Valikko Sulje

Yeshua ja temppeli

Jerusalemin temppeli oli keskeinen osa juutalaista hengellisyyttä, ja myös Yeshua toimi ja opetti siellä. Hänen suhteensa temppeliin oli kaksijakoinen: toisaalta hän kunnioitti sitä Jumalan huoneena, mutta toisaalta hän kritisoi sen väärinkäyttöä. Tämä artikkeli käsittelee Yeshuan suhdetta temppeliin, sen hävitystä vuonna 70 jKr., kolmannen temppelin merkitystä Messiaan aikakaudessa sekä hengellisen temppelin käsitettä.

Yeshuan suhde Jerusalemin temppeliin

Jerusalemin temppeli oli keskeinen paikka juutalaisten hengellisessä elämässä. Se oli ainoa paikka, jossa uhrit voitiin toimittaa, ja se symboloi Jumalan läsnäoloa kansansa keskellä. Yeshua osallistui temppelipalvelukseen ja opetti temppelin alueella:

  • Hänet tuotiin temppeliin lapsena (Luuk. 2:22-24).
  • Hän opetti temppelissä (Joh. 7:14, Matt. 21:23).
  • Hän paransi ihmisiä temppelissä (Matt. 21:14).

Kuitenkin Yeshua myös kritisoi temppelin kaupallistumista ja hengellistä rappiota. Tämä näkyi erityisesti tilanteessa, jossa hän ajoi rahanvaihtajat ulos temppelistä:

”Hän meni Jerusalemiin temppeliin ja ajoi ulos kaikki, jotka myivät ja ostivat temppelialueella. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysten myyjien istuimet ja sanoi heille: ’On kirjoitettu: Minun huoneeni on oleva rukoushuone, mutta te teette siitä rosvojen luolan.'” (Matt. 21:12–13)

Yeshuan toiminta oli profeetallinen teko, joka muistutti Jesajan (Jes. 56:7) ja Jeremian (Jer. 7:11) varoituksia siitä, että temppelin tuli olla hengellisen puhtauden paikka, ei kaupallisen voitontavoittelun keskus.

Messiaaninen näkökulma temppelin hävitykseen vuonna 70 jKr.

Yeshua ennusti Jerusalemin temppelin tuhon:

”Kun Jeesus oli lähdössä temppelistä, hänen opetuslapsensa tulivat näyttämään hänelle temppelirakennuksia. Mutta hän sanoi heille: ’Ettekö näe kaikkea tätä? Totisesti minä sanon teille: tähän ei jää kiveä kiven päälle, vaan kaikki revitään maahan.'” (Matt. 24:1-2)

Tämä profetia toteutui vuonna 70 jKr., kun roomalaiset tuhosivat toisen temppelin. Tämä oli merkittävä käännekohta juutalaisuudessa, sillä ilman temppeliä uhritoimitukset päättyivät ja juutalainen uskonto keskittyi synagogajumalanpalvelukseen ja Tooran opiskeluun.

Messiaaninen näkökulma näkee temppelin tuhon osana Jumalan suunnitelmaa. Yeshua oli jo aiemmin viitannut itsensä temppeliin:

”Hajottakaa tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä.” (Joh. 2:19)

Hänen ylösnousemuksensa merkitsi uuden hengellisen aikakauden alkua, jossa Jumalan läsnäolo ei ollut sidottu yhteen fyysiseen rakennukseen.

Kolmas temppeli ja Messiaan aikakausi

Vaikka toinen temppeli tuhottiin, monet juutalaiset ja messiaaniset uskovat odottavat kolmannen temppelin rakentamista. Hesekielin kirjan luvut 40–48 kuvaavat tulevaa temppeliä, joka on erilainen kuin aiemmat:

”Minä näin Israelin Jumalan kirkkauden tulevan idän suunnalta… Herran kirkkaus tuli temppeliin sen portin kautta, joka on idän puolella.” (Hes. 43:2,4)

Messiaanisen tulkinnan mukaan tämä temppeli liittyy Messiaan valtakauteen, jolloin Jumalan läsnäolo palaa täydellisesti maan päälle. Monet näkevät Hesekielin temppelin kuvauksen symbolisena, viitaten hengelliseen uudistumiseen ja Messiaan hallintaan.

Jumalan läsnäolo ja hengellinen temppeli

Kun toinen temppeli tuhoutui, hengellinen ymmärrys Jumalan läsnäolosta laajeni. Paavali kirjoittaa uskoville:

”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1. Kor. 3:16)

Tämä osoittaa, että Messiaan seuraajissa Jumala asuu Pyhän Henkensä kautta, ja heistä itsestään tulee ”elävä temppeli”. Tämä ei tarkoita, että fyysistä temppeliä ei enää tarvittaisi, mutta se korostaa, että todellinen hengellinen yhteys Jumalaan ei ole sidottu yhteen rakennukseen.

