Valikko Sulje

Parannuksen ja syntien anteeksiannon opetus

Yeshua aloitti julkisen palvelutyönsä julistamalla:

”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” (Mark. 1:15)

Parannus (hepr. teshuva) on keskeinen käsite juutalaisessa ajattelussa. Se tarkoittaa kääntymistä pois synnistä ja palaamista Jumalan luo. Yeshuan opetuksessa parannus liittyy sekä henkilökohtaiseen sydämen muutokseen että Jumalan valtakunnan tulemiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme teshuvaa juutalaisessa opetuksessa sekä sitä, kuinka Yeshua opetti sovituksesta ja syntien anteeksiannosta.

Teshuva (parannus) juutalaisessa opetuksessa

Heprean sana teshuva merkitsee kirjaimellisesti ”palaamista”. Se ei ole pelkästään katumusta, vaan aktiivinen kääntyminen Jumalan puoleen. Toora ja profeetat kehottavat ihmisiä tekemään parannuksen:

  • ”Kääntykää takaisin minun tyköni, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot.” (Sak. 1:3)
  • ”Heittäkää päältänne kaikki rikkomuksenne, joita olette tehneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki.”(Hes. 18:31)

Rabbiinisessa kirjallisuudessa teshuva koostuu neljästä päävaiheesta:

  1. Tunnustaminen – Ihminen tunnustaa syntinsä Jumalalle.
  2. Katuminen – Hän katuu tekojaan vilpittömästi.
  3. Korjaaminen – Hän pyrkii hyvittämään vääryytensä, jos mahdollista.
  4. Muutos – Hän päättää olla tekemättä syntiä uudelleen.

Tämä prosessi on läsnä myös Yeshuan opetuksessa, erityisesti vertauksissa eksyneestä lampaasta (Luuk. 15:3-7) ja tuhlaajapojasta (Luuk. 15:11-32), joissa ihminen palaa takaisin Jumalan yhteyteen.

Uhrit, sovitus ja Yeshuan opetus syntien anteeksiannosta

Tooran mukaan synnin sovittaminen tapahtui uhrien kautta:

  • ”Sillä ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.” (3. Moos. 17:11)
  • Yom Kippurin eli Sovituspäivän aikana ylipappi toimitti kansan syntien sovituksen (3. Moos. 16).

Temppelin aikana uhrijärjestelmä oli keskeinen osa syntien sovittamista. Mutta jo profeetat opettivat, että pelkkä uhrien suorittaminen ilman todellista sydämen katumusta ei ollut Jumalalle otollista:

  • ”Sillä minä haluan laupeutta enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja.” (Hoos. 6:6)
  • ”Vaikka toisit minulle polttouhreja – en niihin mielisty. Ottakaa pois edestäni virttenne pauhina, mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.” (Aam. 5:22-24)

Yeshuan opetus seurasi tätä profeetallista linjaa: hän ei hylännyt Tooran käskyjä, mutta korosti sydämen katumuksen ja Jumalan armoon turvautumisen tärkeyttä.

Yeshua ja syntien anteeksianto

Yeshua opetti, että syntien anteeksianto ei ole sidottu pelkästään temppelipalvelukseen, vaan Jumala voi antaa anteeksi niille, jotka tekevät todellisen teshuvan:

  • ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” (1. Joh. 1:9)
  • ”Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.” (Matt. 9:2)

Yeshua osoitti monilla tavoilla, että hänellä oli valta antaa syntejä anteeksi, mikä oli merkittävä väite, sillä juutalaisessa ymmärryksessä vain Jumala voi antaa synnit anteeksi. Hänen tehtävänsä Messiaana liittyi juuri sovitukseen ja anteeksiantoon.

Messiaan uhrikuolema ja sovitus

Yeshuan kuolema ristillä nähdään Uudessa testamentissa lopullisena sovitusuhrina:

  • ”Hän on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.” (1. Joh. 2:2)
  • ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29)

Tämä ei tarkoita, että Tooran lait uhrista olisivat tulleet tarpeettomiksi, vaan että Yeshua täytti niiden tarkoituksen täydellisesti. Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta syntien anteeksianto tuli mahdolliseksi kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat häneen.

Yeshuan opetus parannuksesta ja syntien anteeksiannosta perustui Tooraan ja profeettoihin, mutta hän toi esiin sen syvällisen merkityksen. Todellinen teshuva ei ole vain ulkoinen teko, vaan sydämen muutos ja kääntyminen Jumalan puoleen.

Hän ei hylännyt temppelin uhrijärjestelmää, mutta osoitti, että Jumalan anteeksianto ei ole vain rituaaleihin sidottua – se on mahdollista sydämen todellisen katumuksen kautta. Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa Messiaana täyttivät Tooran sovitusuhrien tarkoituksen ja avasivat tien Jumalan anteeksiantoon kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat evankeliumiin.

