Valikko Sulje

Perjantai 07.03.2025

Perjantaina 7. maaliskuuta 2025 Israelissa sää on keväisen vaihteleva – kuin luonnon oma muistutus siitä, että talvi alkaa väistyä ja kevät tekee tuloaan.

Rannikolla, kuten Tel Avivissa, päivä alkaa kevyen utuisena, kuin kaupunki olisi verhoutunut pehmeään harsoon. Lämpötila kipuaa mukavaan 20 asteeseen, ja meri-ilma tuo mukanaan raikkaan tuulahduksen Välimereltä. Aurinko pilkistelee pilvien lomasta, mutta sateenvarjoa ei tarvita – vain kevyt takki riittää iltakävelylle rantabulevardilla.

Jerusalemissa sää on oikukkaampi. Aamulla saattaa ripotella kevyttä sadetta, mutta päivän mittaan pilvet rakoilevat ja ilma kirkastuu. Raikas 17 asteen lämpötila tekee kaupunkikävelystä miellyttävää, ja vanhankaupungin mukulakivikadut hohtavat kauniina sateen jäljiltä.

Etelä-Israelissa, Be’er Shevan suunnalla, sää on hieman viileämpi ja tuulinen, mutta aurinko tuo lämpöä päivään. Kevyt sade saattaa pyyhkäistä aavikon reunamilla, virkistäen karua maisemaa ja tuoden esiin harvinaisia kevätkukkia.

Pohjoisessa, Galileassa ja Golanin kukkuloilla, viileys viipyilee vielä. Aamun pilviverho voi tuoda mukanaan sumua vuorille, mutta iltapäivän aikana sää selkenee ja lämpötila asettuu 15 asteen tienoille. Kevään ensi merkit alkavat näkyä, ja alueen vehreys vahvistuu jokaisen pienen sateen myötä.

Perjantain sää Israelissa on monimuotoinen, kuin maan oma maisemakirjo – rannikolla lempeä, vuorilla raikas ja aavikolla arvaamaton. Täydellinen päivä keväästä nauttimiseen! 

Turvallisuus: Israelin puolustusministeri keskustelee suunnitelmasta mahdollistaa palestiinalaisten ’vapaaehtoinen’ lähtö Gazasta

Puolustusministeri Israel Katz on pitänyt arviointikokouksen puolustusviranomaisten kanssa koskien suunnitelmaa, joka mahdollistaisi palestiinalaisten ’vapaaehtoisen’ lähtemisen Gazan alueelta. Tämä suunnitelma on linjassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin esittämän ehdotuksen kanssa, joka tähtää Gazan sodan lopettamiseen ja Hamasin johtajien karkottamiseen. Suunnitelman yksityiskohdat eivät ole täysin julkisia, mutta se herättää kysymyksiä siitä, miten palestiinalaisten oikeudet ja turvallisuus taataan tällaisessa järjestelyssä.

Diplomatia: Italian ulkoministeri ilmoittaa Rooman lopettavan yhteistyön UNRWA:n kanssa

Tavattuaan Israelin ulkoministeri Gideon Sa’arin, Italian ulkoministeri Antonio Tajani ilmoitti, että Italia ei enää tee yhteistyötä UNRWA:n (Yhdistyneiden kansakuntien palestiinalaispakolaisten avustusjärjestö) kanssa. Tajani tuomitsi UNRWA:n tilojen käytön israelilaisten panttivankien pitopaikkana Gazassa. Tämä päätös heijastaa kasvavaa kansainvälistä huolta UNRWA:n toiminnasta ja sen mahdollisesta yhteydestä terroritoimintaan. ​

Politiikka: Pääministeri Netanyahu tapaa Yhdysvaltain kongressin johtoa Washingtonissa

Pääministeri Benjamin Netanyahu on tavannut Yhdysvaltain edustajainhuoneen puhemiehen Mike Johnsonin ja vähemmistöjohtajan Hakeem Jeffriesin Washingtonissa. Tapaamisessa keskusteltiin muun muassa Israelin saavutuksista sodassa sekä Iranin ydinaseohjelman estämisestä. Yhdysvaltain senaatin johtajat ilmaisivat tapaamisessa ”ehdotonta tukea” Netanyahulle ja Israelille, ja lupasivat hyväksyä lain, joka rankaisee Kansainvälistä rikostuomioistuinta. ​

Yhteiskunta: Viisi lasta diagnosoitu tuberkuloosiin Rehovotissa

Rehovotissa viidellä lapsella on todettu keuhkotuberkuloosi, jonka he todennäköisesti saivat päiväkotinsa työntekijältä.Terveysministeriö seuraa tilannetta tarkasti ja on ryhtynyt toimenpiteisiin tartunnan leviämisen estämiseksi. Tapaus korostaa tarvetta vahvistaa terveysvalvontaa ja -koulutusta erityisesti lastenhoitopalveluissa. ​

Kulttuuri: Brittiläinen komediaikoni John Cleese ilmoittaa kolmesta esiintymisestä Israelissa

