ja yhteisölle:

”Sydämemme ovat Edna Blusteinin, hänen lastensa ja lastenlastensa kanssa. Hän jätti jälkeensä surevan perheen ja yhteisön. Emme unohda häntä, kun annamme tuomiota syytetyille.”

Tarsi teki poikkeuksellisen päätöksen ja luki ääneen jokaisen hyökkäyksessä loukkaantuneen henkilön nimen – korostaen, että kyseessä ei ollut vain tilastollinen tragedia, vaan yksilöiden elämää mullistanut teko. Hän puhui myös pitkästä ja raskaasta kuntoutusprosessista, jonka jokainen uhri joutuu käymään läpi.

Rangaistusten kovuus ja symbolinen viesti

Oikeus määräsi lisäksi, että terroristien on maksettava yhteensä 2,3 miljoonan shekelin korvaukset uhreilleen. Tuomiossa korostettiin paitsi tekojen raakuutta myös niiden suunnitelmallisuutta ja ajoitusta:

”Syytetyt toimivat syvästä vihasta Israelia kohtaan ja osoittaakseen tukensa lokakuun 7. päivän hyökkäyksille. Juuri kun Israel suree menetettyjä poikiaan ja kantaa huolta panttivangeista, tällaiset teot syventävät kansallista tuskaa.”

”Lisäksi syytettyjen ryhmä toimi huolellisesti ja suunnitellusti maksimoidakseen iskun voiman – heidän paikkansa on vankilassa elämänsä loppuun asti.”

Laajempi yhteys turvallisuustilanteeseen

Ra’ananan tapaus on osa laajempaa väkivallan aaltoa, joka on kiihtynyt Israelissa lokakuun 2023 jälkeen. Tuomio lähettää vahvan viestin siitä, ettei vihaan ja terrorismiin perustuville teoille ole sijaa Israelin yhteiskunnassa – ja että oikeuslaitos suhtautuu niihin äärimmäisellä vakavuudella.

Liri Albagin selviytymistarina – 477 päivää vankeudessa Gazassa

Israelin kansallisuutiset julkaisi 8. huhtikuuta 2025 vaikuttavan haastattelun Liri Albagista, nuoresta naisesta, joka vapautettiin Hamasin panttivankeudesta yli 15 kuukauden jälkeen. Hänen kertomuksensa avaa harvinaisella tavalla näkymän panttivankien elämään Gazassa – elämään, jossa toivo ja pelko kulkivat käsi kädessä, ja jossa juutalainen usko ja identiteetti muodostuivat henkiseksi turvaksi epäinhimillisissä oloissa.

Kaappaus Nahal Ozin tukikohdasta

Kaikki alkoi 7. lokakuuta 2023, kun Hamasin terroristit hyökkäsivät Nahal Ozin komentokeskukseen. Liri ehti vielä soittaa vanhemmilleen ja kertoa mahdollisesta hyökkäyksestä, kunnes yhteys katkesi. Hetkeä myöhemmin naamioitunut aseistettu mies kurkisti suojaan ja pakeni hetken hämmentyneenä – ei ollut odottanut näkevänsä ryhmän nuoria naissotilaita panssaroidussa suojassa. Pian taistelu päättyi, ja Liri vangittiin.

Matka Gazaan – juhlintaa ja pelkoa

Liri ja hänen toverinsa vietiin Gazaan terroristien sotilasajoneuvossa, jonka lattialla he istuivat. Gaza vastaanotti hyökkääjät juhlivin tanssein ja vihellyksin. Ensimmäinen pysähdyspaikka oli kaksihuoneinen asunto, jossa oli jo entuudestaan muita panttivankeja: Aviva, Keith ja Agam. Samassa tilassa asui myös yksi terroristin perhe – äiti ja kolme pientä lasta. Ahtaissa oloissa vietetyt päivät ja yöt loivat painostavan ja arvaamattoman ilmapiirin.

Yhdessä vankilassa – toivo ja rukoukset

34 päivää kaappauksen jälkeen, kun Israelin maahyökkäys Gazaan oli alkanut, panttivankeja alettiin siirtää. Tunnelissa he tapasivat uusia vankeja, kuten Romi Gonenin, Dafnan, Ellan ja Emilyn. Lopulta kuusi nuorta naista jaettiin pieneen vankiselliin, jossa ei edes voinut seisoa. Ruuaksi saatiin vain kaksi pitaleipää jaettavaksi.

