Valikko Sulje

Yom Kippur

Yom Kippur – Sovituksen ja itsetutkiskelun päivä

Yom Kippur, tunnettu myös nimellä Sovituspäivä, on juutalaisen kalenterin pyhin päivä, ja sitä vietetään kymmenentenä päivänä juutalaisen uudenvuoden, Rosh Hashanan, jälkeen. Se on päivä, jolloin juutalaiset ympäri maailmaa pysähtyvät itsetutkiskelun, katumuksen ja anteeksiannon äärelle. Yom Kippur on ajankohta, jolloin jokainen ihminen kutsutaan arvioimaan menneitä tekojaan, tekemään sovintoa sekä toisten ihmisten että Jumalan kanssa.

Yom Kippurin merkitys

Yom Kippur on saanut alkunsa Tooran käskystä, jossa Jumala kutsuu kansaansa pyhittämään tämän päivän synnintekojen sovittamiseksi. Päivän teema on katumus, ja sen keskeinen viesti on, että jokainen voi saada anteeksi ja aloittaa alusta. Toora kehottaa ihmisiä tekemään parannusta ja etsimään anteeksiantoa synneistään, mutta Yom Kippurissa korostuu erityisesti yhteisöllisyys – yksilön ja Jumalan välinen suhde heijastuu myös suhteissa muihin ihmisiin.

Keskeinen osa Yom Kippuria on synnin tunnustaminen ja anteeksiannon hakeminen. Juutalaisen perinteen mukaan Jumala antaa anteeksi ne synnit, joita ihminen on tehnyt Häntä vastaan, mutta toisille ihmisille tehtyjen väärintekojen sovittaminen vaatii henkilökohtaista anteeksipyyntöä ja sovintoa. Siksi monet aloittavat Yom Kippuriin valmistautumisen pyytämällä anteeksi niiltä, joita he ovat mahdollisesti loukanneet tai joille ovat tehneet vääryyttä vuoden aikana.

Päivän rituaalit

Yom Kippuria edeltävänä iltana aloitetaan Kol Nidrei -rukous, joka on yksi päivän tunnetuimmista ja tärkeimmistä rukouksista. Se on synagogassa laulettava rukous, jossa vapautetaan vuoden aikana tehdyt lupaukset ja valat, jotka on tehty harkitsemattomasti tai rikottu. Tällä pyritään puhdistamaan sielu tulevaa vuotta varten.

Yom Kippurille on ominaista myös paasto, joka kestää 25 tuntia. Paaston tarkoituksena on irtautua fyysisistä tarpeista ja keskittyä henkiseen pohdintaan ja rukoukseen. Paastoon kuuluu täydellinen ruokailun ja juomisen pidättäytyminen, ja monet myös pidättäytyvät peseytymisestä, deodorantin käytöstä ja ihon voitelusta. Tämä osoittaa ihmisen nöyryyttä ja halua kohdata Jumala ilman maallisia häiriöitä.

Synagogassa vietetään pitkiä rukoushetkiä, ja päivän päätteeksi lauletaan Ne’ilah-rukous, joka symboloi Yom Kippurin viimeisiä hetkiä. Tämä on hetki, jolloin taivaan portit symbolisesti sulkeutuvat, ja Jumala sinetöi ihmisten kohtalot seuraavalle vuodelle. Ne’ilah-rukous päättyy pitkään shofarin, oinaan sarvesta tehdyn pasuunan, soittoon, joka merkitsee päivän päättymistä ja paaston lopettamista.

Itsetutkiskelun ja sovituksen merkitys

Yom Kippur tarjoaa jokaiselle yksilölle mahdollisuuden katsoa sisimpäänsä ja arvioida omia tekojansa. Se on aikaa tarkastella, miten hyvin on elänyt arvojensa mukaan, ja pohtia, mitä muutoksia tulisi tehdä tulevana vuonna. Päivä tarjoaa myös tilaisuuden vahvistaa suhdetta Jumalaan ja muihin ihmisiin. Kysymys kuuluu: miten voin olla parempi versio itsestäni ja vaikuttaa positiivisesti ympäristööni?

Sovituspäivä muistuttaa, että jokainen meistä tekee virheitä, mutta anteeksianto ja parannus ovat aina mahdollisia. Juutalainen perinne korostaa, että Yom Kippur ei ole ainoastaan henkilökohtainen hengellinen matka, vaan myös yhteisöllinen tapahtuma. Yhteinen rukous ja synagogan kokoontumiset vahvistavat yhteisöllisyyttä ja auttavat luomaan syvempää sidettä toisiin ihmisiin.

Yom Kippur on pyhä päivä, joka tarjoaa jokaiselle mahdollisuuden sovitukseen, itsetutkiskeluun ja hengelliseen uudistumiseen. Se on päivä, jolloin kaikki maallinen jää taakse ja ihminen keskittyy henkiseen elämäänsä, suhteisiin ja siihen, miten voimme olla parempia ihmisiä sekä itsellemme että toisille. Tämä syvällinen ja rauhoittava juhla muistuttaa meitä siitä, että jokainen uusi vuosi tuo mahdollisuuden muutokseen, anteeksiantoon ja uuteen alkuun.

Yom Kippurina sitten nimi siirtyy lopullisesti joko elämän tai kuoleman kirjaan. 

Tuo on rabbien tulkintaa, mutta sana sanoo, että jokainen ihminen on kirjoitettuna elämän kirjaan, mutta nimi pyyhitään kirjasta, jos eivät vaatteet ole Jeshuan verellä valkaistut. Ilman häävaatetta ei voi tulla häihin edes vieraaksi.

” Mutta vielä nytkin, sanoo Herra, palatkaa minun luokseni kaikesta sydämestännepaastoten, itkien ja valittaen.
Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja palatkaa Herran, teidän Jumalanne, luo. Hän on armahtava ja laupias, pitkämielinen ja hyvin armollinen, ja hän katuu pahaa. Ehkä hän vielä muuttaa mielensä ja jättää jälkeensä siunauksen: ruokauhrin ja juomauhrin Herralle, teidän Jumalallenne. Puhaltakaa pasunaan Siionissa, kuuluttakaa pyhä paasto, kutsukaa koolle juhlakokous. Kootkaa kansa, pyhittäkää seurakunta, kutsukaa koolle vanhimmat, kootkaa lapset, nekin jotka imevät rintoja. Lähteköön sulhanen huoneestaan ja morsian kammiostaan.” Joel 2:12-16

3. Moos. 16:1–34, 18:1–30 

4. Moos. 29:7–11 

Jes. 57:14–58:14 

Room. 3:21–26 

2 Kor. 5:10–21