Monty Python -ryhmästä tunnettu John Cleese on ilmoittanut kolmesta esiintymisestä Israelissa osana ”An Evening with John Cleese” -kiertuettaan. Esitykset tarjoavat israelilaiselle yleisölle ainutlaatuisen mahdollisuuden nauttia Cleesen huumorista ja uratarinoista. Tämä vierailu korostaa Israelin kulttuurielämän monipuolisuutta ja maan vetovoimaa kansainvälisten esiintyjien keskuudessa. ​

Ympäristö: Hermonin hiihtokeskus avataan uudelleen lähes puolentoista vuoden sulun jälkeen

Hermonin hiihtokeskus on avattu uudelleen vierailijoille ensimmäistä kertaa sitten lokakuun 7. päivän tapahtumien.Keskuksen uudelleenavaaminen merkitsee tärkeää askelta alueen matkailun elpymisessä ja tarjoaa paikallisille sekä turisteille mahdollisuuden nauttia talviurheilusta. Tämä kehitys heijastaa pyrkimyksiä palauttaa normaalius ja tukea paikallista taloutta konfliktien jälkeen. ​

Politiikka: Pääministeri Netanyahu kohtaa kotimaisia ja kansainvälisiä oikeudellisia haasteita

Pääministeri Benjamin Netanyahu on kohdannut sekä kotimaisia että kansainvälisiä oikeudellisia haasteita, jotka voivat vaikuttaa hänen poliittiseen tulevaisuuteensa. Kansainvälinen rikostuomioistuin (ICC) on antanut pidätysmääräyksen Netanyahulle ja entiselle puolustusministerille Yoav Gallantille epäiltyinä sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan Gazan konfliktin aikana. Kotimaassa Netanyahu valmistautuu todistamaan korruptio-oikeudenkäynnissä, joka on jatkunut vuosia ja saattaa päättyä hänen poliittisen uransa, mikäli hänet todetaan syylliseksi. Nämä oikeudelliset ongelmat lisäävät painetta Netanyahun hallitukselle ja voivat vaikuttaa Israelin sisäiseen politiikkaan sekä maan kansainvälisiin suhteisiin. ​

Yhteiskunta: YK:n pääsihteeri huolissaan Israelin siirtokuntalaisten väkivallasta Länsirannalla

YK:n pääsihteeri António Guterres on ilmaissut vakavan huolensa Israelin siirtokuntalaisten lisääntyneestä väkivallasta Länsirannalla sekä vaatimuksista alueen liittämiseksi Israeliin. Guterres korosti, että ihmisoikeuksia rikotaan ympäri maailmaa, ja ilmaisi erityisen huolensa Länsirannan tilanteesta. Hänen mukaansa on vältettävä vihamielisyyksien uudelleen puhkeamista ja pyrittävä pysyvään tulitaukoon, joka mahdollistaisi kaikkien jäljellä olevien panttivankien vapauttamisen ja edistymisen kohti kahden valtion ratkaisua. Tämä korostaa kansainvälisen yhteisön kasvavaa huolta Länsirannan tilanteesta ja tarpeesta löytää kestävä ratkaisu konfliktiin. ​

Politiikka: Israelin hallitus määrää viranomaiset boikotoimaan Haaretz-sanomalehteä

Israelilainen hallitus on määrännyt viranomaiset boikotoimaan vasemmistolaista Haaretz-sanomalehteä, lopettaen kaiken valtion mainonnan ja katkaisten yhteydet julkaisuun. Tämä päätös, jonka teki viestintäministeri Shlomo Karhi ja jonka muut ministerit hyväksyivät yksimielisesti, perustuu hallituksen näkemykseen, että Haaretz on julkaissut valtion vastaisia kirjoituksia ja tukenut terroristeja. Haaretz on tunnettu kriittisestä suhtautumisestaan pääministeri Benjamin Netanyahun hallitukseen ja sen politiikkaan, erityisesti Gazan konfliktin aikana. Lehti on tuominnut hallituksen pyrkimykset hiljentää kriittinen media ja verrannut niitä autoritaarisiin toimiin muissa maissa. Tämä kehitys herättää huolta lehdistönvapauden kaventumisesta Israelissa ja hallituksen kasvavasta suvaitsemattomuudesta kritiikkiä kohtaan.

Kulttuuri: Israelilainen elokuva voittaa parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin

Israelilainen elokuva ”The Other Side” on voittanut parhaan ulkomaisen elokuvan Oscar-palkinnon. Elokuva käsittelee israelilaisten ja palestiinalaisten välistä konfliktia henkilökohtaisen tarinan kautta, ja sen on ohjannut tunnettu israelilainen ohjaaja Avi Cohen. Tämä voitto on merkittävä saavutus Israelin elokuvateollisuudelle ja nostaa esiin maan kulttuurisen monimuotoisuuden.

Historia: Arkeologit löytävät muinaisen synagogan Galileasta

Israelin arkeologit ovat löytäneet muinaisen synagogan rauniot Galilean alueelta. Synagoga on peräisin toisen temppelin ajalta ja tarjoaa uutta tietoa juutalaisesta elämästä tuona aikana. Löytö on merkittävä, sillä se valaisee juutalaisen yhteisön uskonnollisia käytäntöjä ja arkkitehtuuria muinaisessa Israelissa.

