Valikko Sulje

Shabbat Chazon

Shabbat Chazon – Näyn Sapatti

Shabbat Chazon (שבת חזון), eli näyn sapatti, on juutalaisessa kalenterissa erityinen ja surullinen sapatti, joka vietetään Tisha B’Avin paastopäivää edeltävänä sapattina. Shabbat Chazon saa nimensä Jesajan kirjan ensimmäisestä luvusta, joka alkaa sanoilla “Jesajan näky Juudasta ja Jerusalemista” (Jesaja 1:1-27). Tämä Haftarah-lukukappale kuvaa profeetta Jesajan saamaa näkyä, jossa hän varoittaa Juudan kansaa tulevasta hävityksestä ja Jerusalemin ensimmäisen temppelin tuhosta.

Shabbat Chazon on kolmen suruviikon (bein ha-metzarim) päätöspäivä, jotka alkavat Tammuzin 17. päivänä ja johtavat kohti Tisha B’Avia, päivää, jolloin muistellaan molempien temppelien tuhoa ja monia muita juutalaisten historian suuria tragedioita. Koska Shabbat Chazon ajoittuu juuri ennen tätä surullista paastopäivää, sitä pidetään vuoden suruellisimpana sapattina, ja sitä kutsutaan toisinaan myös musta sapatti.

Shabbat Chazon’n Haftarah, Jesajan kirjan ensimmäinen luku, on varoittava profetia, jossa Jumala tuomitsee Juudan kansan heidän moraalisesta ja hengellisestä rappiostaan. Jesaja puhuu korruptiosta, epäoikeudenmukaisuudesta ja uskonnollisesta tekopyhyydestä, jotka ovat levinneet kansan keskuudessa. Hänen näkyään leimaa erityisesti tuleva hävitys ja rangaistus, joka kohtaa Jerusalemia ja ensimmäistä temppeliä, koska kansa on poikennut Jumalan teiltä.

Jesaja kuvaa Jumalan vihaa kansan moraalista rappeutumista kohtaan:

”Kuulkaa, taivaat, ja kuuntele, maa, sillä Herra puhuu: Minä olen kasvattanut ja vaalinut lapsia, mutta he ovat luopuneet minusta.” (Jesaja 1:2)

Profetian kärki on se, että Israelin kansa on luopunut Jumalan käskyistä ja muuttanut uhrinsa tyhjiksi rituaaleiksi ilman todellista oikeudenmukaisuutta ja hurskautta. Jesaja varoittaa, että tämä johtaa Jerusalemin hävitykseen ja temppelin tuhoon, ellei kansa tee parannusta.

Shabbat Chazon’n ajankohta osuu kolmen suruviikon loppuun, jotka tunnetaan nimellä bein ha-metzarim (”ahdistuksen kapeikot”). Tämä surun aika alkaa Tammuzin 17. päivänä, jolloin muistetaan Jerusalemin muurien murtumista, ja huipentuu Tisha B’Avin paastopäivään, jolloin muistellaan sekä ensimmäisen että toisen temppelin tuhoa.

Kolmen suruviikon aikana juutalaiset harjoittavat surun ja katumuksen rituaaleja, kuten pidättäytymistä ilonpidosta ja musiikista. Näiden viikkojen tarkoitus on pohdiskella historian tragedioita, jotka ovat kohdanneet juutalaista kansaa, ja samalla katsoa eteenpäin tulevaan lunastukseen. Shabbat Chazon, tämän ajanjakson viimeinen sapatti, valmistaa mieltä tulevaa Tisha B’Avin paastopäivää varten ja kutsuu ihmisiä itsetutkiskeluun ja parannuksen tekoon.

Shabbat Chazon tunnetaan myös nimellä musta sapatti, koska se on vuoden surullisin sapatti. Jesajan profetia on täynnä synkkiä varoituksia ja tuomion sanoja, jotka heijastavat Jerusalemin ja temppelin tulevaa tuhoa. Tämä sapatti seisoo surun ja hävityksen keskellä, kun taas Shabbat Shuvah, joka edeltää jom kippuria, tunnetaan valkoisena sapattina, joka symboloi sovintoa ja anteeksiantoa.

