Valikko Sulje

Lag BaOmer

Lag BaOmer on pieni, juhlava loma, joka osuu pääsiäisen ja Shavuotin välisen seitsemän viikon ajanjakson 33. päivälle . Aika tunnetaan Omerina . (Lukuarvo heprean kirjain masentanut on 30, ja arvo gimel on kolme; masentanut ja gimel yhdessä lausutaan ”lahg.”) Tämä loma antaa meille tauon puoliksi suruaika rajoituksia (ei puolueiden tai tapahtumia musiikkia , ei häitä, ei hiustenleikkauksia), jotka ovat tavanomaisia ​​joissakin juutalaisyhteisöissä Omerin aikana .

Omerilla on sekä maataloudellinen että hengellinen merkitys: se merkitsee sekä kylvö- ja sadonkorjuun kevään kiertokulkua että israelilaisten matkaa Egyptin orjuudesta (pääsiäinen) kohti Tooran vastaanottamista Siinainvuorella (Shavuot). Omer ( ”nippu”) on muinainen heprealainen mitta viljaa. Raamatun laki kielsi kaiken uuden ohrasadon käytön ennen kuin omeeri tuotiin uhriksi Jerusalemin temppeliin. Mooseksen kirja (23:15-16) käski myös: ”Ja siitä päivästä, jona tuot uhrin, laske seitsemän viikkoa. Niiden on oltava täydellisiä.” Tämä käsky johti S’firat HaOmerin harjoittamiseen tai 49 päivän ” Omerinlaskemiseen ,”, joka alkaa pääsiäisen toisena päivänä ja päättyy Shavuotin juhliin 50. päivänä. Lag BaOmer muistetaan useita historiallisia tapahtumia, kuten loppuun rutto, joka tappoi monet opiskelijat Rabbi Akiva (n. 50-135 CE), The yahrzeit 2nd-luvulta mystinen tutkija Shimon bar Yochai ja juutalainen sotilaallinen voitto Roman voimat vuonna 66 jKr. Näiden tapahtumien muistoksi jotkut juhlivat piknikillä ja nuoteilla. Monet israelilaiset parit päättävät mennä naimisiin Lag BaOmerilla, ja monet ihmiset odottavat myös siihen päivään saadakseen hiustenleikkauksen tai parranleikkauksen.

Lag BaOmeria ei mainita Toorassa, ja siitä vain vihjataan Talmudissa, eikä lomaan liity muodollista noudattamista. Mutta sarja juhlallisia ja merkityksellisiä Lag BaOmer -rituaaleja on kehittynyt ajan myötä.

Historiallisesti Omerin aika on puolisurun aikaa, jolloin häitä ja muita juhlia vältetään, muistoksi ruton, joka tappoi tuhansia Talmudin tutkijan (n. 50-135 jKr.) rabbi Akivan opiskelijoita. Lag BaOmer oli päivä, jolloin rutto lakkasi, ja siitä tuli siten päivä, jolloin sururituaalit hylättiin ja korvattiin suurella ilolla.

Israelissa juhlia ja piknikkejä järjestetään runsaasti, ja monet osallistuvat iltakokkiin . Juutalainen historioitsija Josephus kirjasi Lag BaOmerin päivämääräksi 66 jKr., jolloin kapina Roomaa vastaan ​​alkoi. Sinä päivänä tuli hieno voitto. Siksi on mahdollista, että nykypäivän kokot muistetaan lähes 2000 vuotta sitten sytytetyt kokot juhlimaan juutalaisten onnistunutta vastustusta sortoa vastaan.

Lisäksi monet juutalaiset merkitsevät Lag BaOmeria muistamalla Shimon bar Yochain, toisella vuosisadalla muinaisesta Juudeasta peräisin olevan viisaan, kuoleman. Juutalaisen legendan mukaan baari Yochai teki monia ihmeitä ja sai salaista mystistä tietoa. Jotkut pitävät häntä Zoharin, perustavanlaatuisen juutalaisen mystisen tekstin, kirjoittajana. Bar Yochai kuoli 33 rd  päivä Omer, ja hänen yahrzeit  tunnetaan  Jom Hilula  (päivä juhlavuutta muistoksi kuoleman vanhurskaan mystinen johtaja). Yom Hilula  Tangon Yochai tavanomaisesti vietetään kokkoja, taskulamppu valaistus, laulu, ja Kalasatama.

Lag BaOmer  on lyhennetty tapa sanoa Omerin 33. päivä . (Lukuarvo heprean kirjain masentanut on 30, ja arvo gimel on kolme; masentanut ja gimel yhdessä lausutaan ”lahg.”) Seurannan lisäksi maatalouden syklin Omer kuluneeksi seitsemän viikon ajaksi pääsiäistä , joka muistelee israelilaisten poistumista Egyptistä Shavuotiin , joka muistuttaa Tooranantamista Siinainvuorella.

Matka Egyptistä Siinaille ei ollut vain raamatullinen, vaan myös hengellinen. Kun israelilaiset vaelsivat aavikon halki, heidän oli myös löydettävä tie sielunsa erämaan halki valmistautuen paitsi Tooran antamiselle, myös Tooran hyväksymiselle . Jotkut ihmiset pitävät aikaa Omerin aikana itsetutkiskeluna , keskittyen opiskeluun ja itsensä kehittämiseen.