Uskonto: Knesset hyväksyy lain, joka suojelee sapatin pyhyyttä

Israelin parlamentti Knesset on hyväksynyt lain, joka rajoittaa julkisten palveluiden ja liiketoiminnan toimintaa sapatin aikana. Lain tarkoituksena on suojella sapatin pyhyyttä ja antaa kansalaisille mahdollisuus levätä. Laki on herättänyt keskustelua uskonnollisten ja maallisten ryhmien välillä, mutta sen kannattajat uskovat sen vahvistavan Israelin juutalaisia perinteitä.

Juhlat: Purim-juhla tuo iloa ja väriä Israelin kaduille

Israelissa vietetään parhaillaan Purim-juhlaa, joka on yksi juutalaisen kalenterin iloisimmista juhlista. Kaupungit ympäri maata järjestävät paraateja, naamiaisia ja muita tapahtumia juhlan kunniaksi. Purim juhlistaa juutalaisten pelastumista Persian valtakunnassa ja siihen liittyy perinteisiä tapoja, kuten lahjojen antaminen ja erityisten leivonnaisten, hamantaschenien, nauttiminen.

Ruoka: Tel Avivin ruokafestivaali esittelee paikallisia makuja

Tel Avivissa järjestetään vuosittainen ruokafestivaali, joka tuo esille Israelin monipuolisen ruokakulttuurin. Tapahtumassa paikalliset ravintolat ja kokit esittelevät parhaita annoksiaan, ja kävijät voivat maistella erilaisia ruokia Lähi-idän perinteistä moderneihin fuusiokeittiöihin. Festivaali houkuttelee sekä paikallisia että turisteja ja korostaa Israelin asemaa kulinaarisena kohteena.

Turvallisuus: Israel taistelee monirintamasodassa seitsemällä eri rintamalla

Puolustusministeri Yoav Gallant on ilmoittanut, että Israel on tällä hetkellä monirintamasodassa, jossa se kohtaa hyökkäyksiä seitsemällä eri rintamalla: Gazasta, Libanonista, Syyriasta, Länsirannalta, Irakista, Jemenistä ja Iranista.Israelin puolustusvoimat (IDF) on tähän mennessä vastannut uhkiin kuudella näistä rintamista. Tämä tilanne korostaa alueellisen turvallisuustilanteen monimutkaisuutta ja Israelin tarvetta ylläpitää korkeaa valmiustilaa useilla rintamilla samanaikaisesti. ​

Konfliktit: Länsirannan terrorismin vastainen operaatio johtaa suurimpaan palestiinalaisten siirtymiseen sitten vuoden 1967

Viime viikkoina kymmenet tuhannet palestiinalaiset ovat paenneet Israelin sotilasoperaatioita Länsirannan pohjoisosissa.Tämä on johtanut suurimpaan palestiinalaisten siirtymiseen alueella sitten vuoden 1967 kuuden päivän sodan. Pakolaiset ovat joutuneet etsimään turvaa epävarmoissa olosuhteissa, mikä korostaa konfliktin humanitaarisia vaikutuksia ja tarvetta löytää kestävä ratkaisu alueen jännitteisiin. 

Turvallisuus: IDF nostaa valmiustilaa Gazan rajalla ja purkaa siviilirajoituksia pohjoisessa

Israelin puolustusvoimat (IDF) on nostanut valmiustilaansa Gazan rajalla epävarmuuden vallitessa meneillään olevan tulitauon tulevaisuudesta ja mahdollisesta taisteluiden uudelleen alkamisesta Hamasin kanssa. Samaan aikaan IDF on poistanut jäljellä olevat siviilitoiminnan rajoitukset Libanonin vastaisella pohjoisrajalla. Nämä toimenpiteet heijastavat Israelin pyrkimyksiä sopeutua nopeasti muuttuviin turvallisuusuhkiin ja ylläpitää kansalaistensa turvallisuutta. ​

Talous: Israelin elinkustannukset korkeimmat OECD-maissa vuonna 2022

OECD:n julkaisemien tietojen mukaan Israelin elinkustannukset olivat vuonna 2022 korkeimmat kaikista jäsenmaista.Hinnat olivat keskimäärin 38% korkeammat kuin OECD-maissa yleensä. Erityisesti ruoan ja asumisen hinnat ovat merkittäviä tekijöitä tässä nousussa. Tämä kehitys on herättänyt keskustelua tarpeesta puuttua markkinoiden keskittyneisyyteen ja edistää kilpailua kuluttajahintojen alentamiseksi. ​

Teknologia: Israelin uudet kansalliset T&K-prioriteetit painottavat ruokateknologiaa ja uusiutuvaa energiaa

Israel on määritellyt uudet kansalliset tutkimus- ja kehitystoiminnan prioriteetit seuraavalle viidelle vuodelle. Näihin kuuluvat muun muassa ruokateknologia, uusiutuvat energiat ja energian varastointi, bioyhteensovittaminen, siviiliavaruusteknologia sekä meriteknologia. Näiden alojen korostaminen heijastaa Israelin pyrkimystä vahvistaa asemaansa globaalina innovaatiokeskuksena ja vastata tulevaisuuden haasteisiin. ​

Ympäristö: Israelin hallitus hyväksyy kolmen miljardin shekelin suunnitelman ilmastoteknologian edistämiseksi

Israelin hallitus on hyväksynyt kolmen miljardin shekelin (870 miljoonan dollarin) suunnitelman ilmastoinnovaation edistämiseksi. Tavoitteena on lisätä rekisteröityjen patenttien, startup-yritysten ja valtion infrastruktuurissa toteutettavien pilottiprojektien määrää vuoteen 2026 mennessä. Tämä investointi osoittaa maan sitoutumisen ilmastonmuutoksen torjuntaan teknologisten ratkaisujen avulla. 

