Shabbat on juutalaisuuden keskeisin viikoittainen juhla, jolloin pyhitetään ja lepäätään Jumalan luomistyön muistoksi. Shabbatia vietetään aina viikon seitsemäntenä päivänä, mutta tietyt sapatit vuoden aikana ovat erityisasemassa, ja niitä kutsutaan nimellä ”Special Shabbatot” eli erityissapatit. Nämä sapatit liittyvät juutalaisen kalenterin juhlakausiin ja erityisiin muistopäiviin. Tässä artikkelissa tarkastelemme näiden erityissapattien merkitystä, sisältöä ja niitä yhdistäviä teemoja.
Mitkä ovat Special Shabbatot?
Special Shabbatot ovat sapatteja, jotka osuvat merkittäviin juutalaisiin pyhiin ja juhlakausiin tai sisältävät erityisiä lukukappaleita Toorasta, jotka liittyvät ajankohtaan ja sen hengellisiin merkityksiin. Tärkeimmät erityissapatit ovat seuraavat:
- Shabbat Shuva – Parannuksen Sapatti
- Shabbat Shekalim – Rahakolehdin Sapatti
- Shabbat Zachor – Muistamisen Sapatti
- Shabbat Parah – Puhdistuksen Sapatti
- Shabbat HaChodesh – Uuden Kuukauden Sapatti
- Shabbat HaGadol – Suuri Sapatti
Shabbat Shuva – Parannuksen Sapatti
Shabbat Shuva, joka tarkoittaa ”Parannuksen Sapattia,” sijoittuu jom kippuria edeltävälle viikolle, Elul-kuukauden ja Tishrei-kuukauden vaihteeseen, ja on osa jom kippurin valmistelua. Tämä sapatti on erityinen aika katumukselle ja itsetutkiskelulle, ja se valmistaa juutalaisia tekemään sovintoa Jumalan ja toistensa kanssa. Rabbinit pitävät usein erityisiä saarnoja ja opetuksia, jotka rohkaisevat syventymään parannuksen ja sovituksen merkitykseen.
Shabbat Shekalim – Rahakolehdin Sapatti
Shabbat Shekalim on ensimmäinen neljästä sapatista, jotka valmistavat juutalaisia pääsiäisen eli pesahin juhlaan. Tämä sapatti muistuttaa muinaisesta tavasta kerätä puoli shekelin kolehti, joka käytettiin Jerusalemin temppelin ylläpitoon. Tooran lukukappaleessa (2. Moos. 30:11-16) puhutaan kansan yhtenäisyydestä ja vastuusta yhteisöstä. Shabbat Shekalim on myös muistutus juutalaisten yhteisön ja hengellisen sitoutumisen tärkeydestä.
Shabbat Zachor – Muistamisen Sapatti
Shabbat Zachor, joka osuu purimia edeltävälle viikolle, on toinen erityissapatti, ja sen tarkoitus on muistuttaa Amalekista, joka hyökkäsi Israelin kansan kimppuun erämaassa heidän matkallaan Egyptistä Luvattuun maahan (5. Moos. 25:17-19). Amalekin tarina symboloi vastustusta Jumalan suunnitelmalle, ja tämän sapattina juutalaiset muistavat velvollisuuttaan torjua kaikki pahan ilmentymät ja säilyttää hengellinen ja moraalinen ryhtinsä.
Shabbat Parah – Puhdistuksen Sapatti
Shabbat Parah osuu purimin jälkeiselle ajanjaksolle, ja se muistuttaa puhtaudesta, joka oli välttämätön ennen pääsiäisen uhrirituaaleja temppelissä. Tällä sapatilla luetaan Toorasta punaisen hiehon rituaalista (4. Moos. 19:1-22), joka symboloi puhdistautumista ja valmiutta juhlia pääsiäistä. Rituaali liittyy hengelliseen puhdistumiseen, jota ilman pyhiinvaellusta ei voitu tehdä.
Shabbat HaChodesh – Uuden kuukauden Sapatti
Shabbat HaChodesh osuu Nisan-kuukauden alkuun, joka on juutalaisen vuoden ensimmäinen kuukausi. Toorasta luetaan erityinen katkelma (2. Moos. 12:1-20), jossa Jumala antaa israelilaisille ohjeet pääsiäisen viettämiseen Egyptissä. Tämä sapatti muistuttaa juutalaisen vuoden uudistumisesta ja vapauden merkityksestä, jota pääsiäinen symboloi. Shabbat HaChodesh on myös odotuksen ja uudistumisen aikaa, kun juutalainen kansa valmistautuu kohti suurta juhlaa.
Shabbat HaGadol – Suuri Sapatti
Shabbat HaGadol eli ”Suuri Sapatti” osuu pääsiäistä edeltävälle sapatille, ja sen aikana muistellaan Jumalan ihmetekoja Egyptissä, jotka johtivat juutalaisten vapautumiseen orjuudesta. Tällä sapatilla keskitytään erityisesti pääsiäisen merkitykseen ja valmistaudutaan juhlaan. Rabbinit pitävät usein pitkiä saarnasarjoja, jotka käsittelevät pääsiäisen ja vapauden merkitystä.
Special Shabbatot
Special Shabbatot tarjoavat syvällisen hengellisen ulottuvuuden juutalaisen vuoden kiertokulussa, ja ne ovat tärkeä osa juutalaisuuden rituaalista elämää. Nämä sapatit johdattavat kansan muistamaan historiaansa, vahvistamaan yhteisöään ja sitoutumaan korkeampiin eettisiin ja hengellisiin arvoihin. Jokainen erityissapatti liittyy tiiviisti sekä Tooran oppeihin että juutalaiseen kansanperinteeseen ja muistuttaa Jumalan liitosta ja lupauksista.