Yeshua aloitti julkisen palvelutyönsä julistamalla:
”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” (Mark. 1:15)
Parannus (hepr. teshuva) on keskeinen käsite juutalaisessa ajattelussa. Se tarkoittaa kääntymistä pois synnistä ja palaamista Jumalan luo. Yeshuan opetuksessa parannus liittyy sekä henkilökohtaiseen sydämen muutokseen että Jumalan valtakunnan tulemiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme teshuvaa juutalaisessa opetuksessa sekä sitä, kuinka Yeshua opetti sovituksesta ja syntien anteeksiannosta.
Teshuva (parannus) juutalaisessa opetuksessa
Heprean sana teshuva merkitsee kirjaimellisesti ”palaamista”. Se ei ole pelkästään katumusta, vaan aktiivinen kääntyminen Jumalan puoleen. Toora ja profeetat kehottavat ihmisiä tekemään parannuksen:
- ”Kääntykää takaisin minun tyköni, niin minä käännyn teidän tykönne, sanoo Herra Sebaot.” (Sak. 1:3)
- ”Heittäkää päältänne kaikki rikkomuksenne, joita olette tehneet, ja tehkää itsellenne uusi sydän ja uusi henki.”(Hes. 18:31)
Rabbiinisessa kirjallisuudessa teshuva koostuu neljästä päävaiheesta:
- Tunnustaminen – Ihminen tunnustaa syntinsä Jumalalle.
- Katuminen – Hän katuu tekojaan vilpittömästi.
- Korjaaminen – Hän pyrkii hyvittämään vääryytensä, jos mahdollista.
- Muutos – Hän päättää olla tekemättä syntiä uudelleen.
Tämä prosessi on läsnä myös Yeshuan opetuksessa, erityisesti vertauksissa eksyneestä lampaasta (Luuk. 15:3-7) ja tuhlaajapojasta (Luuk. 15:11-32), joissa ihminen palaa takaisin Jumalan yhteyteen.
Uhrit, sovitus ja Yeshuan opetus syntien anteeksiannosta
Tooran mukaan synnin sovittaminen tapahtui uhrien kautta:
- ”Sillä ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.” (3. Moos. 17:11)
- Yom Kippurin eli Sovituspäivän aikana ylipappi toimitti kansan syntien sovituksen (3. Moos. 16).
Temppelin aikana uhrijärjestelmä oli keskeinen osa syntien sovittamista. Mutta jo profeetat opettivat, että pelkkä uhrien suorittaminen ilman todellista sydämen katumusta ei ollut Jumalalle otollista:
- ”Sillä minä haluan laupeutta enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja.” (Hoos. 6:6)
- ”Vaikka toisit minulle polttouhreja – en niihin mielisty. Ottakaa pois edestäni virttenne pauhina, mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.” (Aam. 5:22-24)
Yeshuan opetus seurasi tätä profeetallista linjaa: hän ei hylännyt Tooran käskyjä, mutta korosti sydämen katumuksen ja Jumalan armoon turvautumisen tärkeyttä.
Yeshua ja syntien anteeksianto
Yeshua opetti, että syntien anteeksianto ei ole sidottu pelkästään temppelipalvelukseen, vaan Jumala voi antaa anteeksi niille, jotka tekevät todellisen teshuvan:
- ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” (1. Joh. 1:9)
- ”Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.” (Matt. 9:2)
Yeshua osoitti monilla tavoilla, että hänellä oli valta antaa syntejä anteeksi, mikä oli merkittävä väite, sillä juutalaisessa ymmärryksessä vain Jumala voi antaa synnit anteeksi. Hänen tehtävänsä Messiaana liittyi juuri sovitukseen ja anteeksiantoon.
Messiaan uhrikuolema ja sovitus
Yeshuan kuolema ristillä nähdään Uudessa testamentissa lopullisena sovitusuhrina:
- ”Hän on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.” (1. Joh. 2:2)
- ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1:29)
Tämä ei tarkoita, että Tooran lait uhrista olisivat tulleet tarpeettomiksi, vaan että Yeshua täytti niiden tarkoituksen täydellisesti. Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta syntien anteeksianto tuli mahdolliseksi kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat häneen.
Yeshuan opetus parannuksesta ja syntien anteeksiannosta perustui Tooraan ja profeettoihin, mutta hän toi esiin sen syvällisen merkityksen. Todellinen teshuva ei ole vain ulkoinen teko, vaan sydämen muutos ja kääntyminen Jumalan puoleen.
Hän ei hylännyt temppelin uhrijärjestelmää, mutta osoitti, että Jumalan anteeksianto ei ole vain rituaaleihin sidottua – se on mahdollista sydämen todellisen katumuksen kautta. Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa Messiaana täyttivät Tooran sovitusuhrien tarkoituksen ja avasivat tien Jumalan anteeksiantoon kaikille, jotka tekevät parannuksen ja uskovat evankeliumiin.