Lähetyskäsky ja Tooran opetus

Lähetyskäsky, jonka Yeshua antoi opetuslapsilleen ennen taivaaseen astumistaan, kuuluu seuraavasti: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heidät ...

Rakkauden kaksoiskäsky ja sen juutalaiset juuret

Yksi Yeshuan opetuksen kulmakivistä on niin sanottu rakkauden kaksoiskäsky, joka perustuu kahteen Tooran kohtaan: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, koko sydämestäsi, ...

Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia

Yeshua lausui voimakkaat sanat aikansa uskonnollisille johtajille: "Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." (Matt. 22:29). Tämä julistus ...

Vuorisaarna: Tooran syventävä opetus

Vuorisaarna (Matt. 5–7) on yksi Yeshuan merkittävimmistä opetuksista, jossa hän syventää Tooran käskyjen merkitystä ja korostaa niiden hengellistä ydintä. Sen ...

Sapatti ja sen tarkoitus

Sapatti on yksi Tooran keskeisimmistä käskyistä ja Jumalan kansalle annetuista lahjoista. Se on pyhitetty päivä, jolloin ihminen lepää ja keskittyy ...

Puhtauskäskyt ja sydämen tila

Yeshuan opetukset puhtaudesta ja saastaisuudesta liittyvät keskeisesti Tooran käskyihin, mutta hän korosti niiden syvällistä merkitystä. Monet hänen ajan uskonnolliset johtajat ...

Messias juutalaisessa kontekstissa

Messias-käsite on juurtunut syvälle juutalaiseen ajatteluun ja Tooran opetuksiin. Se ei ole kristillinen keksintö, vaan osa Israelin kansan odotuksia jo ...

Israelin rooli ja kansojen pelastus

Juutalainen kansa on kautta historian ymmärtänyt olevansa kutsuttu erityiseen tehtävään kansojen keskellä. Tämä kutsumus ei ole vain kansallinen, vaan se ...

Parannuksen ja syntien anteeksiannon opetus

Yeshua aloitti julkisen palvelutyönsä julistamalla: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." (Mark ...

Tuleva maailma ja Messiaan valtakunta

Juutalaisessa perinteessä ja Tooran opetuksissa tulevaisuuteen liittyy voimakas odotus siitä, että Jumala tuo lopulta esiin Messiaan valtakunnan ja uuden maailmanjärjestyksen ...

Israelin rooli ja Messiaan paluu

Messiaan paluu on yksi keskeisimmistä teemoista juutalaisessa ja messiaanisessa ajattelussa. Toora ja profeetat puhuvat ajasta, jolloin Jumalan valtakunta perustetaan maailmaan, ...

Jumalan liitot ja Messiaan täyttymys

Jumala on tehnyt Israelin kanssa useita liittoja, jotka kaikki liittyvät Hänen pelastussuunnitelmaansa. Jokainen liitto rakentuu edellisen päälle ja huipentuu Messiaan ...

Yeshua ja temppeli

Jerusalemin temppeli oli keskeinen osa juutalaista hengellisyyttä, ja myös Yeshua toimi ja opetti siellä. Hänen suhteensa temppeliin oli kaksijakoinen: toisaalta ...

Messiaan kärsimys ja lunastus

Messiaan tehtävä liittyy keskeisesti lunastukseen ja syntien sovitukseen. Tooran ja profeettojen kirjoitukset ennustavat kärsivän palvelijan, ylimmäisen papin ja uhrilampaan roolit, ...

Messiaan paluu ja tuomio

Messiaan paluu on yksi Raamatun suurista profetioista, joka liittyy sekä maailman lopulliseen ennalleen asettamiseen että oikeudenmukaisuuden toteutumiseen. Toora, profeetat ja ...

Hengellinen kasvu ja elämä Messiaassa

Yeshuan opetukset ja Jumalan Henki muuttavat ihmisen elämän ja ohjaavat häntä kasvamaan hengellisesti. Messiaan seuraaminen ei ole vain teoreettista uskoa, ...

Israelin juhlat ja niiden messiaaninen merkitys

Jumala antoi Israelille seitsemän suurta juhlaa, joista jokainen sisältää syvällisen profeetallisen merkityksen. Ne eivät ole vain muistoja menneistä tapahtumista, vaan ...

Kirkolliskokous, jossa kristinusko hylkäsi juutalaisuuden

Kristinuskon ja juutalaisuuden suhde muotoutui merkittävästi ensimmäisten vuosisatojen aikana. Alkuvaiheessa kristinusko oli juutalaisuuden sisällä syntynyt liike, mutta jo varhain ilmeni ...