Vaikka Shabbat Chazon on surullinen, siihen sisältyy myös toivon ja lunastuksen elementti. Jesajan profetian lopussa Jumala antaa lupauksen, että jos kansa tekee parannuksen ja palaa oikeudenmukaisuuden tielle, hän voi kääntää tilanteen ja palauttaa heille armon:

”Tulkaa, selvittäkäämme asiamme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi.” (Jesaja 1:18)

Tämä lupaus antaa toivoa siitä, että vaikka edessä on tuomio ja hävitys, aina on mahdollisuus palata Jumalan luo ja kokea lunastus.

Shabbat Chazon kutsuu juutalaisia itsetutkiskeluun ja katumukseen juuri ennen Tisha B’Avin paastoa. Se on aikaa muistella menneitä tragedioita, kuten Jerusalemin temppelin tuhoa, mutta myös arvioida omia hengellisiä tekoja ja suhteita Jumalaan. Jesajan varoitukset ovat ajattomia ja soveltuvat jokaiseen sukupolveen, sillä ne muistuttavat, että yhteiskunnallinen ja moraalinen oikeudenmukaisuus ovat yhtä tärkeitä kuin uskonnolliset rituaalit.

Samalla Shabbat Chazon’n suru on tasapainossa tulevan toivon kanssa. Vaikka Jesajan näky on täynnä varoituksia ja tuomiota, se päättyy lupaukseen sovituksesta ja uudesta alusta niille, jotka tekevät parannuksen. Tämä tekee Shabbat Chazon’sta tärkeän valmistautumisajan kohti Tisha B’Avia ja antaa hengellistä syvyyttä sekä surun että toivon teemoille.

Shabbat Chazon on erityinen ja surullinen sapatti juutalaisessa kalenterissa, joka johtaa Tisha B’Avin paastoon ja muistuttaa Jerusalemin ensimmäisen temppelin tuhosta. Jesajan näky Juudasta ja Jerusalemista, joka luetaan tämän sapatin Haftarah-lukemisena, on synkkä profetia, jossa varoitetaan kansaa sen moraalisesta rappiosta ja tulevasta tuhosta, mutta se sisältää myös lupauksen parannuksesta ja lunastuksesta.

Tätä sapattia kutsutaan usein myös mustaksi sapatiksi sen surullisen ja varoittavan luonteen vuoksi. Se seisoo kolmen suruviikon lopussa ja toimii henkisenä valmistautumisena Tisha B’Avin surupäivään. Samalla Shabbat Chazon tarjoaa toivoa siitä, että katumuksen ja parannuksen kautta kansa voi jälleen palata Jumalan luo ja kokea lunastuksen.

Shabbat Chazon – Näyn Sapatti

Shabbat Chazon, eli ”Näyn sapatti”, on merkittävä ja surumielinen sapatti juutalaisessa kalenterissa. 

Mikä on Shabbat Chazon?

Shabbat Chazon tarkoittaa ”Näyn sapattia”, ja se on nimetty erityisen Haftarah-lukemansa mukaan, joka on peräisin Jesajan kirjasta (Jesaja 1:1-27). Tässä näyssä profeetta Jesaja ennustaa Juudan ja Jerusalemin tuhoa sekä Ensimmäisen temppelin hävitystä, mikä tapahtui Babylonin hyökkäyksen seurauksena vuonna 586 eaa. Jesajan profetia toimii ankarana varoituksena ja kehotuksena parannukseen, sillä se käsittelee Israelin kansan moraalista rappiota ja hengellistä etääntymistä Jumalasta.

Shabbat Chazon on osa kolmen suruviikon jaksoa, joka alkaa 17. Tammuz-kuun päivänä ja päättyy Tisha B’Avin päivään. Tänä aikana juutalainen yhteisö suree monia kansansa kokemia traagisia tapahtumia, erityisesti molempien Jerusalemin temppelien tuhoja. Shabbat Chazon on surullinen huipennus tälle ajanjaksolle, ja sitä pidetään vuoden murheellisimpana sapattina.