He tunsivat sodan äänet ympärillään – räjähdykset, ilmaiskut – ja heille kerrottiin neuvotteluista. ”Olette osa sopimusta”, sanoivat vangitsijat, ja se antoi heille pienen toivonkipinän. Aselevon aikana heidät siirrettiin isompaan huoneeseen, jossa Liri kohtasi jälleen Naaman, ja koki sen pienenä ihmeenä.

Hanukka ja muistopäivät – identiteetin merkitys

Juhlapäivinä toivo nousi. ”Ajattelimme, että ehkä Hanukkana tapahtuisi ihme,” Liri kertoo. Vaikka he eivät saaneet oikeita kynttilöitä, heille tuotiin sähköinen kynttilä. Sen valossa he lauloivat hanukkalauluja ja rukoilivat.

Parashat Tzav – Keskeinen opetus

Parashat Tzav (3. Moos. 6:1–8:36) jatkaa uhrijärjestelmän käsittelyä, keskittyen erityisesti pappien (kohanim) rooliin ja uhrien oikeaan suorittamiseen. Tämä parasha sisältää ohjeita polttouhrista (olah), ruokauhrista (mincha), syntiuhrista (chatat), syyllisyysuhrista (asham) ja yhteysuhrista (shelamim) sekä pappien vihkimisen ja temppelipalveluksen järjestyksen.


Keskeiset opetukset

Palvelus vaatii jatkuvuutta ja omistautumista

Parasha alkaa käskyllä pitää polttouhri alttarilla jatkuvasti palavana:
”Tuli alttarilla palakoon siinä sammumatta.” (3. Moos. 6:6)

Tämä opettaa, että hengellinen palvelus ei ole satunnaista, vaan jatkuvaa ja sitoutunutta työtä. Samalla tavalla ihmisen henkisen elämän ”tuli” – hänen uskonsa, intohimonsa ja rakkautensa Jumalaa kohtaan – tulisi pysyä elävänä, eikä sammua.

Jokaisen tulisi pitää ”sisäinen tuli” eli hengellinen into ja palavuus jatkuvasti yllä rukouksen, opiskelun ja hyvien tekojen kautta.


Toisten puolesta uhraaminen – pappien ja johtajien vastuu

Kohanim (papit) saivat erityisohjeita uhritoimitusten suorittamiseen. Heidän tehtävänsä ei ollut vain mekaaninen rituaali, vaan he olivat vastuussa kansan hengellisestä tilasta.

Tämä korostaa johtajien ja opettajien vastuuta. Jokaisella, joka palvelee yhteisöään (olipa kyseessä rabbi, opettaja tai vanhempi), on vastuu opastaa, tukea ja johtaa esimerkillään.


Uhrit ja sydämen asenne

Uhrien tarkoitus ei ollut vain rituaalinen, vaan ne vaativat oikean sydämen asenteen. Esimerkiksi syntiuhri (chatat)annettiin, kun ihminen oli tehnyt tahattoman synnin – mutta pelkkä uhri ei riittänyt, vaan sen tuli liittyä katumukseen ja parannukseen (teshuva).

Pelkkä ulkoinen rituaali ilman sisäistä muutosta ei ole arvokas. Ihmisen tulee kohdata omat virheensä, oppia niistä ja pyrkiä parempaan, ei vain suorittaa uskonnollisia tapoja ilman todellista halua kasvaa.


Kiitollisuus ja yhteys – Yhteysuhri (Shelamim)

Shelamim (שְׁלָמִים) tarkoittaa rauhaa ja eheyttä, ja se oli ainoa uhri, jonka uhraaja itse sai osan syödäkseen. Tämä symboloi Jumalan ja ihmisen välistä yhteyttä sekä yhteisöllistä kiitollisuutta.

Kiitollisuus on keskeinen osa hengellistä elämää. Se, että saamme itse osallistua siunauksiin ja jakaa niitä muiden kanssa, muistuttaa meitä Jumalan anteliaisuudesta ja yhteyden tärkeydestä toisiin ihmisiin.


Hengellinen valmistautuminen – Pappien vihkiminen

Parasha päättyy pappien vihkimiseen, joka kesti seitsemän päivää. Se opettaa, että hengelliseen tehtävään ei astuta kevyesti – se vaatii valmistautumista, koulutusta ja omistautumista.

Kaikki tärkeät asiat elämässä – hengellinen kasvu, opiskelu, johtajuus, perheen kasvattaminen – vaativat valmistautumista ja prosessin hyväksymistä. Kestävä kasvu ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta.