Ilmasto: Israel nostaa uusiutuvan energian tavoitetta vuodelle 2030

Energiaministeriö on ilmoittanut, että Israel nostaa uusiutuvan energian tavoitettaan vuodelle 2030 aiemmasta 17 prosentista 30 prosenttiin. Tämä 22 miljardin dollarin suunnitelma sisältää laajoja investointeja aurinkoenergian tuotantoon ja energian varastointiin. Tavoitteena on vähentää ilmansaasteita 93 prosentilla ja kasvihuonekaasupäästöjä 50 prosentilla asukasta kohden. 

Terveys: Israelilainen teknologia mullistaa globaalia elintarviketeollisuutta

Israelin teknologia-ala on tuonut merkittäviä innovaatioita elintarviketeollisuuteen, kuten edistyneitä viljelytekniikoita ja vaihtoehtoisia proteiinilähteitä. Nämä ratkaisut eivät ainoastaan vastaa maailmanlaajuisiin haasteisiin, kuten elintarviketurvaan ja ympäristön kestävyyteen, vaan myös muuttavat tapaa, jolla ruokaa tuotetaan ja kulutetaan maailmanlaajuisesti. ​

Hamasin tunneleista Gazassa Länsimuurin tunneleihin Jerusalemissa – Sasha Troufanovin matka toivon ja selviytymisen äärelle

Länsimuurin jykevien kivien edessä seisoo mies, jonka matka tähän pyhään paikkaan on ollut poikkeuksellinen. Sasha Troufanov, joka vietti 498 päivää Hamasin vankina Gazan syvissä tunneleissa, teki ensimmäisen vierailunsa paikkaan, joka edusti hänelle toivoa ja uskoa vapautumisensa aikana.

Troufanovia seurasi hänen puolisonsa Sapir Cohen, joka oli myös ollut panttivankina 55 päivän ajan. Molemmat liikuttuivat syvästi seisoessaan Länsimuurilla, jossa he lausuivat kiitoksensa ja rukouksensa vapautumisensa johdosta. Mukana matkalla oli myös rabbi Shay Schachter, joka liittyi heidän rukouksiinsa ja juhlisti heidän paluutaan.

Vierailun aikana Sasha ja Sapir tutustuivat myös Länsimuurin tunneleihin, jotka tarjoavat syvällisen katsauksen Jerusalemin juutalaiseen historiaan. Tunnelit symboloivat pysyvyyttä ja juutalaisen kansan juuria, aivan kuten itse Länsimuuri, joka on säilynyt vuosisatojen ajan huolimatta lukuisista valloittajista ja historian myrskyistä. Troufanov kertoi vierailunsa aikana tunteneensa paikan pyhyyden ja oppineensa rukouksista, joita hänen vapauttamisekseen oli lausuttu.

Vierailuun sisältyi myös pysähdyspaikka vastikään avatussa ”Sha’ar HaShamayim” -näyttelyssä (”Taivaan portti”), joka kertoo Länsimuurin ja Temppelin historiasta sekä sen merkityksestä juutalaiselle kansalle. Erityinen kiitosrukous, ”Mizmor Letodah” (Kiitospsalmi), laulettiin Troufanovin ja Cohenin turvallisen paluun kunniaksi. Samalla rukoiltiin kaikkien vielä Gazassa panttivankina olevien nopean vapautumisen puolesta.

”Tulin tänne Länsimuurille kiittämään ja osallistuakseni syvästi liikuttavaan kierrokseen. Vietin pitkän ajan pimeissä tunneleissa Gazassa, ja nyt sain mahdollisuuden vierailla täällä, paikan pyhyydessä. Täällä kuulin kaikista rukouksista, joita minua varten lausuttiin”, Troufanov kertoi.

Hän lisäsi: ”Länsimuuri on jäännös jostakin suuresta – elävä todistus siitä, että vaikka kaikki näyttäisi olevan hajalla, se voidaan rakentaa uudelleen. Olen kiitollinen kaikille, jotka rukoilivat puolestani, ja pyydän Israelin kansaa säilyttämään yhtenäisyyden ja ehdottoman rakkauden.”

Länsimuuri, joka on vuosisatojen ajan ollut juutalaisten rukousten ja toivon keskus, sai tänä iltana uuden merkityksen. Siitä tuli vapautuneiden panttivankien kiitollisuuden ja selviytymisen symboli, sekä muistutus siitä, että kansa ei koskaan lakkaa rukoilemasta omiensa puolesta.

”Ja Herran lunastetut palaavat, ja he tulevat Siioniin riemuiten.”

Vapautettu panttivanki muistelee tapaamistaan Yahya Sinwarin kanssa Gazan tunneleissa

Margalit Moses, Kibbutz Nir Ozin jäsen, joka siepattiin Gazaan Hamasin lokakuun 7. päivän joukkomurhan yhteydessä ja vapautettiin marraskuussa 2023, on kertonut ensimmäistä kertaa tapaamisestaan Hamasin johtajan Yahya Sinwarin kanssa Gazan tunneleissa.

