Yeshuan opetukset puhtaudesta ja saastaisuudesta liittyvät keskeisesti Tooran käskyihin, mutta hän korosti niiden syvällistä merkitystä. Monet hänen ajan uskonnolliset johtajat keskittyivät ulkoiseen rituaaliseen puhtauteen, kun taas Yeshua painotti sydämen tilan merkitystä.
”Mikä tulee suusta ulos, se saastuttaa ihmisen”
Kun fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät, miksi Yeshuan opetuslapset eivät noudattaneet perinnäissääntöjä käsien pesemisestä ennen ateriaa, Yeshua vastasi heille:
”Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suuhun, vaan se, mikä tulee suusta ulos, se saastuttaa ihmisen.” (Matt. 15:11)
Hän jatkoi selittäen:
”Mutta se, mikä lähtee suusta, tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset ja pilkkaamiset. Nämä juuri saastuttavat ihmisen; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä.” (Matt. 15:18-20)
Yeshuan pointti ei ollut se, että Tooran ruokasäännöt eivät olisi enää voimassa, vaan se, että rituaalinen käsienpesu ei ole Jumalan käsky, vaan ihmisten perinnäissääntö. Hän osoitti, että todellinen saastaisuus liittyy sydämeen ja siitä lähteviin pahoihin tekoihin.
Yeshua ei kumonnut kashrut-käytäntöjä, vaan keskittyi sydämen puhtauteen
Jotkut ovat väittäneet, että Yeshuan sanat Matt. 15:ssä tarkoittaisivat kashrut-lakien eli Tooran ruokasääntöjen kumoamista. Kuitenkin Yeshua ei missään vaiheessa sanonut, että puhtaan ja saastaisen ruoan ero olisi lakannut olemasta. Hän itse noudatti Tooran käskyjä ja eli kosher-elämäntavan mukaisesti. Myös hänen opetuslapsensa, mukaan lukien Pietari, pitivät kiinni kashrutista myöhemminkin (Apt. 10:14).
Yeshuan pääsanoma oli, että ulkoiset rituaalit eivät korvaa sydämen vanhurskautta. Tooran käskyt ovat merkityksellisiä, mutta ne eivät saa muuttua vain ulkoisiksi tavoiksi ilman sydämen sitoutumista Jumalan tahtoon.
Mikä tarkoittaa ”puhtaus” Tooran näkökulmasta?
Toorassa puhtaus (tahorah) ja saastaisuus (tumah) ovat keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät sekä fyysiseen että hengelliseen elämään. Puhtauslakien tarkoitus on auttaa Israelin kansaa elämään pyhyydessä ja Jumalan läsnäolossa.
1. Rituaalinen puhtaus
Tooran mukaan monet asiat voivat tehdä ihmisen rituaalisesti epäpuhtaaksi (tumah), kuten ruumiilliset eritykset, kuolleen koskettaminen ja tietyt sairaudet (3. Moos. 11–15). Rituaalinen epäpuhtaus ei tarkoita synnin tekemistä, vaan tilaa, joka estää osallistumisen temppelipalvelukseen ennen puhdistautumista.
2. Moraalinen puhtaus
Puhtaus liittyy myös moraaliseen elämään. Jesaja ja muut profeetat varoittivat, ettei ulkoinen uhrikultti tai seremoniallinen puhtaus ole riittävää, jos sydän on täynnä vääryyttä.
”Peseytykää, puhdistautukaa, poistakaa pahat tekonne minun silmieni edestä, lakatkaa tekemästä pahaa!” (Jes. 1:16)
Toora ei ole vain käskyjä ruokavaliosta ja rituaaleista, vaan myös sydämen ja elämäntavan puhtaudesta. Yeshua jatkoi tätä perinnettä ja korosti, että todellinen puhtaus alkaa sydämestä.
Yeshuan opetukset puhtaudesta palauttivat Tooran alkuperäisen tarkoituksen: ulkoiset käytännöt ovat tärkeitä, mutta sydämen tila on vielä tärkeämpi.
Hän ei kumonnut Tooran puhtauskäskyjä, vaan osoitti, että todellinen saastaisuus syntyy sydämen pahuudesta, ei pelkästään ulkoisista asioista. Yeshua opetti, että Jumalan kansan tulee pyrkiä sekä rituaaliseen että moraaliseen puhtauteen elämällä vanhurskaasti ja pitämällä sydämensä puhtaana.