Mitä voimme oppia Parashat Tzavista?

Pidä ”sisäinen tuli” palavana – usko ja intohimo eivät saa sammua.
Vastuu johtajilla ja opettajilla – palvelutehtävä on velvollisuus, ei vain kunnia.
Katumus ja sisäinen muutos ovat tärkeämpiä kuin pelkät rituaalit.
Kiitollisuus ja yhteys Jumalaan ja ihmisiin ovat hengellisen elämän perusta.
Valmistautuminen ja omistautuminen ovat avain hengelliseen kasvuun.

Parashat Tzav opettaa, että hengellinen elämä ei ole vain sääntöjen noudattamista, vaan jatkuvaa paloa, vastuuta, katumusta, kiitollisuutta ja valmistautumista Jumalan palvelemiseen.

Parashat Tzav – Keskeinen opetus juutalaisuudessa ja messiaanisuudessa

Parashat Tzav (3. Moos. 6:1–8:36) jatkaa edellisen viikon Parashat Vayikran aiheita ja keskittyy uhrien säädöksiin, erityisesti pappien (kohanim) tehtäviin. Tämä parasha sisältää ohjeet polttouhrista (olah), ruokauhrista (mincha), syntiuhrista (chatat), syyllisyysuhrista (asham) ja yhteysuhrista (shelamim) sekä pappien vihkimisen ja temppelipalveluksen järjestyksen.

Vaikka uhrit eivät ole enää käytössä temppelin tuhon jälkeen (70 jKr.), niiden hengellinen merkitys jatkuu juutalaisessa ja messiaanisessa perinteessä. Tässä artikkelissa tarkastellaan Parashat Tzavin keskeistä opetusta sekä perinteisessä juutalaisuudessa että messiaanisuudessa.


Juutalainen näkökulma

Uhrien jatkuvuus ja hengellinen palvelus

Parasha alkaa käskyllä pitää alttarituli jatkuvasti palavana:
”Tuli alttarilla palakoon siinä sammumatta.” (3. Moos. 6:6)

Tämä opettaa, että hengellinen palvelus on jatkuvaa, ei vain hetkellinen rituaali. Juutalaisessa perinteessä tämä tuli symboloi rukousta, Tooran opiskelua ja Jumalan läsnäolon ylläpitämistä elämässä.

Nykyään, kun uhripalvelusta ei ole, juutalaiset oppineet (esim. Rambam) opettavat, että rukous ja hyvät teot toimivat uhrien hengellisenä jatkumona:
”Ottakaa huulienne uhrit” (Hoosea 14:3) – rukous on nyt temppelipalveluksen korvike.


Pappien vastuu ja hengellinen johtajuus

Papit olivat vastuussa uhrien toimittamisesta ei vain teknisenä rituaalina, vaan kansan hengellisen tilan edistämiseksi. Tämä korostaa johtajuuden vastuuta juutalaisessa perinteessä.

Hengellinen johtajuus vaatii nöyryyttä ja vastuunkantoa.

Nykyjuutalaisuudessa tämä ilmenee rabbien ja hengellisten johtajien velvollisuutena ohjata ihmisiä oikeaan oppiin ja käytökseen.


Ulkoinen rituaali vs. sisäinen muutos

Vaikka uhrien tarkoitus oli synnin sovitus, ne eivät olleet tehokkaita ilman sisäistä katumusta ja oikeaa sydämen asennetta.

”Sillä minä tahdon laupeutta enkä uhria” (Hoosea 6:6)

Tämä opettaa, että pelkkä rituaali ei riitä, vaan tarvitaan sisäinen muutos.


Messiaaninen näkökulma

Uhrien esikuvallisuus ja Messiaan täyttymys

Messiaaninen juutalaisuus näkee Parashat Tzavin uhrijärjestelmän esikuvana Messiaan lopulliselle sovitustyölle.

1. Polttouhri (Olah) – Täydellinen omistautuminen Jumalalle
Yeshua eli täysin Jumalan tahdon mukaisesti ja antoi elämänsä vapaaehtoisesti (Joh. 10:18).

2. Syntiuhri (Chatat) ja syyllisyysuhri (Asham) – Sovitus synneistä
”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29)
Heprealaiskirje (9:11–14) selittää, kuinka Yeshua oli lopullinen sovitusuhri, joka teki tarpeettomaksi jatkuvan uhripalveluksen.