Jesajan näky ja sen merkitys

Jesajan näky, joka luetaan Shabbat Chazonina, alkaa sanoilla: ”Näky Juudasta ja Jerusalemista, jonka Jesaja, Aamoksen poika, näki Juudan kuningasten Ussian, Jotamin, Ahasin ja Hiskian päivinä.” (Jesaja 1:1). Jesaja varoittaa kansaa vakavista seurauksista, ellei se tee parannusta ja palaa Jumalan luo. Hän puhuu Jerusalemin synneistä, epäoikeudenmukaisuudesta ja moraalisesta rappiosta, jotka johtivat temppelin tuhoon ja kansan pakkosiirtolaisuuteen.

Jesajan profetia ei kuitenkaan ole pelkkää tuomiota ja synkkää ennustusta. Se sisältää myös lupauksen mahdollisuudesta parannukseen ja lunastukseen: ”Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi.” (Jesaja 1:18). Tämä viesti antaa toivoa siitä, että vaikka tilanne näyttäisi kuinka toivottomalta, aina on mahdollisuus parantaa ja aloittaa uudelleen.

Shabbat Chazonin perinteet ja käytännöt

Shabbat Chazon on ajankohta, jolloin monissa juutalaisissa yhteisöissä painotetaan itsetutkiskelua ja parannusta. Perinteisesti tässä sapatissa vältetään ylimääräisiä juhlia ja iloisuutta, ja monet noudattavat yksinkertaista elämäntapaa valmistautuessaan Tisha B’Avin paastoon.

Useissa synagogissa lauletaan erityisiä murheellisia sävelmiä, ja rabbi saattaa puhua Jesajan profetian ajankohtaisuudesta ja sen opetuksista meille tänä päivänä. Koska Shabbat Chazon on myös viimeinen sapatti ennen Tisha B’Avia, se tarjoaa mahdollisuuden pohtia henkilökohtaista ja yhteisöllistä parannusta sekä tapoja, joilla voimme välttää menneiden virheiden toistamista.

Musta Sapatti ja sen symboliikka

Shabbat Chazon tunnetaan myös nimellä ”Musta sapatti”, koska se edustaa surua ja synkkyyttä, joka liittyy temppelin tuhoon ja kansan kärsimyksiin. Tämä sapatti asettaa vastakohdan ”Valkoiselle sapatille”, Shabbat Shuvahille, joka vietetään juuri ennen Yom Kippuria ja symboloi puhtautta, katumusta ja anteeksiantoa.

Miten Shabbat Chazonia Vietetään?

Shabbat Chazonina on tärkeää keskittyä itsetutkiskeluun ja mietiskelyyn. Tämä sapatti kutsuu meitä pohtimaan omia tekojamme ja yhteisömme tilaa. Voimme käyttää tämän ajan parantamaan suhdettamme muihin ja Jumalaan sekä valmistelemaan itseämme henkisesti tulevaa paastoa varten.

Jotkut yhteisöt järjestävät erityisiä oppitunteja tai keskustelutilaisuuksia, joissa pohditaan Jesajan profetian ajankohtaisuutta ja sen merkitystä nykymaailmassa. Tämä on myös aika koota perhe ja ystävät yhteen keskustelemaan siitä, mitä voimme oppia menneistä ja miten voimme yhdessä rakentaa parempaa tulevaisuutta.

Shabbat Chazonin sanoma

Shabbat Chazon muistuttaa meitä siitä, että vaikka joudumme kohtaamaan vaikeuksia ja surua, toivoa ei pidä koskaan menettää. Se kehottaa meitä tarkastelemaan syvemmin omaa elämäämme ja yhteisöämme sekä etsimään tapoja tehdä parannusta. Tämä sapatti tarjoaa meille mahdollisuuden miettiä, miten voimme välttää menneiden virheiden toistamista ja pyrkiä kohti parempaa ja oikeudenmukaisempaa tulevaisuutta.

Tänä Shabbat Chazonina voimme miettiä, miten voimme oppia menneisyydestämme ja miten voimme olla valppaampia ja vastuullisempia sekä itsellemme että ympärillämme oleville. Tämä sapatti kehottaa meitä näkemään vision paremmasta tulevaisuudesta ja tekemään sen toteuttamiseksi kaikkemme.