Valikko Sulje

Psalmit Messiaasta – Psalmi 2, 22, 110 ja 118

Psalmien kirja ei ole vain Israelin kansan rukousten ja ylistysten kokoelma, vaan se sisältää myös voimakkaita profetioita ja esikuvia Messiaasta. Monet psalmit saavat täyden merkityksensä vasta Messiaan valossa – Hänen kärsimyksessään, kuolemassaan, ylösnousemuksessaan ja hallintavallassaan.

Psalmit ovat sekä Israelin kansan yhteisiä rukouksia että profeetallisia ennustuksia. Messiaanista tulkintaa ei tule nähdä irrotettuna juutalaisesta kontekstista: Daavidin psalmit syntyivät historiallisissa tilanteissa, mutta Pyhä Henki avasi niiden kautta näyn tulevasta Kuningaskunnasta.

Tarkastelemme nyt neljää psalmia – 2, 22, 110 ja 118 – jotka ovat keskeisiä Messiaan ymmärtämisessä.

Psalmi 2 – Herran Voideltu Kuningas

Historiallinen konteksti

Psalmissa kuvataan kansojen kapinaa Jumalaa ja Hänen Voideltuaan (hepr. Mashiach) vastaan. Alun perin se on voinut liittyä Daavidin tai hänen seuraajiensa kuninkaalliseen asemaan, mutta se avautuu myös tulevaa messiaanista hallintaa kohti.

Messiaaninen näkökulma

Jae 2: ”Maan kuninkaat nousevat, hallitsijat neuvottelevat yhdessä Adonaita ja Hänen Voideltuaan vastaan.”
→ Apostolien teoissa (Ap.t. 4:25–27) tätä psalmia sovelletaan Yeshuan kärsimykseen ja siihen, kuinka Herodes, Pilatus ja kansat nousivat Häntä vastaan.

Jae 7: ”Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.”
→ Tämä vahvistaa Messiaan poika-identiteetin. Heprealaiskirje (Hepr. 1:5) ja Apt. 13:33 näkevät tämän täyttyvän Yeshuassa. Kyse ei ole fyysisestä syntymähetkestä vaan kuninkaallisesta valtuutuksesta ja liiton täyttymyksestä.

Psalmista 2 nousee kuva Messiaasta hallitsijana, jonka valta ulottuu koko maailmaan: ”Minä annan kansat perinnöksesi”(jae 8). Tämä haastaa myös nykyajan lukijan: kenen auktoriteettia me seuraamme?

Psalmi 22 – Kärsivä Messias

Historiallinen konteksti

Daavid kuvaa henkilökohtaista kärsimystään ja Jumalan etäisyyden kokemusta. Juutalaisessa perinteessä psalmi on esimerkki syvästä hätähuudosta.

Messiaaninen näkökulma

Jae 2: ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?”
→ Yeshua lausui nämä sanat ristillä (Matt. 27:46; Mark. 15:34). Ne eivät olleet epätoivon huuto vaan tietoinen viittaus koko psalmiin, joka päättyy voittoon.

Jae 17: ”He lävistävät käteni ja jalkani.”
→ Septuaginta (LXX) ja messiaaninen tulkinta näkevät tässä profetian ristiinnaulitsemisesta.

Jae 19: ”He jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät arvalla puvustani.”
→ Täsmällinen täyttymys evankeliumeissa (Joh. 19:24).

Lopussa psalmi kääntyy voitoksi: ”Hän on sen tehnyt!” (jae 32). Tämä rinnastuu Yeshuan ristinsanoihin: ”Se on täytetty”(Joh. 19:30).

Psalmi 22 yhdistää kärsimyksen ja toivon, osoittaen, että Jumalan pelastus kulkee kärsimyksen kautta kirkkauteen.

Psalmi 110 – Ikuinen Pappi ja Kuningas

Historiallinen konteksti

Daavid näki näyn kuninkaasta, joka saa hallintavallan Jumalalta ja toimii myös papillisessa tehtävässä.

Messiaaninen näkökulma

Jae 1: ”Adonai sanoi minun herralleni: ’Istu minun oikealle puolelleni, kunnes panen vihollisesi jalkojesi astinlaudaksi.’”
→ Uudessa testamentissa tätä siteerataan useammin kuin mitään muuta Vanhan testamentin kohtaa (Matt. 22:44; Ap.t. 2:34–36; Hepr. 1:13). Se osoittaa Messiaan jumalallisen auktoriteetin.

Jae 4: ”Sinä olet pappi ikuisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan.”
→ Heprealaiskirje (luvut 5–7) soveltaa tätä Yeshuahan: Hän on sekä Kuningas että Ylipappi – ei Leeviläisen lain mukaan, vaan ikuisen pappeuden kautta.

Melkisedek (1. Moos. 14) oli sekä kuningas että pappi. Tässä historiallisessa esikuvassa yhdistyvät roolit, jotka täyttyvät Messiaassa täydellisellä tavalla.

Psalmi 110 siis näyttää Messiaan kaksoisroolin: Hän hallitsee kuninkaana ja sovittaa pappina.

Psalmi 118 – Pelastuksen kulmakivi

Historiallinen konteksti

Psalmi 118 on kiitospsalmi, jota laulettiin suurissa juhlakulkueissa, erityisesti Sukkot-juhlassa (Hoshana Rabbah). Se sisältää kansallisen ja liturgisen ulottuvuuden.

Messiaaninen näkökulma

Jae 22: ”Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.”
→ Uudessa testamentissa sovellettu Yeshuaan (Matt. 21:42; Apt. 4:11; 1. Piet. 2:7). Israelin johtajat hylkäsivät Hänet, mutta Jumala teki Hänestä perustuksen.

Jae 26: ”Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.”
→ Evankeliumeissa kansa tervehti Yeshuaa näillä sanoilla hänen ratsastaessaan Jerusalemiin (Matt. 21:9). Myöhemmin Yeshua itse sanoo (Matt. 23:39), että Jerusalem lausuu nämä sanat jälleen Hänen palatessaan.

Psalmi 118 liittyy liturgisesti Sukkotiin, mutta messiaanisesti se avautuu lopulliseen pelastukseen ja voittoon.

Psalmit ja Messiaan täyttymys

Psalmien kautta Jumala valmisteli Israelin sydämet kohtaamaan Messiaan:

  • Psalmi 2 näyttää Hänet hallitsijana.
  • Psalmi 22 paljastaa kärsimyksen kautta tapahtuvan sovituksen.
  • Psalmi 110 yhdistää kuninkuuden ja pappeuden.
  • Psalmi 118 julistaa lopullisen pelastuksen ja kulmakiven.

Nämä psalmit eivät ole vain kristillisiä tulkintoja Vanhan testamentin teksteistä, vaan ne ovat juutalaisen tradition ytimessä olevia rukouksia, jotka profeetallisesti osoittavat kohti Messiaan täyttymystä.

Messiaaninen usko ei siis ole irtiotto juutalaisesta raamatullisesta perinteestä, vaan sen täyttymys. Psalmit todistavat, että Messias Yeshua on Jumalan suunnitelman keskiössä – sekä Israelin että kaikkien kansojen pelastukseksi.