Yeshuan suhde temppeliin oli monitasoinen. Hän kunnioitti sitä rukouksen ja opetuksen paikkana, mutta samalla hän kritisoi sen väärinkäyttöä. Hänen profetiansa temppelin tuhosta toteutui vuonna 70 jKr., mutta samalla hän avasi tien uuteen hengelliseen aikakauteen, jossa Jumalan läsnäolo on uskovien keskellä.

Kolmannen temppelin odotus liittyy Messiaan paluuseen ja Jumalan valtakunnan täyttymykseen. Samaan aikaan uskovien tehtävä on toimia hengellisenä temppelinä, jossa Jumala asuu ja vaikuttaa maailmassa.

Lähetyskäsky ja Tooran opetus

Lähetyskäsky, jonka Yeshua antoi opetuslapsilleen ennen taivaaseen astumistaan, kuuluu seuraavasti: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heidät ...

Rakkauden kaksoiskäsky ja sen juutalaiset juuret

Yksi Yeshuan opetuksen kulmakivistä on niin sanottu rakkauden kaksoiskäsky, joka perustuu kahteen Tooran kohtaan: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, koko sydämestäsi, ...

Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia

Yeshua lausui voimakkaat sanat aikansa uskonnollisille johtajille: "Te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." (Matt. 22:29). Tämä julistus ...

Vuorisaarna: Tooran syventävä opetus

Vuorisaarna (Matt. 5–7) on yksi Yeshuan merkittävimmistä opetuksista, jossa hän syventää Tooran käskyjen merkitystä ja korostaa niiden hengellistä ydintä. Sen ...

Sapatti ja sen tarkoitus

Sapatti on yksi Tooran keskeisimmistä käskyistä ja Jumalan kansalle annetuista lahjoista. Se on pyhitetty päivä, jolloin ihminen lepää ja keskittyy ...

Puhtauskäskyt ja sydämen tila

Yeshuan opetukset puhtaudesta ja saastaisuudesta liittyvät keskeisesti Tooran käskyihin, mutta hän korosti niiden syvällistä merkitystä. Monet hänen ajan uskonnolliset johtajat ...

Messias juutalaisessa kontekstissa

Messias-käsite on juurtunut syvälle juutalaiseen ajatteluun ja Tooran opetuksiin. Se ei ole kristillinen keksintö, vaan osa Israelin kansan odotuksia jo ...

Israelin rooli ja kansojen pelastus

Juutalainen kansa on kautta historian ymmärtänyt olevansa kutsuttu erityiseen tehtävään kansojen keskellä. Tämä kutsumus ei ole vain kansallinen, vaan se ...

Parannuksen ja syntien anteeksiannon opetus

Yeshua aloitti julkisen palvelutyönsä julistamalla: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." (Mark ...

Tuleva maailma ja Messiaan valtakunta

Juutalaisessa perinteessä ja Tooran opetuksissa tulevaisuuteen liittyy voimakas odotus siitä, että Jumala tuo lopulta esiin Messiaan valtakunnan ja uuden maailmanjärjestyksen ...

Israelin rooli ja Messiaan paluu

Messiaan paluu on yksi keskeisimmistä teemoista juutalaisessa ja messiaanisessa ajattelussa. Toora ja profeetat puhuvat ajasta, jolloin Jumalan valtakunta perustetaan maailmaan, ...

Jumalan liitot ja Messiaan täyttymys

Jumala on tehnyt Israelin kanssa useita liittoja, jotka kaikki liittyvät Hänen pelastussuunnitelmaansa. Jokainen liitto rakentuu edellisen päälle ja huipentuu Messiaan ...

Yeshua ja temppeli

Jerusalemin temppeli oli keskeinen osa juutalaista hengellisyyttä, ja myös Yeshua toimi ja opetti siellä. Hänen suhteensa temppeliin oli kaksijakoinen: toisaalta ...

Messiaan kärsimys ja lunastus

Messiaan tehtävä liittyy keskeisesti lunastukseen ja syntien sovitukseen. Tooran ja profeettojen kirjoitukset ennustavat kärsivän palvelijan, ylimmäisen papin ja uhrilampaan roolit, ...

Messiaan paluu ja tuomio

Messiaan paluu on yksi Raamatun suurista profetioista, joka liittyy sekä maailman lopulliseen ennalleen asettamiseen että oikeudenmukaisuuden toteutumiseen. Toora, profeetat ja ...

Hengellinen kasvu ja elämä Messiaassa

Yeshuan opetukset ja Jumalan Henki muuttavat ihmisen elämän ja ohjaavat häntä kasvamaan hengellisesti. Messiaan seuraaminen ei ole vain teoreettista uskoa, ...

Israelin juhlat ja niiden messiaaninen merkitys

Jumala antoi Israelille seitsemän suurta juhlaa, joista jokainen sisältää syvällisen profeetallisen merkityksen. Ne eivät ole vain muistoja menneistä tapahtumista, vaan ...

Kirkolliskokous, jossa kristinusko hylkäsi juutalaisuuden

Kristinuskon ja juutalaisuuden suhde muotoutui merkittävästi ensimmäisten vuosisatojen aikana. Alkuvaiheessa kristinusko oli juutalaisuuden sisällä syntynyt liike, mutta jo varhain ilmeni ...