3. Yhteysuhri (Shelamim) – Rauha ja suhde Jumalaan
Yeshua toi sovinnon Jumalan ja ihmisen välille:
”Meillä on rauha Jumalan kanssa Herramme Jeshuan kautta.” (Room. 5:1)

Uhrien tarkoitus ei ollut lopullinen, vaan ne osoittivat kohti Messiaan täydellistä sovitusta.


Hengellisen tulen ylläpitäminen

Messiaaninen perinne pitää alttaritulen jatkuvaa palamista hengellisenä esikuvana uskon jatkuvuudesta.

”Olkaa palavia hengessä, palvelkaa Herraa.” (Room. 12:11)

Messiaaniset juutalaiset korostavat, että Jumalan tuli sydämessä – usko, rukous ja rakkaus Jumalaan – on pidettävä elossa aivan kuten papit pitivät alttaritulen palavana.


Johtajuus ja hengellinen vastuu

Messiaaninen näkemys Parashat Tzavista tukee ajatusta, että hengellinen johtajuus vaatii nöyryyttä ja palvelualttiutta– aivan kuten papit palvelivat kansaa.

”Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, olkoon kaikkien palvelija.” (Mark. 9:35)

Tämä tarkoittaa, että hengellinen johtajuus ei ole valtaa, vaan toisten palvelemista ja opettamista Jumalan tahdon mukaan.


Yhteiset opetukset ja erot

TeemaJuutalainen näkökulmaMessiaaninen näkökulma
AlttarituliJatkuva rukous ja Jumalan läsnäoloUskon tuli sydämessä
Uhrien merkitysSovitus ja yhteys JumalaanEsikuva Messiaan lopullisesta sovituksesta
Hengellinen johtajuusPapit ja rabbit vastuussa opettamisestaJohtajuus = palvelu, kuten Yeshua osoitti
Rituaali vs. sydämen tilaUlkoiset teot eivät riitä ilman parannustaPelkkä laki ei riitä, vaan tarvitaan Messiaan tuoma muutos
Yhteys JumalaanTooran seuraaminen, rukous ja parannusUsko Messiaaseen, rukous ja rakkaus Jumalaa kohtaan

Mitä Parashat Tzav opettaa juutalaisuudessa ja messiaanisuudessa?

Jumalan palvelus on jatkuvaa – hengellinen tuli ei saa sammua.
Johtajuus merkitsee vastuuta ja nöyryyttä.
Ulkoinen rituaali ei riitä ilman sisäistä muutosta.
Jumalan yhteyteen voi tulla rukouksen, katumuksen ja uskon kautta.
Messiaan näkökulmasta uhrit olivat esikuva lopulliselle sovitukselle.

Vaikka näkökulmat eroavat, molemmat perinteet korostavat hengellistä sitoutumista, sydämen puhdistamista ja yhteyttä Jumalaan.

Pitäkää alttarin tuli palamassa – olkaa palavia hengessä!

Taivaallinen Isä, El Shaddai, Israelin Pyhä, sinä, joka annoit kansallesi käskyt ja opetuksen, vahvista meitä tänä siunattuna sapattina. Kiitos, että opetat meitä palveluksen tärkeydestä, nöyryydestä ja jatkuvasta yhteydestäsi.

Anna meille voimaa pitää hengellisen elämämme tuli palavana, ettei uskomme ja rakkautemme sinua kohtaan koskaan hiipuisi. Auta meitä tekemään palveluksestamme puhdasta ja vilpitöntä, sydämemme katumuksesta nousevaa ja kiitollisuudella täytettyä.

Siunaa tämä lepopäivä rauhallasi ja läsnäolollasi. Puhdista sydämemme ja mielemme, että voisimme lähestyä sinua vilpittömästi ja palvella sinua ilolla ja rakkaudella. Aamen.


Siunatkoon sinua Herra, joka antoi Israelille pyhät säädöksensä ja kutsuu sinut yhteyteensä. Valaiskoon Hän sinulle polun, jossa palveluksesi on vilpitön ja sydämesi täynnä kiitollisuutta.

Olkoon Jumalan tuli alati sydämessäsi – sytyttäköön Hän rakkautensa sinuun niin, että levität Hänen valkeuttaan ympärilläsi.

Tuo sapatti sinulle lepoa, rauhaa ja Jumalan siunauksen yltäkylläisyyttä!

Shabbat Shalom!