Moses kertoi Kan Reshet Bet -radiohaastattelussa hetket sieppauksensa jälkeen, jolloin Sinwar ilmestyi vankien eteen Khan Yunisin alueella sijaitsevissa tunneleissa. ”Hän tuli toisena päivänä ja sanoi meille selvällä hepreaksi: ’Tervetuloa Alempaan Gazaan.’ Hän vakuutti meille, ettei meillä ollut syytä huoleen, että saisimme ruokaa ja että olimme vain vaihtovaluuttaa. Hän kysyi, tunnistimmeko hänet”, Moses muisteli.

Moses on nyt keskittynyt tulevaisuuteen ja toivoo, että kaikki panttivangit vapautetaan pian. Hän haluaa palata rakkaaseen kibbutziinsa ja aloittaa uuden elämän. ”Elämä jatkuu. Israelin hallitus sammutti valot 15 kuukautta sitten, ja nyt niiden on sytyttävä valot uudelleen. Me tarvitsemme apua parantuaksemme ja rakentaaksemme uudelleen”, hän sanoi.

Moses muistutti myös maailman vastuusta Gazan tilanteessa ja totesi, että alueen tulisi uudelleenrakentaa itsensä sisältä käsin. ”Maailman on tiedettävä: Meidän on rakennettava uudelleen paikka, joka tunnetaan nimellä Gazan kaista – sisältä päin. Me rakentelemme kaupunkimme uudelleen, vaikka se onkin surullista.”

Moses kommentoi myös Yhdysvaltain entisen presidentin Donald Trumpin tapaamista vapautettujen panttivankien kanssa ja totesi, että Trumpin sanat vaikuttavat voimakkaasti Israelin hallituksen toimiin. ”Kun Trump sanoo jotakin, [pääministeri Netanyahu] toteuttaa sen. Toivokaamme, että toinen osapuoli suostuu jatkamaan neuvotteluja ja että kaikki panttivangit pääsevät kotiin.”

Haastattelussa Moses jakoi myös tunteensa hyvästään Ohad Yahalomille, joka kuoli Hamasin vankeudessa ja haudattiin keskiviikkona. ”Hän rakasti maata ja luontoa, hän oli omistautunut isä ja aviomies, yksinkertainen ja sydämeltään vankkumaton. Hänet siepattiin elävänä ja hän palasi arkussa. Hän oli hyvä ystäväni, ja on niin vaikeaa ajatella häntä menneessä aikamuodossa.”

Sureva äiti jakaa tarinansa: ’Nauroin ja itkin niin kuin koskaan ennen’

Laly Dery, kaatuneen sotilaan Saadia Yaakov Deryn äiti, kertoo perheelleen koittaneesta tunteikkaasta hetkestä, joka seurasi suruviikon (shivan) päättymistä.

Saadia palveli Israelin puolustusvoimissa ja menetti henkensä taistelussa Gazassa. Hänen leskensä, Racheli, sai tietää olevansa raskaana vain päivä shivan päättymisen jälkeen. Hän piti uutisen ensin itsellään, jakaen sen laajemmalle perheelle vasta kuuden kuukauden kuluttua.

Laly Dery muisteli hetkeä Kan Reshet Bet -haastattelussa: ”Racheli, Saadian vaimo, sai tietää odottavansa kolmatta lastaan. Hän halusi pitää tämän salaisuuden omanaan ja jakoi sen vasta puolen vuoden kuluttua. Kun kuulin siitä, itkin ja nauroin niin kuin en koskaan ennen.”

Viime maanantaina perhe kokoontui brit milah -seremoniaan, jossa Saadian ja Rachelinin poika sai nimen Yagel Haim. Tilaisuudessa siunaukset lausui rabbi Eliyahu Mali, joka johtaa Jaffan Meirim-instituutiota sekä yeshivaa, jossa Saadia opiskeli kymmenen vuoden ajan.

Synnytyksen jälkeen Racheli kirjoitti: ”Kahdeksan kuukautta myöhemmin, suuren pimeyteni keskelle, saapui suuri valo. Olemme onnellisia ja innoissamme saadessamme ilmoittaa rakkaan poikamme syntymästä.”

Laly Dery puolestaan kirjoitti: ”Brit milah -seremoniassa sanotaan: ’Veressäsi sinä elät.’ Elä, Racheli. Elä Hallelin, Yinon-Shaulin ja vastasyntyneen poikasi ympäröimänä, taivaan lahjana. Lahjana Saadialta, joka huolehti sinusta ja meistä myös kuolemansa jälkeen. Itkemme ja nauramme yhtaikaa.”

Deryn perheen tarina on koskettava muistutus rakkauden, elämän ja toivon jatkumisesta surun keskellä. Saadian perintö elää hänen lastensa ja perheensä kautta, ja uusi sukupolvi jatkaa matkaa vahvuudella ja rakkaudella.

Shabbat Zachor – Muistamisen sapatti

Shabbat Zachor (שבת זכור) on yksi neljästä erityisestä sapatista ennen Pesahia. Se tarkoittaa ”Muistamisen sapattia”, ja sen erityinen merkitys liittyy Amalekin muistamiseen ja pyyhkimiseen historiasta. Tämä sapatti osuu Purimia edeltävälle sapattiviikonlopulle ja korostaa juutalaisten kollektiivista muistia ja oikeudenmukaisuutta.

1. Shabbat Zachorin keskeinen teksti

Tämän sapatin aikana luetaan erityinen Maftir (Toorasta otettu lisäosa) 5. Mooseksen kirjan 25:17–19, jossa Israelin kansaa käsketään muistamaan, kuinka Amalek hyökkäsi heitä vastaan erämaassa:

”Muista, mitä Amalek teki sinulle matkalla, kun olit lähtenyt Egyptistä. Hän hyökkäsi sinun kimppuusi matkalla ja löi perältä kaikki uupuneet, jotka olivat jääneet jälkeen, eikä hän pelännyt Jumalaa. Kun siis Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle levon kaikilta vihollisiltasi siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perinnöksi, pyyhi pois Amalekin muisto taivaan alta. Älä unohda tätä!” (5. Moos. 25:17–19)

2. Miksi Amalekin muistaminen on tärkeää?

Amalek symboloi pahuutta ja niiden voimia, jotka pyrkivät tuhoamaan Israelin. Haman, Purimin kertomuksen pääpahis, oli Amalekin jälkeläinen, joten tämän sapatin opetukset ovat suoraan yhteydessä Purimin juhlaan.

Shabbat Zachorin sanoma on, että juutalaiset eivät saa unohtaa historiaansa, vaan heidän on oltava valppaita vihollisiaan vastaan ja puolustettava oikeudenmukaisuutta ja Jumalan tahtoa.

Parashat Tetzaveh (שַׁבָּת תְּצַוֶּה), joka löytyy 2. Mooseksen kirjan (Shemot) luvuista 27:20–30:10, keskittyy erityisesti ylipapin ja pappien vaatteisiin sekä heidän tehtäviinsä pyhäkössä. Se on ainut parasha 2. Mooseksen kirjan loppuosassa, jossa Moosesta ei mainita nimeltä. Tämä korostaa ehkä sitä, että Jumalan suunnitelma jatkuu, vaikka keskeiset hahmot eivät ole aina keskiössä.

Keskeiset opetukset:

  1. Hengellisen johtajuuden ja palvelun merkitys
    – Parasha käsittelee ylipapin ja pappien vihkimistä, heidän erityisiä vaatimuksiaan ja vaatetustaan. Tämä opettaa, että hengellinen johtajuus ei ole vain kunnia-asema, vaan se vaatii vastuullisuutta, nöyryyttä ja puhdassydämisyyttä.
  2. Vaatteiden symbolinen merkitys
    – Ylipapin asu kuvastaa hengellistä palvelutehtävää: esimerkiksi hoshen (rintakilpi) edustaa Israelin 12 heimoa, mikä muistuttaa siitä, että johtajan on kannettava kansansa taakka sydämellään.
    – Efodi (liivimäinen vaate) yhdistää kaikki heimot, osoittaen yhtenäisyyttä.
    – Mitznefet (turbaani) ja otsalevy, jossa lukee ”Pyhitetty Herralle”, osoittaa, että palvelijan tulee olla täysin omistautunut Jumalalle.
  3. Jumalan jatkuva läsnäolo
    – Parasha alkaa käskyllä tuoda öljyä menoraa varten, jotta sen valo palaisi jatkuvasti. Tämä symboloi Jumalan jatkuvaa läsnäoloa ja sitä, että ihmiset ovat vastuussa hengellisen valon ylläpitämisestä.
  4. Uhrit ja sovitus
    – Parasha sisältää kuvauksen päivittäisistä uhreista, jotka pidettiin ilmestysmajassa. Tämä viittaa jatkuvaan yhteydenpitoon Jumalan kanssa sekä ihmisten tarpeeseen tehdä parannusta ja saada anteeksianto.
  5. Yhteisöllisyys ja vastuullisuus
    – Pappien vaatetus ja heidän toimintansa eivät olleet vain heidän itsensä vuoksi, vaan koko kansan hyväksi. Tämä opettaa, että hengellinen palvelu ei ole vain yksilöllistä hartautta, vaan sillä on merkitys koko yhteisölle.

Parashat Tetzaveh opettaa, että hengellinen johtajuus vaatii omistautumista ja nöyryyttä, ja että jokaisen yksilön tulee pyrkiä pitämään hengellinen valo elossa elämässään. Pyhäkön palvelus ei ollut vain muinainen rituaali, vaan se kuvastaa myös jokaisen ihmisen vastuuta ylläpitää hengellistä yhteyttä ja pyhittää elämänsä Jumalalle.

Parashat Tetzaveh – Hengellisen johtajuuden merkitys juutalaisuudessa ja messiaanisuudessa

Parashat Tetzaveh (שַׁבָּת תְּצַוֶּה) on yksi Tooran luvuista, joka keskittyy erityisesti ylipapin ja pappien vihkimiseen sekä heidän erityisiin vaatimuksiinsa. Se löytyy 2. Mooseksen kirjan (Shemot) luvuista 27:20–30:10 ja erottuu siinä, että se on ainoa parasha 2. Mooseksen kirjan loppuosassa, jossa Moosesta ei mainita nimeltä. Tämä yksityiskohta on herättänyt paljon pohdintaa ja symboliikkaa sekä juutalaisessa että messiaanisessa ajattelussa.

Parashan pääteemoja ovat hengellinen johtajuus, pyhitetty palvelus ja Jumalan jatkuva läsnäolo kansansa keskuudessa. Näitä teemoja voidaan tarkastella sekä juutalaisen että messiaanisen näkökulman kautta.


Pyhitetty palvelus ja jatkuvuus

1. Pappien asema ja vastuullisuus

Parasha kuvaa, kuinka Aaron ja hänen poikansa vihitään pappeuteen. Heidän yllensä puetaan erityiset vaatteet, jotka eivät ole vain koristeellisia, vaan ne symboloivat heidän hengellistä tehtäväänsä. Ylipapin rintakilvessä (hoshen) oli 12 jalokiveä, jotka edustivat Israelin 12 heimoa. Tämä muistuttaa siitä, että hengellinen johtaja ei toimi itsensä vuoksi, vaan koko kansan puolesta.

Juutalaisuudessa tämä opettaa, että hengellinen johtajuus on palvelutehtävä eikä asema vallan tai kunnian vuoksi. Johtajan tulee kantaa kansan tarpeet ja huolet sydämellään ja toimia sovituksen välikappaleena Jumalan ja kansan välillä.

2. Öljylamppu ja jatkuva Jumalan läsnäolo

Parashan alku käsittelee käskyä pitää menoran valo palamassa jatkuvasti. Tämä symboloi Jumalan läsnäoloa kansansa keskuudessa ja sitä, että jokainen yksilö on vastuussa hengellisen valon ylläpitämisestä. Perinteisessä juutalaisessa ajattelussa tämä viittaa Tooran opetuksen jatkuvaan ylläpitämiseen ja sen siirtämiseen sukupolvelta toiselle.

Tämä opetus muistuttaa siitä, että vaikka temppelipalvelus on lakannut, hengellinen perintö elää edelleen jokaisessa juutalaisessa kodissa rukousten, opiskelun ja Jumalan käskyjen noudattamisen kautta.


Ylipapin ennakkokuva Messiaasta

1. Ylipapin symboliikka ja Messias

Messiaanisessa juutalaisuudessa Parashat Tetzaveh nähdään myös ennustuksena tulevasta Messiaasta, joka toimii ylimpänä pappina ja sovituksen tuojana. Aaronin pappispuku, erityisesti hänen otsallaan oleva kultalevy, jossa lukee ”Pyhitetty Herralle” (קדש ליהוה), viittaa siihen, että pappien tehtävä oli olla välimies Jumalan ja kansan välillä.

Heprealaiskirjeessä (7:26–27) kuvataan, kuinka Jeshua (Jeesus) toimii täydellisenä ylimpänä pappina, joka ei tarvitse uhrata ensin omien syntiensä puolesta, kuten Aaronin jälkeläiset, vaan tuo lopullisen sovituksen koko kansalle.

”Sillä sellainen ylimmäinen pappi meille sopikin – pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut.” (Hep. 7:26)

2. Valo, joka ei sammu – Messiaan ikuinen pappeus

Menoran jatkuva valo voidaan nähdä myös messiaanisesta näkökulmasta Jeshua HaMashiachin valona, joka ei sammu. Jeshua sanoi:

”Minä olen maailman valo. Joka minua seuraa, se ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12)

Tämä viittaa siihen, että vaikka Jerusalemin temppeli tuhottiin ja uhripalvelus lakkasi, Messiaan kautta on syntynyt hengellinen temppeli, joka on jokaisen Häntä seuraavan sydämessä.


Palvelijan sydän ja Jumalan jatkuva läsnäolo

Parashat Tetzaveh opettaa, että hengellinen johtajuus ei ole asema vaan kutsumus palvella Jumalaa ja kansaa. Juutalaisessa ajattelussa tämä näkyy pappien vastuullisuutena ja Tooran opiskelun jatkuvuutena. Messiaanisessa näkökulmassa se yhdistyy ajatukseen, että Jeshua täyttää ylipapin roolin ja toimii lopullisena sovittajana.

Jokaisen uskovan tehtävä on olla hengellisen valon ylläpitäjä, aivan kuten pappien tehtävä oli pitää menora palamassa temppelissä. Tämä tarkoittaa sitä, että elämme Jumalan ohjeiden mukaan, pidämme rukouksen elävänä ja säilytämme uskon, olipa aikakausi mikä tahansa.

Parashat Tetzaveh haastaa meitä kysymään:
Miten voimme palvella toisia nöyryydellä ja vastuullisuudella?
Miten pidämme hengellisen valon palamassa elämässämme?
Miten Jumalan läsnäolo tulee näkyväksi arjessamme?

Nämä kysymykset yhdistävät juutalaisen ja messiaanisen perinteen, ja niiden pohdinta voi tuoda meitä lähemmäs Jumalaa ja toisiamme.

Baruch atah Adonai Eloheinu, Melech ha’olam, she’natan lanu et ha’or le’ha’ir et ha’olam.
Kiitetty olet Sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka olet antanut meille valon valaisemaan maailmaa.

Herra, me tulemme Sinun eteesi tällä siunatulla sapatilla, kiittäen Sinua siitä, että olet kutsunut meidät olemaan valona maailmassa ja palvelemaan Sinua nöyrällä sydämellä. Kuten käskit Israelin kansan pitämään menoran liekin palamassa, niin sytytä myös sydämissämme rakkauden, viisauden ja ymmärryksen tuli, jotta voimme heijastaa Sinun kirkkauttasi elämässämme.

Opeta meitä seuraamaan Aaronin ja pappien esimerkkiä kantamalla toistemme taakkaa, välittämällä heikommista ja tuomalla sovitusta ja rauhaa maailmaan. Anna meille sydän, joka etsii Sinun tahtoasi, ja kädet, jotka tekevät hyviä tekoja.

Siunaa tämä sapatti, Herra, ja anna sen rauhan laskeutua koteihimme ja sydämiimme. Aamen.

Baruch atah Adonai Eloheinu, Melech ha’olam, ha’notein lanu et ha’or ha’chai b’Mashiach.
Kiitetty olet Sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka olet antanut meille elämän valon Messiaassa.

Herra, siunaa tämä leipä, joka muistuttaa meitä elämän ravinnosta, jonka Sinä meille annat. Siunaa tämä viini, joka on ilon ja siunauksen merkki. Kuten asetit ylipapit kantamaan kansasi syntitaakkaa, niin ole myös meidän kanssamme, että voisimme elää palveluksen, rakkauden ja totuuden hengessä.

Anna meille sapatin rauha, joka uudistaa mielemme ja vahvistaa uskoamme. Auta meitä olemaan eläviä temppeleitä, joissa Sinun läsnäolosi voi asua, ja pidä meissä palamassa se valo, joka ei koskaan sammu.

Shabbat Shalom!

Askenaasijuutalaisten alkuperä ja varhaishistoria

Askenaasijuutalaiset muodostavat suurimman juutalaisen alaryhmän, jonka historiallinen kehitys on liittynyt lähinnä Eurooppaan, erityisesti Saksan ja Itä-Euroopan alueille. Heidän juurensa juontavat ...

Keskiaikaiset yhteisöt ja pogromit (1200–1500)

Askenaasijuutalaisten historia keskiajalla (1200–1500) oli monella tapaa ristiriitaista: toisaalta juutalaisyhteisöt kukoistivat kaupankäynnissä, uskonnollisessa oppineisuudessa ja kulttuurin kehityksessä, mutta samalla he ...

Itä-Euroopan nousu: Kulta-aika ja vainot (1500–1800)

1500–1800-luvuilla askenaasijuutalaisten historia kietoutui Itä-Euroopan poliittisiin ja sosiaalisiin muutoksiin. Juutalaisyhteisöt kukoistivat Puolassa, Liettuassa ja Venäjällä, mutta kohtasivat myös vainoja ja ...

Haskala – Juutalainen valistus ja modernisaatio (1700–1900)

1700-luvulla juutalaisyhteisöjen elämä Euroopassa alkoi muuttua merkittävästi valistuksen ja modernisaation myötä. Tämä aikakausi tunnetaan juutalaisten keskuudessa nimellä Haskala, eli juutalainen ...

Euroopan antisemitismi ja siirtolaisuus (1800–1930)

1800-luvulta 1900-luvun alkuun Euroopan juutalaiset kokivat merkittäviä yhteiskunnallisia muutoksia. Toisaalta modernisaatio ja emansipaatio tarjosivat juutalaisille uusia mahdollisuuksia, mutta samalla antisemitismi ...

Holokausti ja sen vaikutukset askenaasijuutalaisiin (1933–1945)

ti oli yksi historian synkimmistä ja julmimmista tapahtumista, joka johti kuuden miljoonan juutalaisen, joista suurin osa oli askenaasijuutalaisia, systemaattiseen murhaamiseen ...

Askenaasijuutalaisten uusi alku: Israel ja diaspora (1945–1970)

Holokaustin jälkeinen aika oli juutalaisille uuden alun ja jälleenrakennuksen aikaa. Miljoonat askenaasijuutalaiset joutuivat rakentamaan elämänsä uudelleen, joko uudessa Israelin valtiossa ...

Askenaasijuutalaisten kulttuuri ja perintö

Askenaasijuutalaisten kulttuuri on yksi maailman rikkaimmista ja monipuolisimmista kulttuuriperinnöistä. Se on muovautunut satojen vuosien aikana Itä- ja Keski-Euroopassa, ja sen ...

Askenaasijuutalainen uskonnollinen ja yhteiskunnallinen elämä

Askenaasijuutalaisten uskonnollinen ja yhteiskunnallinen elämä on monimuotoinen ja kehittynyt vuosisatojen aikana eri suuntiin. Uskonnollisten perinteiden säilyttäminen ja modernisaation vaikutukset ovat ...

Assimilaatio, antisemitismi ja perinteiden säilyttäminen

Askenaasijuutalaiset kohtaavat nyky-yhteiskunnassa monia haasteita, jotka vaikuttavat heidän identiteettiinsä, perinteisiinsä ja asemaansa eri puolilla maailmaa. Sekularisaatio, antisemitismi, globalisaatio ja teknologian ...